• Lilleplutt2022

Vi som startar IVF 2022

Hoppar in jag med Solig
    Har startat 4 hormonbehandlingen denna gång med ny medicin Rekovelle. Inne på sprutan 3 och har än så länge lite biverkningar så som huvudvärk och trötthet. Men är glad om det kan stanna vid det, behandling nr 2 hade jag ont i nästa 4 veckor och det slipper jag gärna Skrikandes
    Ultraljud inbokat på torsdag .
    Önskar alla lycka till!Hjärta

• Lilleplutt2022
    Punani intended skrev 2022-04-04 11:51:00 följande:

Hej!
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva på familjeliv.. Men here I am!
    Har gjort min första IVF och är nu på ruvardag 5. Igår kväll fick jag vad som kändes som mensvärk (tog dock en Alvedon så vet egentligen inte hur länge värken höll i sig). Har igår och idag varit så ledsen och gråtit så mycket att jag inte kunnat koncentrera mig på jobbet. Dels tror jag väl att det är alla hormonerna jag proppat/proppar i mig, dels kanske det är PMS? Dels kanske en mental reaktion på behandlingen? Min mensapp säger att mensen ska komma imorgon (den brukar dock inte pricka dagen helt korrekt.)

Jag trodde inte att jag skulle reagera såhär, jag har varit ganska avslappnad i processen fram till nu, det här väntandet gör mig galen, men gårdagens mensvärk har gjort att jag tänker att det nog är kört för den här omgången.. Har ni några tips på hur man håller hoppet uppe samtidigt som man inte förväntar sig allt för mycket? Tycker den balansgången 

Går du på lutinus eller andra tabletterna med progesteron? Det kan nämligen biverkningar som påminner inför mens eller graviditet. Det kan också försena mensen.
    När jag genomgick min första IVF så visste jag inte detta ochjag analyserade varenda symtom jag hade. När mensen sen var försenad så fick upp hoppet och blev fruktansvärt besviken när jag sen testade negativt. Jag önskar att någon på kliniken hade kunnat berätta ovan för mig så hade jag kanske hanterat situationen lite annorlunda.

Jag håller alla tummar för att du lyckas och att det är guldägget du ruvar på just nu!HjärtaSolig

Själv är jag inne på fjärde ivf försöket och det är dags för äggplock imorgon .
  • Lilleplutt2022
    Malin 845 skrev 2022-04-06 17:20:28 följande:

Första ultraljudet idag, hade 16 äggblåsor på storlek runt 8-11 mm. Nästa ultraljud på fredag :). är det någon mer som har ultraljud denna veckan och trolig äp i början på nästa vecka? :) 

Lycka till, hoppas allt går bra för dig!Hjärta
    Själv hade jag äp i tisdag och återföring idag Solig
  • Lilleplutt2022
    Petraa skrev 2022-04-08 10:28:33 följande:

Hej! Jag gjorde en sprutomgång med Rekovelle för första gången för en månad sen, resultatet vart få ägg. Nu vill läkaren byta till Menopur istället, har någon här erfarenhet av Rekovelle eller Menopur och varför det skulle bli skillnad nu med Menopur istället? Har dålig tillit till min ivf-läkare och har försökt byta utan framgång.

Jag avslutade precis en sprutomgång med Rekovelle. För min del var resultat färre ägg totalt samt färre mogna ägg. Så här har det sett ut för mig
    Nr 1 menopur kraftiga biverkningar och överstimulerad. Totalt 20 tal ägg varav 5 blev befruktade och ett överlevde till frysen.
    Nr2 menopur lägre dos. Biverkning och risk att vi bli överstimulerad så dosen sänktes efter väl. Totalt 17 ägg varav 5 befruktade. 2 sattes in dag 2 och ingen överlevde till frysen.
    Nr3 kombi gonal f +menopur. Inga biverkningar under hela behandlingen. Totalt 20 ägg varav 17 befruktade . 1 sattes in och 1 överlevde till dag 5 för frys. (Tyvärr överlevde det ägget inte upptiningen Rynkar på näsan)
    Nr4 Rekovelle. Inga biverkningar. Dock fick de endast ut 13 ägg varav 5 blev befruktade. 1 sattes in igår och 4 väntar jag besked om de överlever till frysen.

