• Anonym (aaa)

Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?

Anonym (ooo) skrev 2022-03-17 06:46:58 följande:

Man har rätt att ha råd med sitt eget liv: Dvs du har din lön, sen räknar man bort kostnader för boende, mat, bil, osv, det vanliga underhållet för barnen (tex enligt FK uträkning som är lägre än det du betalar nu). Därutöver har du rätt till att ha lite kvar själv. Tex om man har hus behöver man en buffert för reparationer osv. Jag minns inte nu men sist jag kollade sånt här för ett antal år sen, fanns det en summa på ca 5000 kr, som man hade rätt att ha över för egen del per månad efter att allt annat är borträknat. Vad den summan kan vara nu vet jag inte. 

Om man därefter har massor med pengar kvar för att man tex tjänar 100.000/månad - då kanske det skulle kunna vara att någon kan få igenom extra belopp i tingsrätten, men då räknar de givetvis även på den andra personens ekonomi på samma sätt. Har ditt ex pengar över tex, så finns ingen anledning att du ska ge henne något extra. Om era löner bara skiljer sig åt på ca 10.000 har jag oerhört svårt att se att en tingsrätt skulle tycka att du ska bidra med mer. Det vore skillnad om hon tex var arbetslös och levde på existensminimum medan du satt och gottade dig med lyxmiddagar, resor flera gånger per år osv. 

Är man skild får man ju anpassa sitt liv till sin nya situation och i första hand se över sin egen ekonomi innan man kräver att exet ska betala mer än 50%. 
    När barnen blivit 18 ska dessutom underhåll betalas direkt till barnen. Inte alla som brukar ha koll på, har jag förstått. Många kan tycka det känns bättre att betala direkt till barnets konto än till sitt ex konto. 

Man får också se över sin situation och inte skaffa fler barn än man har råd med. Har man bara råd med de två första, så är det så. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Trött exman) skrev 2022-03-17 11:30:09 följande:

Nu känner jag att det blir lite konstigt här, menar du att det är rimligt att två barn ska kosta kring 10500 ggr två, dvs kring 21 000 kr i månaden vilket är det mina två äldsta barns mamma hävdar? Dvs, jag ska betala 9000 plus att de har ett barnbidrag samt att hon ju ska stå för ungefär 9000kr också?

I så fall får jag hålla med dig om att fyra barn blir dyrt, men om vardera förälder står för ungefär 50% och man har en mer rimlig approach avseende vad barn kostar så har jag absolut inga problem att betala för alla mina 4 barn och ändå kunna resa, betala för aktiviteter etc. 

Det jag vänder mig mot är att betala pengar rakt i fickan på min exfru som varit otrogen och otrevlig mot mig i många år för att hon vill ha det för att jag tjänar mer än henne. Jag står gärna för kostnader till barnen och jag reser gärna med barnen, men jag har ingen lust att subventionera hennes livsstil ärligt talat. 

Hennes otrevlighet och otro, förskottsarv, fina hus med bra läge osv har ju egentligen inget med saken att göra, trots att jag förstår att det är många känslor inblandade. 

Jag vänder mig bara mot att man har som argument för att inte behöva betala mer att man har två nya barn. Det kan ju inte vara ett argument, eftersom det är ett val man gör precis som när man skaffar barn nr 1 och 2. 

Det verkar orimligt att ett barn skulle kosta 18000/månad, men ni kanske har det gott ställt båda två med höga löner, stora hus och bilar etc? Det är inte fel att barnen lever på samma nivå som sina föräldrar. Det är ju inte bara mat och kläder som kostar för ett barn. 

Men hon får väl försöka kräva det och se vad som händer. Om hon får rätt kan du ju sluta betala för läger mm utan att ha dåligt samvete. 
  • Anonym (aaa)
    sextiotalist skrev 2022-03-17 11:50:30 följande:
    Det är absolut ett argument, det finns ingen skillnad i standarden. Så varför ska ett standardtillägg utgå?
    Utifrån vad vi vet i den här tråden. 

Det kanhända att rätten ser det på ett annat sätt. 
Svar på tråden Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?