Inlägg från: fghtffyrdmns |Visa alla inlägg
  • fghtffyrdmns

Få barnen att prata

Hej

Hur får jag mina barn att prata med mig om hur de mår och känner?

De bor på halvtid mellan sin mamma och mig och min sambo, och jag upplever ofta att de trivs bättre hos mamma, hellre är där och öppnar upp sig på ett helt annat sätt med sina tankar och känslor.
    De är mellan 6 och 10 år, så jag har inga höga krav på dem, men det är ofta deras mamma säger till mig om hur barnen känner och jag står där som ett fån och fattar ingenting.

Det kan vara allt från att de är oroliga för mardrömmar, vilka kläder de vill/inte vill ha på sig till att det har varit bråk i skolan. 
    Jag får liksom inte ur dem någonting.

Jag pressar inte, tjatar inte och låter dem
    ta det i sin takt, men det är så mycket jag missar i deras liv.
    Vi har försökt med Känsloboken, att prata enskilt innan läggdags, prata vid matbordet, inte prata alls (för att se om de kommer till mig när de inte känner press) mm.

Har ni några tips?

Tack!

• Svar på tråden Få barnen att prata
  • fghtffyrdmns
    Anonym (I) skrev 2022-03-15 19:14:19 följande:

Man låter dom bo hos sin mamma och slippa ett hem med någon som dom uppebarligen ser som främling.

Det där var en djärv kommentar helt utan substans. De ser mig absolut inte som en främling, vi har en jättefin relation i övrigt och jag både tror och tycker att jag är väldigt engagerad i barnens liv.
  • fghtffyrdmns
    Tack för era svar!

Jag brukar alltid försöka, som ni säger, säga att jag finns där för dem, vara nära dem och visa att jag finns där, men de är båda ganska slutna och jag känner väl inte alltid att jag är där till 100%, livet kommer emellan ibland.

Inte på något sätt alls att jag förringar barnen, men saker i hemmet måste ju göras ibland när vi kommer hem på eftermiddagarna..
    Men som sagt, jag försöker alltid ta en stund innan läggdags när tempot har lagt sig och fråga om dagen, vad de tänker på osv. Då kommer det ibland fram saker, men inte alls på samma sätt som med deras mor.

Min intention är inte att tävla med deras mor i "bäst kontakt 2022", men jag vill stärka vår relation, det är därför jag vänder mig till Sveriges expertelit på FL :)

Och jag vill absolut inte påstå att det finns några anknytningsproblem på det sättet att jag har tagit mindre hand om barnen. Visst, jag jobbade när de var små och deras mamma var föräldraledig, men jag har spenderat mycket tid med barnen själv, både tillsammans bara jag och barnen och jag enskilt med barnen kring deras aktiviteter.
    Jag stöttar och är inlyssnande när det kommer till vad de vill göra och hur de mår och försöker dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter, både praktiskt och emotionellt.

Jag ska försöka få till bland annat lite promenader och sådant med dem på tu man hand i fortsättningen, bara ett varv runt kvarteret någon kväll i veckan är en bra start, och ställa öppna frågor så jag slipper det klassiska "vet inte" eller "jag kommer inte ihåg" ;)
Svar på tråden Få barnen att prata