• zapi

Prov separation - tror någon att man är singel då?

Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:54:10 följande:
    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
    Det beror väl på vad ni kommer överens om. Ni får bestämma tillsammans om ni får träffa andra eller inte under provseparationen.

Men det är ju en ganska otydlig status att vara separerad på prov. Så om man kommer överens om att man inte får träffa andra men ni ska inte heller göra något med varandra. Man får inte vara med någon då alltså? Då ska man vara som i celibat under den tiden? Det är ju en konstig sak att be någon om egetligen. Hur länge förväntas man göra det? 

Då är det väl bättre att helt göra slut så att alla kan göra som de vill. Alternativt vara särbo. Då kan ni träffas som kärlekspar så ofta som ni tycker det passar men ändå ha vardagslivet åtskillt. Beroende på vad det är som inte funkar mellan er kanske det kan vara en lösning? 

Att göra slut på prov är precis som någon skriver ovan, en långsam utfasning. Som kanske känns mindre smärtsam för vissa men jobbigare för andra. 
  • zapi

Vad känner du själv då ts? Kan du inte hålla med om att det blir ett konstigt krav att varken få vara med någon annan eller den man har paus ifrån? 

Var särbo och var med varandra när det passar er. Eller separera på riktigt. Är ju inte omöjligt att ni kan hitta tillbaka till varandra i slutändan även om ni valt att gå fullt ut.  

• zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 10:30:30 följande:
    är det konstigt att man förväntar äkta make inte ligger med någon annan innan man skilt sig? Jag tycker det är konstigt att börja dejta eller ligga med någon annan när man kör en prov separation. Då bygger man ju på ytterligare saker att reda ut och gör det är fyra svårt att för relationen. Om man går in i en provseparation med den inställningen då kan man lika gärna separera.
    Nu gör ju ni så klart upp era egna spelregler med varandra. 

Men jag hade inte gått med på en provseperation. Antingen är man sambo/gifta. Eller så är man särbo. Eller separerade.

För det är fortfarande konstigt att säga till någon "nu får du inte vara med mig men inte heller med någon annan". Antingen så är ni med varandra eller så är han fri att vara med andra. Finns inget konstigt mellanting eller limbo i min värld.

Det är därför jag undrar varför inte särbo kan vara ett alternativ. Då är det ju fortfarande NI, men ni får en paus från den vanliga vardagen, kan välja när ni vill ses, slipper tjata om vem som gör vad hemma (om killarna nu bråkar om sånt), ni får längta efter varandra osv.

Jag hade inte gått med på att min man låg med andra så länge vi var sambo eller särbo. Har vi separerat behöver han inte vänta tills skilsmässan gått igenom innan han är med andra. Så nej det hade jag inte förväntat mig av min äkta man. För ska vi ändå skilja oss så spelar det ingen roll om det administrativa har gått igenom eller inte. 
  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:39:22 följande:
    I vårt fall har vi nog dessutom Inte vårdat vår relation och kärleken är typ död. Så jag vet inte. Vi har väldigt olika behov och vi har kompromissat så länge att ingen är nöjd längre. Jag känner väl att det inte är rätt mot barnen att bara skita i allt och skita i familjen Utan att ens ha försökt lösa det. Tycker det är oansvarigt när man har barn ihop. 
    Jobbig situation. 

Men hur ska ni vårda relationen om ni är "provseparerade"? Då ska ni ju under en period leva som om att ni inte är tillsammans längre. Det är ju inte att jobba på relationen och försöka väcka något till liv. Undrar vad det är ni löser genom att göra så? Och för barnen kvittar det om ni är provseparerade eller separerade. För dem blir det ingen skillnad om ni ligger med andra eller inte under de barnfria veckorna. 
  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:25:12 följande:
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
    Förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägg. Men jag tolkar det som att han under provseparationen ska inse att han inte vill vara utan sina barn varannan vecka och därför välja att ni ska fortsätta? Men vill du vara med någon som bara är med dig för barnens skull? Eller missuppfattade jag ditt inlägg? 
Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?