• Cacan8

Vi som startar IVF 2022

Edaa83 skrev 2022-05-01 07:04:12 följande:

Vår resa slutar här. Har precis gjort testet (officiella testdagen idag) och det blev negativt. 3 omgångar via landstinget och tyvärr ingen graviditet eller ens embryon till frys. 

Dags att fundera över nästa steg. Men först blir det att landa, vakna och ta tid för oss.. Ett stort lycka till, till alla er andra... fortsätt krigaHjärta

Tänker på dig. Hoppas det går bra för dig, oavsett vad nästa steg blir Hjärta
  • Cacan8
    Stjärnis83 skrev 2022-05-04 08:56:17 följande:

Hej, ny här!
    Gjort 5ivf alla utan resultat, 4 återföringar med 2 varje gång.
    dessa är gjorda privat.

vi har nu äntligen blivit godkända av landstinget efter många käppar i hjulen påvägen.
    Började med superfact igår efter allergibiverkningar av synarela sist jag gjorde. 

detta är andra gången vi kör långa protokollet.
    testar visar att jag har lågt amh (0,4) har trots det många ägg så fler läkare förstår inte hur det kan vara så lågt, men så är det iaf.

fått ut många ägg varje gång, men något är uppenbarligen fel.
    mår skit då min bror hunnit få 3barn under tiden vi försökt (yngsta 1år), min mans syster har fått en (1år) precis alla i umgängeskrtesen är gravida eller har fött och nu senaste var droppen när min bästa vän som känts som den enda jag kunnat prata med berättade att hon var gravid, detta var två månader sen?jag tar avstånd från gravida och barn, då det är alldeles för jobbigt för mig.

vet inte vad jag vill säga med detta, men känner mig väldigt uppgiven..

Här får man känna sig så uppgiven man vill. Även jag gör det idag. 

Själv väntar jag på att få göra FET och tiden fram till pms gick strålande. Pms var ett litet helvete av uppgivenhet och nu borde jag vara pepp eftersom jag har mens och är ett steg närmare FET, men jag är bara ledsen. Ledsen i förväg för att jag är inställd på att FET kommer misslyckas. Massa katastroftankar angående själva ingreppet (ingen blastocyst klarar upptining/samtliga är av kass kvalitet/jag blir inte gravid/jag blir gravid men får missfall), och massa ledsna tankar om att jag aldrig kommer bli mamma. 

Men tankarna går över. Man får tillåta sig att känna det man känner och sen försöka skaka av sig det.

Jag önskar dig lycka till <3
  • Cacan8
    Petraa skrev 2022-05-05 19:34:45 följande:
    Det där med vikten av att ha positiv inställning kan sticka lite i ögonen på mig, i ett år när vi försökte aktivt (och då hade vi stenkoll på ÄL varje månad mha Clearblue monitor) så hade jag en positiv inställning varje månad, trots att det gång på gång blev negativt. När jag till slut ?gav upp? min positiva inställning och istället blev bitter i ett halvår så blev jag till slut gravid genom insemination, alltså efter 1,5 års försök. Efter fyra månader vart jag gravid igen två gånger i rad (MF såklart) och under den tiden var jag på en riktigt bitter och dålig plats, men vart ändå gravid.

