Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?
Man har rätt att ha råd med sitt eget liv: Dvs du har din lön, sen räknar man bort kostnader för boende, mat, bil, osv, det vanliga underhållet för barnen (tex enligt FK uträkning som är lägre än det du betalar nu). Därutöver har du rätt till att ha lite kvar själv. Tex om man har hus behöver man en buffert för reparationer osv. Jag minns inte nu men sist jag kollade sånt här för ett antal år sen, fanns det en summa på ca 5000 kr, som man hade rätt att ha över för egen del per månad efter att allt annat är borträknat. Vad den summan kan vara nu vet jag inte.
Om man därefter har massor med pengar kvar för att man tex tjänar 100.000/månad - då kanske det skulle kunna vara att någon kan få igenom extra belopp i tingsrätten, men då räknar de givetvis även på den andra personens ekonomi på samma sätt. Har ditt ex pengar över tex, så finns ingen anledning att du ska ge henne något extra. Om era löner bara skiljer sig åt på ca 10.000 har jag oerhört svårt att se att en tingsrätt skulle tycka att du ska bidra med mer. Det vore skillnad om hon tex var arbetslös och levde på existensminimum medan du satt och gottade dig med lyxmiddagar, resor flera gånger per år osv.
Är man skild får man ju anpassa sitt liv till sin nya situation och i första hand se över sin egen ekonomi innan man kräver att exet ska betala mer än 50%.
När barnen blivit 18 ska dessutom underhåll betalas direkt till barnen. Inte alla som brukar ha koll på, har jag förstått. Många kan tycka det känns bättre att betala direkt till barnets konto än till sitt ex konto.