Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson 2022

A4ka skrev 2022-04-03 23:53:58 följande:

Hmm.. blev de 3 så sjuka att de inte kunde fortsätt? resten är ju i karantän och deltar inte i några aktiviteter heller? 

Men de får ju inte vara kvar i lägret för att inte smitta de som förhoppningsvis inte är smittade och de måste ju vara borta många dagar för att säkert inte smitta. Då lever de inte under robinsonförhållanden utan har tillgång till säng, mat och hygien och då blir det inte rättvist att de kommer tillbaka. 

Jag tänkte efter förra Gränslandet att alla kommer komma tillbaka till Robinson för att de två som åkt till sjukhuset inte kommer tillbaka och det då är hela fyra personer som lämnat Robinson tidigare än tänkt. Tänkte att två kommer till Syd och två till Nord. Men, med Syd i karantän går det ju inte. De från Gränslandet är ändå lika många som Nord, så tänkte att kanske de tävlar mot varandra tills Syds karantän är över. Man såg ändå i glimtarna från kommande program att Nord blev väldigt överraskade av att se några människor komma till deras läger, så tydligen är det inte så. Ska bli intressant att se vad som händer. 

Gorm och Angela har ju inte kommit så bra överens och nu lär de då få vara ensamma bara de två på Gränslandet. Tror det kommer gå bra, men att de blir lite paffa först. 

• Anonya
    Nandez skrev 2022-04-06 17:31:06 följande:
    Tycker att det är rätt att han ska vara kvar efter hur han uppträdde
    Hur då uppträdde?
  • Anonya
    Anonya skrev 2022-04-08 12:26:31 följande:
    Hur då uppträdde?
    Nu såg jag vad ni skrev mer. 
  • Anonya
    Nandez skrev 2022-04-27 19:55:18 följande:

Vegetarianer som äter kött

Jag tycker inte det är konstigt att hon gjorde ett undantag. Kroppen behöver energi och protein, så bra äta även om hon valt bort kött av hälsoskäl. Har hon valt bort det av miljöskäl eller för djurens skull, påverkas ingendera det minsta av om hon äter en liten bit av köttet eller om den äts av de andra istället. 
  • Anonya

Tycker det verkar konstigt tänkt av Öst om hur de går med dem de väljer till örådet. De sade att väljer de Peter, Shevin och Jessica så kommer de rösta ut Jessica och med någon annan konstellation också vem av de tre som då röstas ut. Men, det är ju inte ett öråd med bara de tre. Det var ju tydligt att från andra ödeskampen skulle tre också väljas till örådet. Det är alltså sex som sitter i örådet, antingen hela ena laget eller tre från ena och tre från andra. Dessutom kan man inte vara säker att det är bara de personerna som röstar heller. 

• Anonya
    Nandez skrev 2022-04-29 19:01:07 följande:

Det blir en prövande immunitetstävling på söndag 

Sade de inte att det varken skulle vara robinsontävling eller immunitetstävling den här veckan eller har jag bara för mig det?
  • Anonya

Nu har jag sett ikapp, för finalen måste man ju se live eller åtminstone samma kväll.

Jag har tyvärr missat era diskussioner och reflekter på sistone, för är så många korta inlägg med referat eller en reflektion som ofta inte säger en något när man sett programmet tidigare. Men får skylla mig själv då jag inte hållit takten och inte heller orkat skrolla ikapp.

För rätt länge sedan i tråden var det tal om att leta efter mat och att det skilde på de olika lagen. Jag vet att någon, kanske i Gränslandet, nämnde att det finns mangoträd på en strand men inte övriga. Varför lagen inte fiskat har jag undrat över. Har aldrig i tv framkommit att redskapen skulle ha gått sönder eller att det skulle varit omöjligt att få fisk med dem. 

En intressant sak angående mat och insamling av föda läste jag om för ett par säsonger sedan då jag läste ett par bloggar och såg ett program om produktioner, som Anders medverkade i. Det framgick att stränderna sällan är så öde och naturliga som man tror. De används av flera länders produktioner efter varandra. Det fanns inte (längre) naturligt där, utan när någon kom glatt och visade att de hittat palmhjärta betydde det inte att de varit på något nytt ställe längre bort, utan att produktionsteamet placerat ut det. 

Att många länders produktioner spelas in på samma ställe är det som gör att de kan ha tävlingar som kräver så stora och invecklade byggen. Det ser ut som att tävlarna promenerar till tävlingarna och det gör de säkert till en del av dem, men sådana som har byggen och banor av olika slag finns utspridda på många stränder på flera öar. Finns många båtar, detaljerat schema och anställda båtförare för att föra programledare, sjukvårdspersonal, filmare, deltagare mm till rätta ställen. 

Jag har förresten en favorit och eftersom det är Filip så vet jag att han är med i själva finalen. Jag gillar honom för han är en överlevare med stor kunskap om friluftsliv och liknande, klarade av karantänen bra, är duktig i tävlingar, bra lagspelare och jag tycker han är schyst och trevlig. 
    Henrik gillar jag också, men jag tycker inte det är rättvist att spelare ska komma in hela 21 dagar efter de andra. Det är däremot inte deras fel, inget de själva valt. Det ger ändå så annorlunda förutsättningar, inte minst då det i år var vältränade typer som kom in så sent.

Ser fram emot finalen imorgon!

• Anonya
    Nandez skrev 2022-05-30 22:35:34 följande:

Läste att Filip vann

Åh, läste du det istället för att se det? Vad tråkigt då du följt det så noga. :(
  • Anonya

Jag hade ingen möjlighet att se det igår kväll (satt i bil ända till midnatt) och var rädd att jag skulle råka se det någonstans. Försökte se till att varken gå in på någon tidnings sida eller på facebook förrän jag hade sett det ikväll. Glömde mig ett par gånger, men hade tur och slapp se resultatet i förväg.

För Efter stängning (som hör ihop med Sveriges mästerkock) hade jag inte lika tur. Där var jag flera avsnitt efter, så valde att sedan inte se färdigt då jag visste hela resultatet.

• Anonya

Läste några intressanta saker i låst artikel i Aftonbladet, där de flesta deltagarna intervjuades:

Elin skrev att hon blev reserv och var på plats i Karibien 2,5 dag efter att hon blivit uppringd. Bra att det inte var planerat att ta in nya deltagare dag 21 (finaldagen var dag 42). Att någon kommer in lite senare är något helt annat.

Peter skrev att han önskat det varit överlevnadsläger mer än svältläger, dvs att det funnits möljighet att skaffa mat. 
    "Det fanns ju inget i djungeln att hämta direkt och den fiskemöjligheterna var limiterade så att säga. Första tiden var vi vid träsket, det var ju inte ens strand. Det var bara koraller och sten och där det fanns fisk fick vi inte vara då det var för farligt på grund av strömmen som slog mot revet och sådär."

Linn tyckte också att det borde funnits möjlighet att skaffa mat själv, istället för att produktionen skulle köra ut kokos och ge dem mango ibland. Hon tyckte däremot att det kunde varit tuffare, att i Fiji hade hennes mens uteblivit pga svälten. 

Hanna jobbar inte längre som jurist. På fritiden tränar hon löpning och loppen är minst 5 mil långa.

Shevin har fått ta emot massa hat och även hot. Hayes ställde inte upp på intervju, men i tidigare artikel har han berättat om hat, hot och tom dödshot. Sånt är helt sjukt. Jag gillade ingendera av dem, men hat och hot?!

För övrigt är jag glad över att just Filip vann.

Svar på tråden Robinson 2022