För mig känns det som att en positiv attityd inte gör ett smack, det enda som händer när jag försöker vara positiv är att jag bara blir mer ledsen när det blir ett negativt gravidtest för då hör jag hur min hjärna hånar mig och säger ?haha men dumma du, vafan trodde du skulle hända, klart det blir negativt, det borde du väl ha fattat tills nu?. Orkar inte höra den där jävla rösten nån mer - så ja nu förstår ni varför det sticker i mina ögon när läkare och partner tycker man ska vara positiv. Ska man bara vifta bort flera år av misslyckanden och sorg genom att ha en positiv attityd? Nej skäms till den läkare och partner som ger oss stackars kvinnor dåligt samvete när vi inte längre orkar vara positiva. 
    Men JA. F*ck positivitet. Det är som att snacka om law of attraction. Jag har inte problem med min fertilitet pga min attityd, tack så mycket. Folk som dör i cancer hade inte för negativa tankar. Finns folk som blir gravida till följd av våldtäkt - tänkte de superpositiva tankar då eller? Drabbades själv av missfall trots att jag var världens lyckligaste och redan planerat min föräldraledighet. 
    Vet ju att folk menar väl men det känns som ett hån. Tror mer att man måste känna sina känslor och tänka sina tankar, oavsett hur förbjudna de är, men samtidigt försöka göra roliga saker och inte försvinna i hopplösheten. 

Ang missfall. Jag vet att det finns en svensk studie som pekar på möjligheten att det sker som mini blodproppar i livmodern i början av graviditeten, och att det kan vara en orsak till upprepade missfall. Behandling med Trombyl har funkat för vissa, och skrevs t om ut på en fert.klinik i Falun i just förebyggande syfte (om jag minns rätt).  Eftersom jag löper risk att drabbas av havandeskapsförgiftning och har högt blodtryck och blodpropp i släkten, och alltså ändå kommer få ta Trombyl i ett senare skede av en eventuell graviditet, så tänker jag kolla om jag kan få det utskrivet i förebyggande syfte om jag nu skulle bli gravid någon gång. Orkar liksom inte ett missfall till. 
  • Cacan8

Jag är gravid!! 

Satte in en femdagars blastocyst från frysen i förra veckan (helt smärtfritt ingrepp) och testade positivt sex dagar senare (3 tester mvh testnarkomanen). Jag har precis alla pms-symptom jag brukar ha (förutom ont i brösten) så hade gett upp hoppet tre dagar efter återföringen, men inser nu att det alla säger verkligen är sant; man kan inte lita på symtom så här tidigt för fem öre. Dessutom tar jag ju Cyglogest vilket antagligen påverkar mig på något sätt.

Så jävla glad!!!! Men såklart tänker jag att Ovitrelle-sprutan sitter i och ger utslag eller att blaston aldrig kommer överleva men de tankarna ska jag mota i grind nu. Dags att tänka positivt och våga vara glad.

Btw: Pratade med läkaren på min klinik om min oro för missfall och hon skrev ut Trombyl till mig som jag tagit sen återföringen. Minns inte vem i denna tråd jag diskuterade detta med, men läkaren var inte alls svårövertalad utan tyckte det var en bra idé.

Stort lycka till önskar jag alla andra ruvare och er som väntar på att få börja ruva! Och oss som fått glada besked såklart :) 

• Cacan8
    Sivan9026 skrev 2022-05-24 21:49:47 följande:

Tack :)

Ja jag hade nog inte hoppats på så bra resultat helt ärligt. Men en fråga jag har fått datum för testdag men tycker den är lite långt fram än hur min cykel brukar vara. Däremot läste jag att Cyclogest? kan skjuta på mensen så det kanske är därför. Någon som varit med om liknade?

Jag satte ju in en femdagars och har testdag fyra dagar efter BIM. Tror de lägger den lite längre fram för att undvika att man (som jag) testar supertidigt och sen får ett supertidigt missfall (som man ju inte hade vetat om eftersom det blir som en mens). Jag ringer inte min klinik förrän på min riktiga testdag, och då testar jag såklart igen innan jag ringer dem. 

Cyclogest kan skjuta upp din mens men tror att jag läste att de flesta får sin mens om de inte är gravida, annars dröjer det ett par dagar bara efter att man slutat med medicinen vid negativt test, så kommer den.

