• Petraa

Vi som startar IVF 2022

Anonym (Xoxo) skrev 2022-05-05 20:05:51 följande:
    Kan inte annat än hålla med, man blir MER besviken av det negativa testet eller mensen när man håller hoppet uppe hela TIDEN, det är jobbigt och psykiskt påfrestande. Men efter 10 år har jag liksom lärt mig att inte "tänka" längre, känns liksom som jag är avtrubbad på känslor.. 

Hur har det gått för er? Har du fått din mens eller nått tecken på test? Eller kanske nån utredning på mf? Min läkare började prata om grundligare mf-utredningar på oss, vet ännu inte vad det innebär i sak men.. 

Förstår exakt vad du menar, upplever också att jag blivit rätt avtrubbad på känslor nu och försöker inte tänka alls, speciellt efter den senaste tredje graviditeten när jag förlorade min lilla tjej i mitten av andra trimestern, dvs väldigt sent, det var så jobbigt så har nästan stängt ner helt nu. Känner mig bitter över att det ska behöva gå så långt, men man måste ju skydda sig själv också mot all skit man går igenom när man lever detta infertila liv år efter år.

Borde verkligen ha fått min mens idag, men den lyser med sin frånvaro. Jag är innerst inne säker på att jag inte är gravid för brösten ömmar inte vilket de gjort varje gång innan, plus att testet visade negativt igår på BIM, så ingen idé att ha något hopp. Men den lär väl komma imorgon, och då börjar vi med IVF omgång 2 på lördag (gonal-f).

Vi har gjort en missfallsutredning där de tog massa tester, vet inte alls vilka men gav ca 12-13 tuber blod och nåt test från underlivet, men de hittade inget fel så de säger att det var ?otur?. 

Vad menar du med grundligare utredning? Har ni redan gjort en utredning förut alltså? 

• Petraa
    Anonym (Xoxo) skrev 2022-05-05 22:44:48 följande:
    Så är det alltid. När man vill att mensen ska komma håller den sig borta, och tvärt om.

Inte gjort mf utredning tidigare utan massa andra utredningar. 
    Har läst att man ska vara noga att tex kolla om man har rh neg blod, för då kan man behöva rhogam spruta, samt att även kontrollera så alla värden för sköldkörteln är bra. Tydligen kan bla detta påverka ev missfall :( finns såklart en många fler saker

Vet tex att jag har en typ cysta i livmodern vilket gör att jag kanske aldrig kommer kunna bli gravid... 
    Vad jobbigt läge att vara ovetande om något så stort, önskar dig all lycka och hoppas verkligen du blir gravid snart och får behålla graviditeten.
  • Petraa
    Cacan8 skrev 2022-05-06 10:39:12 följande:
    Men JA. F*ck positivitet. Det är som att snacka om law of attraction. Jag har inte problem med min fertilitet pga min attityd, tack så mycket. Folk som dör i cancer hade inte för negativa tankar. Finns folk som blir gravida till följd av våldtäkt - tänkte de superpositiva tankar då eller? Drabbades själv av missfall trots att jag var världens lyckligaste och redan planerat min föräldraledighet. 
    Vet ju att folk menar väl men det känns som ett hån. Tror mer att man måste känna sina känslor och tänka sina tankar, oavsett hur förbjudna de är, men samtidigt försöka göra roliga saker och inte försvinna i hopplösheten. 

Ang missfall. Jag vet att det finns en svensk studie som pekar på möjligheten att det sker som mini blodproppar i livmodern i början av graviditeten, och att det kan vara en orsak till upprepade missfall. Behandling med Trombyl har funkat för vissa, och skrevs t om ut på en fert.klinik i Falun i just förebyggande syfte (om jag minns rätt).  Eftersom jag löper risk att drabbas av havandeskapsförgiftning och har högt blodtryck och blodpropp i släkten, och alltså ändå kommer få ta Trombyl i ett senare skede av en eventuell graviditet, så tänker jag kolla om jag kan få det utskrivet i förebyggande syfte om jag nu skulle bli gravid någon gång. Orkar liksom inte ett missfall till. 

