• Anonym (Osäker)

Avsäga sig vårdnaden pga ev framtida brott?

Lång historia kort. 

Familjehemsplacerat barn (snart 17) som hamnat fel i livet (därav placeringen). Hamnar i trubbel konstant och har precis fått ett par fällande domar där vi som vh även fick betala skadestånd eftersom vi är vh och har ett ansvar.

Barnet har npf och förstår inte konsekvenserna av sitt agerande och fortsätter i samma spår.
    Säkert otroligt själviskt frågeställning, men jag har inte råd att fortsätta betala skadestånd varje gång barnet hamnar snett och är rädd för att hamna i ekonomisk konkurs vilket även drabbar barnets syskon som bor hemma. 
    Därav kom frågan upp, kan man ge över full vårdnad till andra föräldern (som är ok med det) och undkomma dom smällarna man inte har förutsättningar till att ta, eller är det bara att stå ut tills dess att barnet blivit myndig.

Och inga pekpinnar tack då jag redan mår skit över situationen. 

• Svar på tråden Avsäga sig vårdnaden pga ev framtida brott?
  • Anonym (Varför?)

Är det inte enklare om den andra föräldern betalar alla böter och skadestånd. Han eller hon har redan accepterar att göra det så varför gå via en flytt av vårdnaden.

• Anonym (Ja)

Självklart kan ni lägga över hela vårdnaden på den andra föräldern men som förra sa, hen kan väl bara betala böterna så är problemet löst.

• Anonym (Psykolog)

Inget jag rekommenderar.
    En kortsiktig lösning kommer inte hjälpa er långsiktigt. Det kommer bli en negativ cirkel där barnet blir ännu mer utåtagerande för ena föräldern övergivit henom.
    Om ena föräldern kan stå för kostnaden så låt denne göra det.

• Anonym (Varför?)

Hur lång tid är det kvar till han fyller 18 och blir myndig?

• Anonym (A)
    Anonym (Psykolog) skrev 2022-03-13 17:21:55 följande:
    Inget jag rekommenderar.
    En kortsiktig lösning kommer inte hjälpa er långsiktigt. Det kommer bli en negativ cirkel där barnet blir ännu mer utåtagerande för ena föräldern övergivit henom.
    Om ena föräldern kan stå för kostnaden så låt denne göra det.
    Håller med
  • Anonym (Pelle)

Barnet är snart myndig,så vad spelar det för roll.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-03-13 17:12:38 följande:

Är det inte enklare om den andra föräldern betalar alla böter och skadestånd. Han eller hon har redan accepterar att göra det så varför gå via en flytt av vårdnaden.

Precis så. Varför krångla med vårdnaden hit och dit, när den andre föräldern bara kan betala hela framtida skadestånd, som hen redan gått med på att göra. Är barnet 17 lär ju den andre föräldern inte heller vara försörjningsskyldig mycket längre (max 4 år till). 
  • Anonvm
    Anonym (Osäker) skrev 2022-03-13 17:09:33 följande:
    Familjehemsplacerat barn (snart 17) som hamnat fel i livet (därav placeringen). Hamnar i trubbel konstant och har precis fått ett par fällande domar där vi som vh även fick betala skadestånd eftersom vi är vh och har ett ansvar.
    Fungerar juridiken verkligen så?

Är barnet placerat i familjehem så har ju ni som vårdnadshavare ingen som helst möjlighet att utöva ert ansvar för barnets handlingar tänker jag.

Ni har ju agerat genom att söka hjälp och fått barnet placerat eftersom ni ansåg att ni inte redde ut situationen själva, min logik säger att ni efter det inte längre kan hållas ansvariga för barnet handlingar.
  • Anonym (Osäker)

Tyvärr är det precis så det fungerar. Jag och barnet har inte haft kontakt på snart 4 år så jag kan tyvärr inte påverka vad som görs eller sägs, även om jag har regelbunden kontakt med familjebehandlaren för uppdateringar osv. Jag överklagade t.om det Svea hovrätt, som visserligen gav mig prövningstillstånd, men som i slutändan nekade överklagan då jag är förälder och inte "kan slippa ansvar". Yrkade dessutom på jämkning. 

Vi vh har i flera år försökt få hjälp till barnet, men soc har tyvärr noll kompetens om barn med npf eller andra psykiska problem, vilket gör att rätt hjälp och stöd uteblir. 
    Jag vill ju så gärna att barnet ska må bra och komma ifrån allt trubbel, men jag har samtigit inte utrymme för med träffar i tinget, skadestånd och allt vad ett brott innebär. 

Anonvm skrev 2022-03-13 22:31:37 följande:
    Fungerar juridiken verkligen så?

Är barnet placerat i familjehem så har ju ni som vårdnadshavare ingen som helst möjlighet att utöva ert ansvar för barnets handlingar tänker jag.

Ni har ju agerat genom att söka hjälp och fått barnet placerat eftersom ni ansåg att ni inte redde ut situationen själva, min logik säger att ni efter det inte längre kan hållas ansvariga för barnet handlingar.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-03-13 20:19:34 följande:

Barnet är snart myndig,så vad spelar det för roll.

Mycket kan hinna hända på 1,5 år. 
Svar på tråden Avsäga sig vårdnaden pga ev framtida brott?