• Lilla Götet

Prov separation - tror någon att man är singel då?

Hej. Jag har bestämt mig för att vi ska prov-separera. Vi är gifta med 3 barn så i min värld är det inte en fråga om att något permanent beslut är taget utan det är är prövotid att vara ifrån varandra. Därför skulle det kännas helt absurt att prata om andra människor i det här läget. Eller hur har ni andra gjort inser här läget?

• Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?
  • Mortiscia80
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:54:10 följande:
    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
    Det beror helt på vad ni har diskuterat, vilka regler som gäller. Men kort svar, ja en person kan gott och väl tro att hen är singel om man separerat. Lite som när yngre/ogifta personer tar "paus" i relationen.

Vill man inte att den andra personen ska dejta, chatta, ligga runt eller vad det nu är så måste man självklart prata med hen om det.
  • zapi

Vad känner du själv då ts? Kan du inte hålla med om att det blir ett konstigt krav att varken få vara med någon annan eller den man har paus ifrån? 

Var särbo och var med varandra när det passar er. Eller separera på riktigt. Är ju inte omöjligt att ni kan hitta tillbaka till varandra i slutändan även om ni valt att gå fullt ut.  

• Fjäril kär

Den korrekta frågan borde väl vara: ska ni flytta isär och bli särbos eller flyttar ni isär och lever som skilda/singlar?

• Lilla Götet
    zapi skrev 2022-03-12 18:44:47 följande:
    Det beror väl på vad ni kommer överens om. Ni får bestämma tillsammans om ni får träffa andra eller inte under provseparationen.

Men det är ju en ganska otydlig status att vara separerad på prov. Så om man kommer överens om att man inte får träffa andra men ni ska inte heller göra något med varandra. Man får inte vara med någon då alltså? Då ska man vara som i celibat under den tiden? Det är ju en konstig sak att be någon om egetligen. Hur länge förväntas man göra det? 

Då är det väl bättre att helt göra slut så att alla kan göra som de vill. Alternativt vara särbo. Då kan ni träffas som kärlekspar så ofta som ni tycker det passar men ändå ha vardagslivet åtskillt. Beroende på vad det är som inte funkar mellan er kanske det kan vara en lösning? 

Att göra slut på prov är precis som någon skriver ovan, en långsam utfasning. Som kanske känns mindre smärtsam för vissa men jobbigare för andra. 
    är det konstigt att man förväntar äkta make inte ligger med någon annan innan man skilt sig? Jag tycker det är konstigt att börja dejta eller ligga med någon annan när man kör en prov separation. Då bygger man ju på ytterligare saker att reda ut och gör det är fyra svårt att för relationen. Om man går in i en provseparation med den inställningen då kan man lika gärna separera.
  • Magical
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 10:30:30 följande:
    är det konstigt att man förväntar äkta make inte ligger med någon annan innan man skilt sig? Jag tycker det är konstigt att börja dejta eller ligga med någon annan när man kör en prov separation. Då bygger man ju på ytterligare saker att reda ut och gör det är fyra svårt att för relationen. Om man går in i en provseparation med den inställningen då kan man lika gärna separera.
    Men det är just det DU och HAN behöver bestämma er för. Vad ska gälla just för er? 

Om han vill kunna dejta andra men du inte vill att ni gör så - då får du antingen inse att det är slut om han är med någon annan (= otrohet) eller så får han avstå från att träffa andra om han tycker det är viktigt att ni faktiskt försöker rädda er relation. 

Vad har ni pratat om hittills? 
    Vad är syftet med provseparationen. Är ni ens överens om det? Han kanske bara ser det som första steget till en riktig separation och du kanske ser det som "tiden då vi ska hitta tillbaka till varandra"? 
  • MrsJenka

Jag antar att ts förhoppning med separationen är att maken ska sitta hemma och sakna henne och komma till insikten att relationen är värd att kämpa för?

Jag tror tyvärr att ts istället har gett maken en snabbväg ut ur relationen. Hade han värdesatt relationen hade blotta tanken på separation gett honom motivation till att kämpa. 

Jag skulle inte se någon vits med en "prov-separation" om jag inte fått dejta. Jag kan dock inte föreställa mig att "prov-separera" eftersom jag inte har något intresse av att ta reda på om gräset är grönare på den andra sidan. Men så är inte heller mitt äktenskap en kamp, hade jag känt att mitt äktenskap varit det så hade jag säkert varit lika osäker som ts make. Jag vill få styrka och energi från mina relationer, hade inte pallat med motsatsen. 

• Lilla Götet
    MrsJenka skrev 2022-03-13 12:35:14 följande:

Jag antar att ts förhoppning med separationen är att maken ska sitta hemma och sakna henne och komma till insikten att relationen är värd att kämpa för?

Jag tror tyvärr att ts istället har gett maken en snabbväg ut ur relationen. Hade han värdesatt relationen hade blotta tanken på separation gett honom motivation till att kämpa. 

Jag skulle inte se någon vits med en "prov-separation" om jag inte fått dejta. Jag kan dock inte föreställa mig att "prov-separera" eftersom jag inte har något intresse av att ta reda på om gräset är grönare på den andra sidan. Men så är inte heller mitt äktenskap en kamp, hade jag känt att mitt äktenskap varit det så hade jag säkert varit lika osäker som ts make. Jag vill få styrka och energi från mina relationer, hade inte pallat med motsatsen. 

Om det är så han känner då har jag iallafall hjälpt honom på traven med sitt beslut. Jag vill inte leva med någon i limbo. Antingen vill man lösa situationen eller så vill man inte. Nu vet jag ingenting om dig men antar att du hade försökt lite mer om du har 3 små barn med människan, även om relationen för tillfället känns som en kamp. Jag pallar inte heller har det så men jag kan inte bara skita i det och Tänka på mig själv Utan att ha gjort ett ärligt försök att ge det en chans.
  • GGN

För mig är "provseparation" bara att inte bo ihop, inget annat. Så man är ännu ett par. 
    Om sambon säger att han vill ha en paus däremot så ser jag mig som singel. 

• Nutid
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 13:50:09 följande:
    Om det är så han känner då har jag iallafall hjälpt honom på traven med sitt beslut. Jag vill inte leva med någon i limbo. Antingen vill man lösa situationen eller så vill man inte. Nu vet jag ingenting om dig men antar att du hade försökt lite mer om du har 3 små barn med människan, även om relationen för tillfället känns som en kamp. Jag pallar inte heller har det så men jag kan inte bara skita i det och Tänka på mig själv Utan att ha gjort ett ärligt försök att ge det en chans.
    Lider med dig.
    Är i en liknande situation och det är skitjobbigt att inte veta. Man känner att man älskar personen och att man vill leva med denne men inte får någon riktig respons.
    Styrkekramar!
  • Fjäril kär
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 10:30:30 följande:
    Fast är separationen att ni är särbos eller singlar? Vad är syftet med att separera om ingenting blir skillnad?  På vilket sätt kommer han vilja kämpa för er två om ingenting förändras mer än adress? Hur ska han kunna veta vad han vill om ni fortsätter som vanligt och ni ses varje dag, har kanske sex ibland och planerar semester ihop? Vad är det han ska komma fram till om inte separationen betyder något och inte förändrar utgångsläget? 
Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?