• 1991februari

Vi som startar IVF 2022

Hej,

Jag och min sambo började i februari vår första IVF-behandling. Jag påbörjade hormonstimuleringen den 23/2 och hade äggplocket den 8/3. Jag har förutom trötthet mått väldigt bra under hela processen, men blev trots det tyvärr överstimulerad och tvungen att vänta med återföringen. Jag blev väldigt besviken över detta eftersom jag inte känt av något därför inte alls förväntat mig det beskedet.

De fick vid äggplocket ut 9 st ägg, varav 7 st blev embryon som man kunnat frysa, vilket kändes som en enorm lättnad, men all väntan är så frustrerande.

När vi först gjorde vår fertilitetsutredning hittade man ingen orsak till vår barnlöshet ? han har bra spermier och jag en regelbunden ägglossning, men ändå lyckas vi inte. Vi har försökt i snart tre år och under den tiden har jag blivit gravid en gång, men det slutade med MA som uppdagades på UL i vecka 13. Detta är nu snart 2 år sedan och min brorsdotter som kom 2 dagar före vårt beräknade BF, är en konstant påminnelse om detta. Det värker i mig av längtan varje gång jag ser henne.

Just nu går tiden så otroligt långsamt och även om jag är öppen med vår IVF så kände jag ett behov av att söka mig till ett forum där det finns andra som går igenom samma sak.

Vi väntar som sagt på återföring i början av juni, men jag hoppas ändå på att ett mirakel sker innan det. 

• 1991februari
    Cheneyney skrev 2022-04-04 15:19:44 följande:
    Usch vilken pärs ni gått igenom. Förstår dock behovet av att vara här, för även om man pratar med vänner och familj så är det ingen som förstår. 

Hur kommer det sig att ni måste vänta till juni för återföring? 

Ja, även om vänner och familj lyssnar och försöker stötta så kan man omöjligt förstå om man inte själv varit med om denna resa.

De ville att jag skulle vänta 2 månader för att kroppen skulle få tid att återhämta sig, så första möjliga återföringen skulle vara 6 dagar efter ÄL i början av maj. Tyvärr kommer jag inte vara hemma den vecka som den dagen beräknas infalla. Min mamma fyller 60 och de har bjudit ner familjen till Malaga den veckan. När resan bokades hade jag ingen aning om att vi skulle vara i denna processen och jag har haft tankar om att avboka, men jag landade i att det skulle kännas extra bittert om det inte tar sig och jag valt att avstå från resan. Jag är otroligt nära min familj och vi har alla sett fram emot detta SÅ mycket, men jag känner i skrivandets stund hur kluven jag är.

När datum för min ÄL beräknades utgick vi dock från att jag som normalt har ÄL cykeldag 17, men denna cykeln efter äggplocket hade jag ÄL först cykeldag 21 (i lördags). Så om ÄL i maj infaller så att jag trots allt är hemma 6 dagar efter den, så sa de att jag kunde kontakta dem och se om tid ändå fanns, men de rekommenderade att jag bokade in en preliminär tid i juni för att säkerställa att inte behöva vänta längre än så.

Hoppfull som jag är så hoppas jag dock att nästa mens inte kommer, men jag har ju blivit besviken förut så jag hoppas?lagom.

• 1991februari
    Cacan8 skrev 2022-04-04 16:08:34 följande:
    Jag känner med dig. Jag drabbades också av MA efter att ha försökt bli gravid i nästan ett år. När man är mitt i det här känns det som att alla andra får barn på löpande band. Det är så orättvist att vissa av oss ska behöva kämpa så. Ibland känns det som att livet enbart handlar om det här. 
    Ska precis som du göra FET. Jag hejjar på oss :) 

Cacan8 skrev 2022-04-04 16:08:34 följande:
    Jag känner med dig. Jag drabbades också av MA efter att ha försökt bli gravid i nästan ett år. När man är mitt i det här känns det som att alla andra får barn på löpande band. Det är så orättvist att vissa av oss ska behöva kämpa så. Ibland känns det som att livet enbart handlar om det här. 
    Ska precis som du göra FET. Jag hejjar på oss :) 
    Precis! Just nu känns det som att ALLA runt mig får barn. Jag försöker glödjas åt alla när de berättar om sina graviditeter, men jag är SÅ avundsjuk! 

Spännande! Då håller jag tummarna för dig med :) när ska du göra FET?
  • 1991februari
    Cacan8 skrev 2022-04-04 16:49:07 följande:
    Förhoppningsvis någon gång i maj, beroende på när min första "riktiga" mens efter ÄP kommer. Fick avstötningsblödningen eller vad den kallas, fyra dagar efter ÄP i förra veckan så förhoppningsvis är min cykel igång i början på maj. 

Allt är en väntan och ett orosmoment. Just nu väntan på mens och sen oro att blastocysten ska klara av upptiningen och sen att den ska fästa och sen att mensen inte ska komma och sen att embryot vill sitta kvar och sen och sen och sen. Gaah!! Och samtidigt känns det som att "alla andra" blir gravida och köper en vagn i vecka 8 och döpt ungen i vecka 12, medan man själv bara sitter och stirrar på en kalender och inte kommer våga andas förrän eventuell bebis är ute ur kroppen. 

De senaste dagarna är mina hormoner totalt bananas. Jag mår piss och känner mig oduglig på alla sätt och vis. Vet inte om det är alla hormoner från sprutorna som håller på att försvinna ur kroppen, eller om min pms dök upp punktlig och ordentlig trots att mensen kommit och gått. 
    Jag brukar tänka att jag kommer slå något hårt om det aldrig blir någon bebis med tanke på att min mens och pms betett sig som schweiziska ur i snart 30 år och gett mig ett litet helvete - for nothing. 

Åh, jag håller tummarna för att den kommer snart. Denna eviga väntan alltså! Jag kände mig också ur balans ett par veckor efter ÄP. Jag var otroligt låg, vilket jag tror var en blandning av hormonell obalans och det faktum att vi var tvungna att vänta med återföringen. Kände mig så besviken på min kropp.

Jag känner precis som du - alla år av preventivmedel, pms och mensvärk, för ingenting om detta inte lyckas. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2022