• Mimi93

Vilket är finast?

Vilket namn är finast och vad har ni för åsikter? 

Räknas dessa namn som klassiska tidlösa namn? 

Är ute efter ett internationellt, bibliskt, klassiskt namn som passar både en bebis och vuxen.  För mig spelar populariteten ingen roll, huvudsaken är att namnet är fint och att det inte associeras med något fult/dåligt. 

Tack på förhand. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är finast?
  • Anonym (Sara)
    Mimi93 skrev 2022-03-12 21:03:52 följande:
    Tycker också att det är finare med H i namnet, dem liksom lyfts upp på något sätt. 

vilket namn föreslår du om du fick välja fritt? Har du något förslag som uppfyller kraven som jag nämnt? tack på förhand :) 
    Har inte så bra koll på bibliska namn men tycker mycket om Noah (med H på slutet, såklart) och det är ju bibliskt i alla fall. Gabriel är också fint och bibliskt (tror jag). Tycker även om Frank och William. Isak är också rätt så fint, och bibliskt. Min son heter William. 
  • Mimi93
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-12 21:25:36 följande:
    Har inte så bra koll på bibliska namn men tycker mycket om Noah (med H på slutet, såklart) och det är ju bibliskt i alla fall. Gabriel är också fint och bibliskt (tror jag). Tycker även om Frank och William. Isak är också rätt så fint, och bibliskt. Min son heter William. 
    Fina namn! Älskar William, bra val till sonen :) Det är dock inte bibliskt och vi vill väldigt gärna ha bibliskt. 
    Gabriel är så fint men tyvärr upptaget. Noah tycker jag inte passar en vuxen man :/ 
    Tack för dina förslag! 
  • AmericanMommy
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-12 21:00:08 följande:
    Hon bor i USA. Och Luke är inte samma namn som Lucas/Lukas. 
    Jo dom heter alla Lukas/Lucas men Luke är ett smeknamn för Lukas/Lucas 
  • Spucks
    AmericanMommy skrev 2022-03-12 21:39:29 följande:
    Jo dom heter alla Lukas/Lucas men Luke är ett smeknamn för Lukas/Lucas 
    Och hur är antalet barn med namnet Lukas/Lucas i USA relevant för någon som funder på namn åt sitt barn i Sverige?
  • Anonym (Sara)
    Mimi93 skrev 2022-03-12 21:32:58 följande:
    Fina namn! Älskar William, bra val till sonen :) Det är dock inte bibliskt och vi vill väldigt gärna ha bibliskt. 
    Gabriel är så fint men tyvärr upptaget. Noah tycker jag inte passar en vuxen man :/ 
    Tack för dina förslag! 
    Jag förstår. Jag har jättedålig koll på bibliska namn och hade aldrig gissat att dina förslag (Jonathan, Elias och Mathias) är bibliska. 
  • Anonym (E)

Jonatan och Alexander är jättefina.
    elias är ok.
    lukas är fint men känns lite uttjatat just nu.
    mattias är fint, men blir väl Matthew på engelska? Så mindre internationellt.
    nån nämnde William, också extremt uttjatat.

jakob är ju också bibliskt och funkar internationellt.
    john har jag flera i min närhet som döpt sina små till nu men vet inte om det är vanligt i övrigt.

• trollhona

Alla är jättefina, gångbara och passar väl på både bebis som vuxen.
    Mattias om ni vill ha ett mer ovanligt namn, Elias är annars min favvo.

• Anonym (qwerty)
    Mimi93 skrev 2022-03-12 18:48:36 följande:

typiskt?glömde namnet Alexander. Tyck gärna till om det namnet med :) 

Alexander är väl grekiskt? Inte bibliskt.
    Mimi93 skrev 2022-03-12 21:32:58 följande:
    Tack för dina förslag! 

Hursom jag tycker Elias är finast.
Svar på tråden Vilket är finast?