Kommer du att tjuvtesta som jag? Jag kan helt enkelt inte låta bli även om jag vet att missfallsrisken så här tidigt är stor. Allt med en graviditet är verkligen en prövning för ett control freak ;) 
  • Cacan8
    Petraa skrev 2022-05-24 14:18:32 följande:

Nu är jag för första gången en ruvare. Satte in en 5-dagars igår. Ska smygtesta nästa tisdag, har testdag nästa helg men kommer ändå hinna få min mens innan om det inte tar sig. Så himla nervös väntan, förstår att folk tycker att den här delen är den mest psykiskt påfrestande under en ivf-resa.

En fråga angående progesteron, ska ta Cyclogest morgon och kväll, vet någon om det är viktigt att man håller sig till en och samma tidpunkt varje dag? Har slarvat i flera dagar och det skiljer sig 2-3h ibland, kommer det försämra mina chanser? För i så fall ser jag till att hålla ett strikt schema.

Jag har funderat på samma sak vad gäller Cyclogest. Men ingen läkare har sagt något om tidpunkt till mig, och då gör de ju alltid en stor grej av att alla sprutor måste tas exakt samma tid. Så tror inte det spelar roll, blir morgon och kväll beroende på när jag vaknar och somnar! 
  • Cacan8
    Huf2020 skrev 2022-05-22 22:13:35 följande:

Hej, Jag och min sambo har precis gjort vårt första IVF och jag är idag på BIM+2.

Gjort kort protokoll med Bemfola och Fyremadel och sedan ägglossningsspruta Ovitrelle.

Äggplock där de fick ut 15 ägg varav 12 var bra och av dessa var det 6 stycken som blev befruktade. Det märkliga var att vid ultraljuden så såg de 7 ägg i varierande storlek men visade sig sedan vid äggplock att det var  dubbelt så många(!)så man kan alltså få ut fler än vad som är sagt vid UL. 

Min mens brukar alltid vara punktlig men nu så har den ännu inte kommit så hoppet att detta försök lyckas finns men samtidigt har tanken slagit mig att min mens kan vara sen pga äggplock och hormoner också, vet inte om det är vanligt med försenad mens vid ivf?

Hoppas innerligt att detta försök leder till en graviditet <3

Huf2020 skrev 2022-05-22 22:13:35 följande:

Hej, Jag och min sambo har precis gjort vårt första IVF och jag är idag på BIM+2.

Gjort kort protokoll med Bemfola och Fyremadel och sedan ägglossningsspruta Ovitrelle.

Äggplock där de fick ut 15 ägg varav 12 var bra och av dessa var det 6 stycken som blev befruktade. Det märkliga var att vid ultraljuden så såg de 7 ägg i varierande storlek men visade sig sedan vid äggplock att det var  dubbelt så många(!)så man kan alltså få ut fler än vad som är sagt vid UL. 

Min mens brukar alltid vara punktlig men nu så har den ännu inte kommit så hoppet att detta försök lyckas finns men samtidigt har tanken slagit mig att min mens kan vara sen pga äggplock och hormoner också, vet inte om det är vanligt med försenad mens vid ivf?

Hoppas innerligt att detta försök leder till en graviditet <3

Hur har det gått för dig??

• Cacan8
    Petraa skrev 2022-05-29 01:19:08 följande:

Stort grattis till plusset! Jag kommer tjuvtesta på måndag, och om det inte blir något plus till tisdag så känns det rätt kört. Har testdag nästa helg. Hade jag haft känsliga testa-tidigt tester hemma så hade jag nog testat redan imorgon på dag 11 (5-dagars plus 6 dagar efter återföring). Har vid tidigare graviditeter visat plus dag 12-13 (alla slutat med missfall dock).

Man ska inte ge upp förrän mensen kommer! Jag hade supersvagt plus 6 dagar efter återföringen med femdagars, och det blev bara aningens mörkare streck till dagen därpå. Igår (dag 8) var egentligen första dagen strecket var rosa på riktigt, eller vad man ska säga. Jag kommer testa fram till testdagen för att följa med hcg-utvecklingen haha, så nojig! 
    Senast jag var gravid fick jag negativt med CB ultratidigt på BIM-5 och hade inte ett enda symptom förrän nästan en vecka efter BIM. Den här gången har jag hunnit få symptom innan BIM. Kanske känner man efter mer eftersom man vet att det ligger en blasto i magen hehe.