Håller helt med om hela första stycket, brukar också tänka så när det kommer till alla hundratusentals kvinnor genom tiderna som blivit gravida genom krig, svält, våldtäkt och annat hemskt, de hade nog knappast något positivt mindset och lyckades minsann bli gravida utan att vilja det i många fall. Jag har känt en hopplöshet alldeles för länge så nu försöker jag leva mitt liv och inte tänka så mycket på min situation, bitterheten och sorgen dyker såklart upp ändå ibland men det får man acceptera. Har distanserat mig från vänner med småbarn/bebisar (typ de flesta) just nu för jag orkar verkligen inte med det, men försöker att inte tappa mina vänner helt för nån dag när man själv har barn så kommer man vilja ha dem runt sig igen. 

Har också hört att många lyckats efter att ha fått Trombyl. Min klinik verkar vara väldigt restriktiva med att skriva ut medicin. Jag har en pappa som tar Trombyl så frågan är om man ska våga självmedicinera med en låg dos om man åker på fler MF. Nu börjar jag med Gonal-f imorgon, får se hur denna omgång går först. 

• Petraa

Nu är jag för första gången en ruvare. Satte in en 5-dagars igår. Ska smygtesta nästa tisdag, har testdag nästa helg men kommer ändå hinna få min mens innan om det inte tar sig. Så himla nervös väntan, förstår att folk tycker att den här delen är den mest psykiskt påfrestande under en ivf-resa.

En fråga angående progesteron, ska ta Cyclogest morgon och kväll, vet någon om det är viktigt att man håller sig till en och samma tidpunkt varje dag? Har slarvat i flera dagar och det skiljer sig 2-3h ibland, kommer det försämra mina chanser? För i så fall ser jag till att hålla ett strikt schema.

• Petraa
    Cacan8 skrev 2022-05-27 17:08:31 följande:
    Jag har funderat på samma sak vad gäller Cyclogest. Men ingen läkare har sagt något om tidpunkt till mig, och då gör de ju alltid en stor grej av att alla sprutor måste tas exakt samma tid. Så tror inte det spelar roll, blir morgon och kväll beroende på när jag vaknar och somnar! 

Stort grattis till plusset! Jag kommer tjuvtesta på måndag, och om det inte blir något plus till tisdag så känns det rätt kört. Har testdag nästa helg. Hade jag haft känsliga testa-tidigt tester hemma så hade jag nog testat redan imorgon på dag 11 (5-dagars plus 6 dagar efter återföring). Har vid tidigare graviditeter visat plus dag 12-13 (alla slutat med missfall dock).

• Petraa

Negativt test imorse, om det inte är positivt imorgon på BIM-1 så är det kört. Känns redan kört nu för jag har inte det minsta ömma bröst, vilket jag har haft dagarna runt tidigare plus. Så trist att man var naiv nog att tro att första försöket skulle lyckas. Dock tacksam att det finns kvar i frysen för försök nr 2.

Känner mig utmattad när jag tänker på hur detta aldrig tar slut, vill bara leva mitt liv som vanligt och äta, dricka och vara som jag vill. Har begränsat mitt liv i 3 år nu och är så trött på ALLT, speciellt nu runt sommaren när vi har flera jobbevent där man ständigt behöver hitta på nån dum ursäkt för varför man inte dricker då jag inte vill att folk ska tro att jag är gravid. Ursäkta negativiteten men är så himla less så jag ibland bara känner hur skönt det vore att inte behöva vakna upp.

