• Kvinna1989

Hur mycket sömn för 6 månaders bebis?

Min lilla tjej har idag fyllt 6 månader. Sedan 3 dagar tillbaka har hon börjat sova MER på dagen och sover dessutom bra på natten,  jag läser och hör mycket om att dom ofta börjar sova MINDRE på dagen vid den åldern.

Hon är vaken nu ca 2 timmar sen sover hon ca 1,5 timmar, sen vaken 2 timmar, sen sover osv osv. Detta är helt nytt. Hon äter också mycket mycket mer nu dessa dagarna.

När hon väl är vaken är hon pigg och glad.

Någon som vart med om liknande? 

Det gör aboslut inget att hon sover mer, men känn konstigt när bekanta pratar om att deras bara sov 2 gånger på dagen vid den åldern.

Förut var hon vaken 4-5 timmar i rad på dgaen.

• Svar på tråden Hur mycket sömn för 6 månaders bebis?
  • Jag är bara jag

Mina har då definitivt sovit minst 3 ggr per dag i den åldern. Kortare intervaller än som riktigt små och den yngre tyckte väl överlag sömn mer än 25 minuter var överkurs. Tungan ute  Är ungen nöjd så var bara glad du!  Glad

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-03-18 19:11:07 följande:

Mina har då definitivt sovit minst 3 ggr per dag i den åldern. Kortare intervaller än som riktigt små och den yngre tyckte väl överlag sömn mer än 25 minuter var överkurs.  // Tungan ute  Är ungen nöjd så var bara glad du!  Glad

Får väll njuta och vara glad så länge det håller sig! :D

Hon är super pigg och håller på i gymmet med leksaker och jollrar när hon är vaken. Sen har det blitt rutin, hon säger "äh äh" gnir sig i ögonen och kollar på mig eller pappan som om hon säger "jag vill sova nu" , sen bara lägger vi henne i spjälsängen och säger "sov gott" går därifrån och hon börjar sova direkt! 
    Aja, får njuta så länge det varar :)
  • Jag är bara jag

Lite så där var min äldsta. Somnade lätt, vaknade glad, sov gott och hela nätter typ. Den andre not so much. Men likväl flera ggr per dag. Sen kan det gå i vågor också. Tandsprickning tex. Då kan det bli gnäll och träliga nätter. Men man tar det som det kommer. Som med allt som har med bebisar och barn att göra. Glad

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-03-18 21:20:34 följande:

Lite så där var min äldsta. Somnade lätt, vaknade glad, sov gott och hela nätter typ. Den andre not so much. Men likväl flera ggr per dag. Sen kan det gå i vågor också. Tandsprickning tex. Då kan det bli gnäll och träliga nätter. Men man tar det som det kommer. Som med allt som har med bebisar och barn att göra. Glad

Ja tänk så olika det kan vara även med syskon :)

När hon vaknar så ler hon alltid och jollrar, väldigt sällan gråt. Men visst har vi ibland nätter/dagar när hon har ont i magen , då är de gråt . Det blev enklare med nätter osv från och med ca 3 månaders ålder för oss. :)
  • Sockerikaffet

Min 7-månaders brukar sova 3-4 gånger per dag och är vaken ca 2 timmar mellan lurarna och sover sen bra även på natten. Jag är glad så länge det varar?

• Kvinna1989
    Sockerikaffet skrev 2022-03-18 21:49:36 följande:

Min 7-månaders brukar sova 3-4 gånger per dag och är vaken ca 2 timmar mellan lurarna och sover sen bra även på natten. Jag är glad så länge det varar?

Låter ju bra :)

Blev mest förvånad bara för hon har sovit bra på nätterna en tid men brukade va vaken flera timmar i rad på dagen förut, de har hon inte nu dom 3 senaste och hon somnar verkligen direkt när man lägger henne i sängen efter att hon "sagt" att hon vill sova på hennes sätt.
Svar på tråden Hur mycket sömn för 6 månaders bebis?