Det är som sagt min erfarenhet och behöver ju inte alls bli detsamma för dig. 
    Måste vara jobbigt för dig att inte lita på din läkare. Det är ju tufft nog som det är att gå igenom denna process ! Önskar dig all lycka till!Hjärta
  • Lilleplutt2022
    Tungan ute
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2022-04-08 18:22:10 följande:

Hej jag är ny här i tråden! Är ganska gammal (41) så det blir bara ett ivf-försök för oss eftersom min klinik inte gör efter att man fyllt 42. Så det gör det extra nervöst! Tyst

Jag är på sprutdag 3 idag, har bara menopur i maxdos (450!) och så har jag nedreglerat med suprecur och fortsätter ta den under hela sprutperioden. Min läkare sade att om man är lite äldre så svarar man oftast bättre på menopur så jag hoppas att det stämmer... 

Jag ska på ultraljud först på torsdag 14/4 och även ta östrogenblodprov 12/4. Det känns spontant som att det är väldigt länge dit, jag trodde att de kollade allt lite oftare. Jag brukar få egen ägglossning väldigt tidigt i cykeln, typ på dag 12 och när jag tagit letrozol innan så var det på dag 10! Så jag hoppas att äggen inte hunnit bli övermogna till torsdag. 

Jag tror inte att jag kommer få många ägg pga min ålder (jag har inte pco utan lågt amh), läkaren sade att kanske de får ut 6 om jag har väldigt tur, kanske 4. Jag har hört att med letrozol ska man också kunna få fler men jag har bara fått ett på det varje gång så är nu orolig att det kanske bara finns ett där på ultraljudet... eller kanske inget alls Tyst 

Jag har haft två missfall under de senaste sex månaderna så vet att det kan bli något iaf, men ingen aning om hur äggkvalitén är. 

Önskar dig all lycka till och håller tummar och tår för att du lyckas! Hjärta  Har ni bestämt att ni inte vill fortsätta efter 42? Finns kliniker som gör ivf behandlingar t om när man har fyllt 45 i Sverige.

Själv började jag ivf när jag var 42, har nyss fyllt 43. Vi försökte på egen hand sen 2019 och när corona kom ville vi inte gå igång med ivf så det blev senare än tänkt. Jag har istället en hög amh (3.1) så får ut många ägg men har ännu inte lyckats bli gravid. Ruvar nu för fjärde gången. 
  • Lilleplutt2022
    Cheneyney skrev 2022-04-09 23:07:41 följande:

Hur mår ni andra nu?
    Mensen är beräknad till imorgon, men änsålänge inga tecken. Jag har ganska ömma bröst och haft en hel del molvärk både igår och idag, oklart om det är bra eller dåligt.
    Har läst så mycket om hur hemsk Lutinus är, man får torra slemhinnor osv, men haft absolut noll problem med det. Någon annan som upplevt samma? 

Håller tummarna för dig!Solig
    Jag började med lutinus i torsdags och har molande värk samt ömma bröst. Värst är det att behöva gå runt med trosskydd hela tiden för att det rinner så mycket Tungan ute
    Fjärde gången och ungefär samma biverkningar varje gång.
  • Lilleplutt2022
    Cheneyney skrev 2022-04-11 15:36:05 följande:
    Rd 7 idag! 
    Har mått rätt dåligt de senaste dagarna och haft tecken på överstimulering. Mått illa precis hela dagen idag. 
    Pratade med rmc i morse som bad mig ta ett gravtest, för det skulle kunna vara därför. 

Och jodå, trots eftermiddagsurin var det ingen tvekan alls, vi är gravida HjärtaSkrattande

Inte officiell testdag förrän på lördag dock :) 
    Stort grattis vad kul!!! HjärtaSolig
  • Lilleplutt2022
    Orkidé8181 skrev 2022-04-19 11:19:54 följande:

Läkarbesök imorse, äggplock på fredag.
    De kommer sätta tillbaka 2 ägg för att öka chanserna, men det kommer ju även öka ? riskerna ? för tvillingar?