• Petraa
    Sivan9026 skrev 2022-05-30 17:49:23 följande:
    Jag håller tummarna för dig <3 Jag förstår din frustration även fast jag inte testat mig ännu...
    Igår var en otroligt jobbig känslomässig dag. Kunde inte gå in på Instagram överhuvudtaget för alla skrev om morsdag. Kände mig så ensam och grät nästan hela dagen, mådde riktigt piss. Alla mina vänner skrev om #girlpower och lyckan att få vara mamma. Självklart unnar jag dom de missförstå mig rätt men är så less på attvara den enda utan barn, att ingen har förståelse för hur stor längtan är. Jag tror det är bra att skriva negativa saker ibland för att kunna vända sitt humör. Och vem säger att man måste vara glad oxh må bra jämt <3

Kärlek och styrka till oss!

Tack för svaret fina du! Jag tänkte på det igår, hur alla ofrivilligt barnlösa sitter hemma och har en riktig skitdag. Själv har jag mer eller mindre lagt ner instagram helt sen i vintras, mår ärligt talat mycket bättre sen jag slutade kolla på vänners bilder då de till 90% lägger upp bilder på sina barn och jag liksom dig också är enda utan barn. Orkar inte alls med sånt längre för det får mig bara att må dåligt. För mig var gårdagen inte så farlig för jag ?såg inte morsdag? utan höll mig sysselsatt som en vanlig söndag. Däremot mår jag piss idag istället, har gråten i halsen hela tiden och känner att jag bara vill ligga och sova bort resten av året. Vet inte hur jag ska orka jobba resten av veckan, mensen lär väl dyka upp i dagarna tillsammans med pms och allt vad det brukar innebära. Extra sorgligt denna gång då man ändå hade en blastocyst i sig.

Till alla som läser det här: rekommenderar varmt att testa att inte gå in på social media en period, absolut man kanske missar att hålla sig uppdaterad kring vänners liv men jag väljer hellre min sinnesstämning före att veta hur andra lever sina liv. Testa några veckor och se om ni mår bättre, har hjälpt mig iallafall.

• Petraa

Jag skrev i måndags att jag på BIm-2 fick ett minus och att det kändes kört. Dagen efter på BIM-1 så gjorde jag ett digitalt test som visade gravid. Vart väldigt glad men även orolig (i och med 3 missfall i bagaget).

Lyckan vändes snabbt dagen efter när jag testade med en sticka och linjen var osynlig, man kunde endast se den om man tog en bild och ändrade fokus/filter.

Har testat varje dag och det blev aldrig starkare, och idag i v.4+3 så tog jag både ett digital med vecko och vanlig sticka, och stickan visar fortfarande ett ?osynligt streck? och digitala visar 1-2 när det i själva verket borde vara 2-3 nu. I och med att jag klarade mig till v.22 sist så vet jag att strecken blir starkare varannan dag plus att det så här dags borde ha varit synliga streck på stickan. Ska sluta ta progresteron idag och vänta ut mensen, hoppas den kommer snabbt så man hinner med en till återföring innan semestern i juli.

Så förkrossad men samtidigt så är man så härdad efter alla misslyckanden gång på gång så försöker tänka att jag ska hålla mig lugn när mensen kommer och inte börja gråta och bli deppig i flera dagar, det hjälper ju inte och jag är så less på att konstant vara ledsen, bitter och deppig. Bättre att bara förtränga saker och låtsas att de aldrig har hänt.

• Petraa
    Delisa skrev 2022-06-04 11:32:57 följande:

Hej 
    om test visat positiv, Vf ska du sluta med progresteron? 

jag gjorde hela proceduren utomlands och det verkar att dem gör så olika mot läkaren i Sverige. 

tog test en dag innan bim som visade negativt men min läkare ville jag skulle fortsätta med min medicin, han vill heller inte att jag gör vanliga gravidtest utan efter 2 veckor efter insättning så ska man ta ett blodprov för att bekräfta  ev graviditet. 

tar progesteronet via injektion en gång i veckan, detta ska jag ta ända till vecka 15 om det visar positivt, två progesteron plåster i veckan tom v. 10 plus progesteron via underlivet varje kväll tom v. 13 sen har jag lite andra tabletter som jag ska sluta med tidigare. 