Lycka till nu!!
  • Cacan8
    Vanessa88 skrev 2022-05-29 06:42:05 följande:
    //

Mitt tredje ivf:) ruvdag 11 med en 8 celligt embryo. Någon mer än jag som ser två streck? Känns som man börja stirra sig blind på dessa förbannade tester.  
    Jag ser!! Grattis och lycka till!!
  • Cacan8
    Delisa skrev 2022-05-29 10:34:35 följande:

Hej alla 

satte in två st 5-dagars embryon, hur tidigt kan man ta test? Är på ruvdag 6, min mens är beräknat om 5 dagar. 
    har barn sen tidigar, ?normala? graviditeter 

sjukt nervös ????

Jag testade från dag fyra tror jag haha (besatt ja). Fick mycket svagt streck dag 6 med både tidig och sen urin, ett av testerna var digitalt och reagerade trots att det inte var ett testa tidigt och trots att det inte var morgonurin. Men de flesta plussar inte förrän på BIM så ge inte upp om det är negativt!! 
    Lycka till :) 
  • Cacan8
    Linnéa9191 skrev 2022-06-01 22:13:04 följande:

Hoppar in här för att få och ge stöttning. Efter nästan 2 års försök så har jag och min partner påbörjat ivf i Sthlm på Sophiahemmet. Gjorde en utredning i vintras som inte visade något fel, men trots detta ingen graviditet öht ??????? Både jag och sambo är 30 år. 

Igår gjorde de äggplocket - aj så ont och emotionellt (av morfinet förmodar jag). Grät under hela ingreppet. De fick ut 13 ägg varav 9 blev befruktade ???? De odlar vidare till söndag och då är det dags för återföring.

Ni som gått igenom ivf: Hur många ägg fick ni ut och hur många av dessa blev befruktade? Och hur upplevde ni ruvar-tiden? Finns det något sätt att förbereda sig på ett eventuellt negativt graviditetstest? Känns som det kommer göra så ont så ont så ont i hjärtat.

Styrkekramar till er därute som genomgår samma resa ????

Jag hade 24 mogna ägg varav ungefär hälften blev befruktade (har pco så har många ägg). 5 blastocyster klarade långtidsodling och gick till frys. Eftersom jag blev överstimulerad (dock utan symptom) återfördes en blasto från frysen cykeln därpå och nu är jag väldigt tidigt gravid :) 

Eftersom det var en 5-dagars blasto fick jag plus redan efter 6 dagar (olika för alla dock). Så jag gick inte runt i ovisshet så länge. Jag försökte vara positiv men man överanalyserar ju varje symptom och jag var övertygad om att det inte tagit. Kändes till en början som pms, men hade också tankar om att varför skulle vi lyckas på första försöket, vi som försökt få barn i 1,5 år, drabbats av MA och närmar oss åldersgränsen för landstingsfinansierade försök. Och den känslan släpper inte nu, jätterädd att det här inte ska gå hela vägen. Jag har börjat försöka tänka i banorna att det som händer, det händer. Det finns absolut inget jag kan göra åt det. Att bara oroa sig förstör mitt liv, det är till absolut ingen nytta.
    Försök leva som vanligt under ruvartiden, ju mer tid du har att tänka desto mer kommer du snöa in på att tänka. Aktivera dig och umgås med människor så du inte hinner analysera och googla. Jag var ledsen när jag kände för det och försökte inte tvinga mig själv att tänka positivt, men samtidigt viktigt att inte gräva ner sig under täcket och försvinna. Och jämför inte dina symptom med andras - det är SÅ individuellt!! Hjälpte inte mig ett skvatt att googla tidiga symptom, inga stämde på mig haha. 

