Inlägg från: Anonym (Utlandssvensk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utlandssvensk)

Får jag resa in i Sverige på mitt pass?

Jag är svensk, men bosatt i England (svensk medborgare med svenskt pass, men skriven i England). Finns det någon som vet om jag kan resa in i Sverige på ett pass som går ut i juni? Eller måste det vara giltigt en viss tid efter som för vissa resmål? Hoppas verkligen någon vet. Googlat som en galning utan att hitta ett rakt svar. Inte ens fått ett rakt svar från Svenska Ambassaden här, så vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Får jag resa in i Sverige på mitt pass?
  • Anonym (Utlandssvensk)

Men gud va bra. Så lättad. Tackar så mycket för era svar.

• Anonym (Utlandssvensk)
    Gameofthrones skrev 2022-03-16 19:20:30 följande:
    Man ska alltid ha ett giltig ID handling. Man ska alltid förnya det innan det går ut.
    Oavsett orsak. 
    Jag har en giltig id-handling.
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Tow2Mater skrev 2022-03-16 19:24:17 följande:
    Ska och ska, det går inte alltid. Fick t ex ingen respons alls från svenska ambassaden i Washington när jag ville boka en tid, och tidsbokningen via webben hade ett konstant "tekniskt fel". Gissar svensken som skulle bemanna ambassaden hellre ville vara hemma i covidtider. (Men de finska jobbade, vilka jag fick kontakt med.)
    Nej, här får man inga svar alls heller.
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (NYC) skrev 2022-03-16 19:33:07 följande:
    Fast det hjälper väl inte så jättemycket om du ska ta flyget hem till Sverige?

Som jag skrev i min trådstart så har jag ett giltigt pass. Min fråga var om det var tvunget att vara giltigt några månader efter utresan eller inte. En del resmål kräver det.
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Yllop skrev 2022-03-16 19:39:33 följande:
    Ska du resa till Sverige efter att passet gått ut?
    Nej då. Jag ska resa innan. Var bara orolig att det var tvunget att ha en giltighetstid på 3-6 månader efter resan då en del länder kräver det.
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Gameofthrones skrev 2022-03-16 20:16:50 följande:
    Jo, det är det jag mena. 

Den får inte gå ut innan du reser hem / dit.
    Då är det inte giltigt längre. Det va då jag menade 
    Att ett pass inte är giltigt när giltighetstiden gått ut är jag fullt införstådd med. Solig
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Gameofthrones skrev 2022-03-16 20:20:31 följande:
    Iafall om det händer ngt döedu är så Kanske det dröjer innan du ska hem igen. Till Sverige.

Pass är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen. Observera att ett svenskt körkort ej är en godkänd id-handling för resor och skiljer sig från det som kallas nationellt id-kort. För resor till de flesta länder utanför Schengen krävs att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum.
    Jag har fått svar på min fundering, men tack ändå. Kommer att fixa ett fixa ett nytt pass i Sverige och åka till Sverige innan mitt nuvarande pass löper ut.
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (NYC) skrev 2022-03-16 20:59:05 följande:
    Boka tid i mycket god tid, det är månaders kö fn.

Tack för rådet {#emotions_dlg.flower} Ja, hörde på nyheterna så var inne och bokade ikväll.
Svar på tråden Får jag resa in i Sverige på mitt pass?