skulle fått min mens igår men den har ej kommit, vågar knappt testa för vill inte bli besviken och försöker lita på
    läkaren och ta ett blodprov efter två veckor för att ev bekräfta graviditet. 

tog egentligen testet för jag läste att många här gjorde det men min läkare sa att kroppen behöver tid och ställa om sig, och även om vi satte in 5dagars embryo så behöver kroppen ca 3 veckor på sig för att visa ett plus på vanlig sticka. 

vet ej om detta är rätt el fel men det är vad min läkare sagt till mig. 

Tack för svaret! Hcg borde fördubblas varannan dag, så om teststickornas linje inte blir starkare efter några dagar så visar det att hcg inte ökat och att det därmed troligtvis kommer bli ett missfall, tror man kallar det för kemisk graviditet. Även det digitala testet borde ha visat 2-3 veckor nu så mina hcg-värden är inte var de borde vara. Jag hoppas mitt MF händer så snart som möjligt så jag kan gå vidare med en ny återföring innan semesterstängt, tänker att det kanske hjälper att skynda på det om jag slutar ta progresteron. Min läkare sa oavsett att jag ska sluta med progresteron från imorgon redan så avbrottet är bara en dag tidigare än planerat.

Inte säker på om jag förstår vad din läkare menar, menar hen att det tar 3 veckor efter en återföring av en 5-dagars innan resultatet visas på vanlig sticka? Det låter alldeles för långt, har nog läst tusen ivf-inlägg senaste åren på både svenska och utländska sidor och plusset kommer vanligtvis på BIM även vid ivf, och om strecket på stickan inte blivit starkare efter en vecka så är det nästan alltid ett MF som väntar runt hörnet tyvärr.

Det låter ju verkligen lovande för dig att du inte fått din mens än, tycker du ska lita på din läkare och vänta på blodprovet om läkaren rekommenderat det, hen vet vad som är bäst för sina patienter. I och med att jag varit gravid tidigare så vet jag att jag alla gånger plussat på BIM-2 eller BIM-1, medan många andra plussat både långt tidigare eller dagen runt BIM. Önskar dig stort lycka till med ditt lilla embryo!
  • Petraa
    Sivan9026 skrev 2022-05-31 14:12:49 följande:
    Åh vad spännande med UL imorgon. Håller tummarna att allt går vägen. Det är lika för mig och min kille som för er, jag är inne på ruvdag 14 ska testa mig i helgen :D
    Hur har det gått för dig? Har du testar än? Låter väldigt lovande om du inte fått din mens innan RD14.
  • Petraa
    Sivan9026 skrev 2022-06-04 15:17:46 följande:
    JAG ÄR GRAVID!

Jag ringde Akademisk igår och frågade hur jag skulle göra och jag testade mig igår. Det visade två starka streck och 3+ på den digitala. Helt sjukt, jag förstår verkligen inte att det är sant!! Efter nästan 5 års försök så är jag gravid!? Ska ringa och meddela Gävle på onsdag och hoppas på UL innan midsommar :D
    Vilka fantastiska nyheter, stort stort grattis!! 
  • Petraa

Så spännande med flera som ruvar nu, stort lycka till! Själv har jag börjat blöda idag så vart ett kortvarigt plus hos mig. 

För er som gjort FET, tycker ni det är bäst att göra det i stimulerad eller ostimulerad cykel? Min ÄL är något ojämn nuförtiden, brukar väl komma 2-3 veckor efter mensen. Stimulerad cykel känns mer kontrollerad men frågan är om det är dåligt för kroppen med alla hormoner hela tiden? Vill ju självklart ge embryot bästa möjliga chans.

• Petraa

Jag fick mens 2 dagar efter att jag slutade med Cyclogest.

Min klinik sa att man inte får göra en ny återföring förrän efter nästnästa mens, dvs jag måste vänta ytterligare en mens innan jag får göra FET efter att jag gjort ET - gäller denna regel överallt?