Någon mer som fått tillbaka 2? Glad

Man sätter endast in 2 ägg om det är minimal risk för flerbördsgraviditet. Jag fick 2 pga att jag är 40+ men tyvärr blev det inget.
    Håller tummar och att allt går bra med äggplock och återföring!HjärtaSolig
  • Lilleplutt2022
    Orkidé8181 skrev 2022-04-19 15:49:07 följande:
    Tack Glad
    jag är också 40+, får se vad utfallet blir Glad
    Håller tummarna för att du lyckas!Solig
    Är det första försöket för dig?
  • Lilleplutt2022
    Orkidé8181 skrev 2022-04-22 12:39:52 följande:

Äggplock imorse, ska tillbaka på måndag för att få tillbaka 2 st Om allt går som det ska Glad

Lycka till med återföringen imorgon håller tummarna för dig! Hjärta
    Fick du veta hur många ägg de fick ut totalt?

Själv ska jag börja med ägglossningstest på onsdag, när det väl visar positivt så ska vi boka in dag för FET. För 2 månader sen så fick vi avboka FET då ägget överlevde inte upptining så nu håller jag tummar och tår att det ägg vi har i frysen nu är starkare Solig
  • Lilleplutt2022
    Orkidé8181 skrev 2022-04-24 13:34:17 följande:
    Tack GladHjärta

De fick ? bara ? ut 3 så jag är försiktigt hoppfull, men så länge de inte avbokar så antar jag att man kan leva på hoppet Glad

Hoppas det går bättre för er denna gång, man känner sig så maktlös :/

Jag har 2 barn sedan tidigare å hoppas verkligen att det ska gå vägen, men statistiken säger ju att man troligtvis behöver mer när ett försök?
    Man vet aldrig, kan ju vara så att du lyckas på första försöket!Solig

Jag beställde boken It starts with an egg och har lärt mig oerhört mycket genom att läsa den boken. Finns att beställa på amazon och rekommenderar att läsa den, hade gärna läst den tidigare men bättre sen än aldrig! Skrattande
  • Lilleplutt2022
    Orkidé8181 skrev 2022-04-25 12:22:44 följande:

Fick samtal från kliniken, endast ett ägg har befruktats så vi ska dit på onsdag istället ( förhoppningsvis )?
    så hoppas verkligen det klarar sig tills dess :/ 

Oh det där är ju så jobbigt när man måste vänta och hoppas in i det sista. Håller verkligen tummarna för att den överlever och är ditt guldägg! 
  • Lilleplutt2022
    Petraa skrev 2022-04-24 17:58:30 följande:

Jag har också läst den boken och ätit CoQ10 samt en massa andra kosttillskott som föreslås i boken sen 2020. Blev gravid med inseminering totalt 3 gånger förra året (vet inte om det var pga kosttillskotten) och förlorade nu senast min lilla tjej i december så har sen dess fått börja om med alla kosttillskott igen sen december. Gjorde min första ivf i mars och vart besviken över att det bara vart 6 ägg, fick till frysen men de var B-kvalitet och inte A som är det högsta. Skalan var A-C hos min klinik. Trodde verkligen CoQ10 skulle ge bättre kvalitet då jag tagit en stor dos varje dag, samt allt annat jag tar som ska vara bra enligt boken.

Jag fortsätter ta mina kosttillskott och hoppas att högre dos medicin vid nästa ivf i maj ska ge fler och bättre ägg, ska tydligen få gonal-f (först sa de menopur). Vet inte om det är bra eller dåligt, tiden kommer utvisa.

Tröttsamt att aldrig komma i mål, ännu en vän som blivit gravid nu, som inte ens hade planerat för det, sånt gör mig så less på min situation. Vet inte hur länge till man ska orka med att få andras roliga nyheter. Nu är jag sist kvar i min vänkrets utan barn, trots att vi började försöka flera år innan alla andra. Livet är inte rättvist, hur hanterar ni andra denna orättvisa när saker känns tungt? 

