Jourhem/familjehem för flyktingbarn?
Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan (vilken kategori), men jag undrar om ni har förslag på hur jag kan få min sambo att kunna tänka sig att ta emot familjehemsplacerade barn. Jag tänker främst på barn 0-5 år och flyktingbarn. Jag har tänkt på det mycket med tanke på situationen i Ukraina. Vi försöker själva skaffa barn och det går ganska dåligt, men vi har ju tid och plats att kunna ta hand om och hjälpa ett barn som inte har några andra vuxna. Jag vet att vi båda två hade kunnat vara väldigt bra stöd och trygghet för ett barn som inte har något av det. Min sambo är inte det minsta intresserad av detta dock, och tycker bara att det verkar jobbigt, medan jag tänker på det ofta och känner mig nästan elak över att vi inte hjälper något barn när vi bor två personer på 200 kvadrat på landet. Finns det något sätt jag kan motivera för min sambo att detta visst är en bra idé eller är det kanske så att jag är dum och att det egentligen är en jättedålig idé? vad tycker ni? Om vi skulle ta emot ett barn skulle det då orsaka problem med fertilitetsenheten och den hjälp vi får för att skaffa barn? Sätta käppar i hjulet på något sätt?