Jag är otroligt besviken för kliniken har stängt i juli så det blir som bäst i augusti som man kan göra en FET. Känns inte alls okej att behöva vänta och hade hellre kört med en FET nu i juni innan de stänger. Mår jättedåligt både över mitt fjärde missfall och att behöva vänta flera månader innan ett nytt försök, känner mig verkligen på botten nu.

Uppskattar om andra kan dela med sig av sina erfarenheter kring att göra en FET efter ET.

• Petraa
    Delisa skrev 2022-06-10 21:41:03 följande:

Jaha, ringde min klinik och idag min läkare sa att om jag vill göra insättning nu vid denna mensen så va det ok. Han ville göra ett ultraljud bara innan o kolla så allt ser bra så va det inga konstigheter.  
    så vi får se om jag kan genomföra insättningen när jag kommer fram? 

vad innebär FET och ET.  Då jag gör min utomlands så hänger jag inte me alla dessa förkortningar 

Gjorde du en frozen tranfer senast eller en färsk återföring? För enligt min klinik behöver man vänta två menscykler efter en färsk återföring men om man gjort en fryst (FET) så behöver man inte vänta. 

Nån annan som känner igen detta eller är det bara min klinik som är dumma i huvudet?

Blir så sur bara, jag närmar mig 37 års ålder och att behöva vänta två månader när man varit ofrivilligt barnlös i 3+ år är så jävla surt, jag har ingen tid att förlora. Vill helst kunna hinna få fler än ett barn i mitt liv, kliniken gör ju det inte helt enkelt att nå dit med den takt det går nu. Mitt AMH som låg rätt högt för tre år sen har redan sjunkit rätt ordentligt under dessa år :( mår så dåligt över allt detta. 

Förstår inte hur man kan ha stängt på helger och somrar, om jag tvingas gå dit så får de åtminstone se till att kliniken har öppet. Min kropp tar ju inte direkt paus över helger eller sommaren.

• Petraa
    Delisa skrev 2022-06-13 14:04:54 följande:

Hej Petra 

ärligt talat vet jag inte om dem satte in dem frysta el färska. Jag gjorde ägg plock i två omgångar pga första gången så hade jag 6 ägg av 10 som blev befruktade så min läkare ville jag skulle göra ett till äggplock för att få fler befruktade ägg. då jag själv står för hela kostnaden så tar kliniken ett o samma pris för upp till 12 befruktade ägg för att skicka iväg dem för analys så dem är friska och så. Efter andra ägg plocket så fick jag bara 3 ägg så skickade iväg  9 och 6 stycken va väldigt friska och användbara. när jag gjorde insättningen så valde läkaren två av dem som va mest ?starka? som han satte in men jag vet inte om det va bland dem frysta el färska. 

slutade med mina mediciner i fredags men ingen mens än, inväntar mensen bara så jag kan sätta igång med andra insättningen. 

Jag själv är 39 så man känner den stressen pga åldern men tror det är viktigt att man är lugn och litar på att det blir bra. Jag själv försöker iallafall tänka så, att jag håller mig lugn och försöker att inte stressa även om det är väldigt påfrestande och man vill att det ska bara lyckas Och man vill se det där pluset på stickan. som sagt då jag bekostat allt detta själv så hoppas jag verkligen att man har turen att se ett plus i nästa insättning. 

Tack för svaret! Himla trist att det inte funkade för dig denna gång med två testade embryos. Vår tredje graviditet fick avbrytas sent pga en grov kromosomavvikelse hos bebisen så jag hade också velat åka utomlands för att få våra embryos testade innan insättning så det inte händer igen. Hade inte önskat min värsta fiende att behöva gå igenom det som hände oss, och troligtvis något som en PGT hade kunnat upptäcka. Hoppas du får din mens snart så du kan få ett nytt försök.
Svar på tråden Vi som startar IVF 2022