Ja det är ju galet så mycket faktorer som kan påverka om man kan bli gravid eller inte. Otroligt frustrerande även om det kändes bättre när jag läste boken och fick fler åtgärder jag kunde vidta.
    Jag fick menopur de 2 första gångerna. De fick ut 20 ägg vardera gång men det var endast 5 av äggen som var mogna och blev befruktade. När jag tredje gången fick gonal f så fick jag ige  ut w0 talet ägg men då var helt plötsligt 17 av äggen mogna och befruktade. Tyvärr slutade de med endast 1 ägg i frysen av dessa som sen inte överlevde upptiningen men man kan ju hoppas att du får ut fler ägg som jag fick när du byter nu till gonal f?! Solig
    Håller tummarna för dig i kommande behandling!Hjärta
  • Lilleplutt2022
    Mimzan skrev 2022-04-26 10:21:15 följande:

Glädje mot sorg, ovetskap och förtvivlan. - Varför funkar jag inte! 

Sitter på gynakuten, började få bruna flyttningar igår eftermiddag har ont i äggstockarna och känner i hela kroppen att något är fel. Alla gravid symtom har som magi försvunnit över en natt. 
    Fan oxå!!! Besvikelsen är total, besviken på min egna kropp. Ja, ni vet ju känslan. 

Men åh kan inte ens föreställa mig hur hemsk känslan är, hoppas innerligt att allt går bra för dig och du fortsatt har ett litet bultande hjärta därinneHjärta
  • Lilleplutt2022
    Edaa83 skrev 2022-04-26 18:48:46 följande:

Nu är vi på RD11. Testade under helgen men bara negativa test. Har börjat blöda men vill inte ge upp hoppet.

Var hemma från jobbet förra veckan pga kraftig huvudvärk, yrsel och trötthet. Tänker att det var biverkningar av Lutinus. 

Inser att den här omgången har kraftigare reaktioner av allt. Har ju trots allt gjort 3 ÄP/omgångar på 6 månader. 

Fick brev igår att inga embryon klarade sig till frysen. Många tankar är det men samtidigt ändå inte. Kan dock inte riktigt glädjas åt alla bilder som vänner lägger upp just nu på deras ultraljud men jag gläds däremot med alla er ivf:are som får positiva resultat.. det är som att jag krigar med er. Er vinst blir liksom en vinst för oss alla i min värld Hjärta

Har testdag på söndag så jag vill inte ge upp än. Har fått tillbaka huvudvärken, yrseln och tröttheten. Kramper/känningar i livmodern har varit igång hela tiden sedan återföringen..  

Ha en magisk dag och fortsätt kriga{#emotions_dlg.flower}

Ge inte upp! Att det är neg är nog inte konstigt med rd11? Blödningen kan ju vara positivt så försök kämpa och tänk positivt. Vet dock också att det är lättare sagt än gjort.
    Jag känner samma som du, kroppen tar en del stryk och min mensvärk och blödning senast var kraftigare än vanligt. Har också gjort totalt 4 äggplock på 7 månader så inte konstigt om kroppen reagerar mer.

Håller tummar och tår att du ruvar på guldägget!Hjärta
  • Lilleplutt2022
    Anonym8787 skrev 2022-05-01 17:09:43 följande:

9 ägg från Äggplocket resulterade i tre ägg som gick till dag 2, och då sattes ett av dem in. Två av toppkvalitet och ett något sämre. Återstår att se om något klarar sig till frysen och om det här lilla tvådagars tar sig. Känner mig idag otroligt hopplös och är så orolig att det inte ska ta sig och inget till frysen. Vår första omgång ivf men flera inseminationer bakom oss. Betalar för allt och uppe i mycket pengar som bara resulterat i besvikelse på besvikelse. Känns otroligt frustrerande att ekonomin sätter stopp. Kanske kan vi ha råd med ett till ivf-försök men om det blir inget till frysen känns det så sjukt hopplöst och dyrt för ett enda försök liksom, alltså ett återförande. 

behöver pepp idag för att inte ta ut besvikelsens i förhand utan vara glad och optimistisk över att lilla fröet tar sig. Bara RD2 än så länge. 

Håller tummarna att äggen är starka nog att klra sig till frysen. Hjärta
    När har du din testdag?
    Känner så igen känslan och det är tufft när pengarna ska styra valen man gör. 
    Rynkar på näsan
Svar på tråden Vi som startar IVF 2022