Ang negativt besked. Vet inte. Men jag skulle nog tänka på att det ju faktiskt går att göra alltihop igen och att ju fler behandlingar man genomgår, desto större är chansen att lyckas nästa gång. Statistiken blir bättre för varje försök man gör. Och så är du fortfarande ung! 

Lycka till!!
  • Cacan8
    Linnéa9191 skrev 2022-06-01 23:08:09 följande:
    Åh, grattis till graviditeten! Kan verkligen tänka mig att oron fortsätter efter plusset... hört ngt om att testresultat kan vara falskt positivt i början av ruvartiden. Vet du om det är så?

Hur kunde de se att du var överstimulerad? 5 blastocyster som klarade sig var ju Jättebra! Hade varit Så skönt att få ngt till frysen, då har man en lite "enklare" resa om första försöket inte skulle lyckas. 

Kan verkligen tänka mig att det är frestande att googla... ska försöka hålla mig borta och distrahera mig med annat. 

Tack för stöd!
    Det enda jag vet är att Ovitrelle-sprutan kan sitta i upp till 10 dagar efter att man tagit den, och att den innehåller hcg. Men det här har jag läst mig till, inget min klinik sagt, så vet inte sanningshalten. Jag testade från ca 10-11 dagar efter att jag tagit sprutan och då var testet iaf blankt :) 
  • Cacan8
    Linnéa9191 skrev 2022-06-09 16:37:17 följande:

Hmm... är på ruvardag 5 och känner änsålänge ingenting. Ni son blivit gravida genom ivf, när började ni få gravidsymptom? 

3-4 dagar efter insättning av 5-dagars. Men mina symtom hade lika gärna kunnat vara pms - hade pms-ont i magen och var ledsen. Det som skilde sig var att jag inte var lika sur och hade inte ont i brösten. Dag 5 försvann all magont och jag började rapa, då anade jag vad som var på gång (samma symtom som senast jag var gravid). Testade positivt dag 6.
    Men alla har verkligen jätteolika symtom, vissa inga alls. Lycka till!!
  • Cacan8
    lisenfisen01 skrev 2022-06-12 10:39:49 följande:

Hej alla ivf vänner!
    jag hoppar in här. Håller på och ruvar på vårt andra ivf försök, frysåterföring med blastocyst. Är på Ruvardag 11 idag. Testdag tisdag. Förra gången fick jag bruna flytningar (brunt som kom ut med lutinus) på Ruvardag 10 och på testdag var det negativt. Mensen kom så fort jag slutade med lutinus. Den här gången fick jag samma igår på dag 10? såklart tänker jag att det är kör och undrar varför livet är så orättvist. 

Någon annan som haft bruna flytningar, hur gick det för er? 

Jag fick mitt plus på ruvardag 6 med 5-dagars, och hade en pytteliten ljusrosa/brun spotting senare samma dag. Har tolkat det som en nidblödning eftersom jag tror att blaston fäste ruvardag 4, tar ju ett tag innan blödningen kommer ut (brunt = gammalt blod)
    Har haft en rosa spotting och en klarröd mindre blödning efter det, men hoppas på det bästa inför veckans VUL. Så nervös.

Lycka till!
  • Cacan8
    Stjärnis83 skrev 2022-06-17 16:02:25 följande:

Ruvardag 12 för mig idag, hade fortfarande inte fått min mens så jag hade faktiskt riktiga hopp plus att jag mått illa och haft ont i magen och sånt i en veckas tid.
    imorse började dock mensen komma och det har blivit mer o mer under dagen.
    Har testdag på måndag men gjorde då ett test redan nu 3dagar tidigare, tvärnegativt.
    Så ännu en misslyckad omgång, omgång nr 6 med två embryon varje gång.
    aldrig gått något Till frys och aldrig fått en graviditet, fyller 39 nästa vecka och jag känner verkligen hur jag inte har något hopp om att någonsin få en bebis öht och håller på att bryta ihop totalt. Samtidigt är min man bortrest i jobb och jag sitter hemma som en idiot Och gråter i min ensamhet och känner mig så jåvla värdelös.

förlåt att jag är så negativ behöver bara få ur mig lite uppgivenhet och sorg, klarar inte mycket mer.

samtidigt så håller människor runtom och tex min bästa vän om att gnälla om olika saker när dom är gravida och man bara vill ge alla en käftsmäll för jag hade kunnat göra precis vadsomhelst för att få känna dom gravid?problemen? 

är jag den enda som fått min mens varje gång, trots progesteron? Läser O ser hur fler av er verkar få den först efter ni slutat med lutinus

önskar Er alla här en härlig helg iallafall 

Känner så med dig älskade du. Jag är också 39 och vet exakt den där känslan av att man är för gammal nu, att det aldrig kommer lyckas. Jag har inga tröstande ord för det finns inga som hjälper och det finns inga garantier, jag vet <3 

Hur länge odlas blastocysterna innan de återför? Jag tänker att långtidsodling kanske kan vara en idé (om de inte redan är långtidsodlade)? Eller att de fryses och återförs cykeln därpå? Ingen aning om det kan hjälpa men kroppen kanske behöver en paus efter alla sprutor? Jag killgissar här och vill bara spåna idéer för att ge dig uppslag att gå vidare med, jag är inte utbildad haha :) 

Jag hoppas att du får en lugn och skön sommar och kan ta hand om dig <3 
  • Cacan8
    Linnsay007 skrev 2022-06-22 16:35:16 följande:

Jag är på sprutdag 11 och fick precis beskedet om att avbryta cykeln på grund av överstimulering ???? så otroligt besviken eftersom det nu är semesterstängt till augusti och på grund av att de inte sänkte dosen trots att allt pekade mot OHSS för flera dagar sedan...  Har detta hänt något annan? Gör det ont när allt spricker naturligt? 

Kan tillägga att jag hade 30-40 växande ägg (varav ca 20 var redo för äggplock nu) och östradiolvärde på ca 20k, ifall nån undrar vad Huddinge ser som för riskfyllt för att fortsätta med äggplock.

Men varför kan de inte ge dig Ovitrelle och plocka de ägg som är mogna, och långtidsodla till frysen? Jag hade 24 ägg, samtliga mogna, och fick göra frysåterföring sen. 
  • Cacan8
    paperlanterns skrev 2022-06-26 12:15:48 följande:

Har ruvardag 12 idag, testdag på onsdag men testade idag redan och det var positivt med ett sånt RFSU-test! Kan jag lita på att det är positivt nu? blir så nojig alltså att det ska vara  för tidigt att testa och få falska förhoppningar

Du kan nog lita på det, grattis!! Jag testade positivt en hel vecka innan min testdag, på BIM-3 om jag minns rätt. 

Jag har nu gjort vul även på ivf-kliniken och där hade lillis vuxit ikapp sig på 1,5 veckor och måtten stämde in perfekt på hur långt gången jag är. Vågar fortfarande inte tro att det här går hela vägen och är samtidigt livrädd för livet med en bebis haha. 

Finns en FB-grupp för BF 2023 och BF februari 2023. 

Stort lycka till nu!!
  • Cacan8

Hur gick det för alla i denna tråd? Så fint att jag kunde skriva här under tiden jag genomgick ivf. Det blev ett väldigt lyckat försök med frysåterföring efter min överstimulering - ligger här i sängen med vår nyfödda dotter :,) 
    Kvar i frysen finns fyra blastocyster som vi hoppas blir ett syskon i framtiden.
    Lycka till alla ni som fortsätter kämpa <3 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2022