Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Ok med porr eller inte ok?

För mig är det inte okej. Jag avstår porr och om min partner ska vara med mig så får denne göra samma sak. Vill man titta på porr så får man göra det men då ska man inte vara tillsammans med mig. 

Innan någon kommer och tramsar om att det handlar om kontroll så har jag en sak jag vill fråga er. Det är många som inte vill vara tillsammans med någon som röker, exempelvis. Är det också kontroll? Man får inte ha några krav alls, för då är det kontroll?

Jag bestämmer själv vem jag vill ingå i ett förhållande med och dit hör inte en person som onanerar till andra människor. För mig är det ett avtändande beteende och det är respektlöst. Vad andra gör i sina förhållanden bryr jag mig inte om. Vi lever i ett sådant porraccepterande samhälle där man inte ens reflekterar över hur galet det egentligen är att man masturberar till bilder/videos föreställandes andra, nakna personer än sin egen partner. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-11 17:49:22 följande:

För mig är det inte okej. Jag avstår porr och om min partner ska vara med mig så får denne göra samma sak. Vill man titta på porr så får man göra det men då ska man inte vara tillsammans med mig. 

Innan någon kommer och tramsar om att det handlar om kontroll så har jag en sak jag vill fråga er. Det är många som inte vill vara tillsammans med någon som röker, exempelvis. Är det också kontroll? Man får inte ha några krav alls, för då är det kontroll?

Jag bestämmer själv vem jag vill ingå i ett förhållande med och dit hör inte en person som onanerar till andra människor. För mig är det ett avtändande beteende och det är respektlöst. Vad andra gör i sina förhållanden bryr jag mig inte om. Vi lever i ett sådant porraccepterande samhälle där man inte ens reflekterar över hur galet det egentligen är att man masturberar till bilder/videos föreställandes andra, nakna personer än sin egen partner. 

Är man oense i frågan får man komma överens om en lösning eller göra slut om ingen vill ge med sig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (okej) skrev 2022-03-11 20:44:31 följande:
    Haha sen när sitter någon med porrstjärnorna och runkar? Porr är fantasi, det är stimulans för ögonen. Det är lika sjukt att förbjuda någon att kolla på porr som att kolla på vanliga filmer.  

Vad som bestämmer vad som är hälsosamt är logiken och konsekvenserna av ditt argument. Och ditt argument att du är så osäker och sjukligt svartsjuk av att din man blir kåt av porr och att du på grund av din osäkerhet tänker förbjuda något som inte skadar någon och som är ett viktigt behov att tillfredsställa som får människor att må bra.. ja det håller inte på något plan. Som sagt är din osäkerhet ditt problem att hantera, inte ta ut på andra. 

Det är inte moraliskt okej att ställa vilka krav som helst bara för att partnern tekniskt sett kan lämna. Det är inte okej att försöka förbjuda sin partner från att ha en utekväll, säga upp sin vänskap med alla från motsatta könet, klä sig som hen vill osvosv bara för att "öhhh vadårå hen kan ju bara lämna om det inte passar". 

Din man har ingen relation till porrstjärnan, det är bara stimulans för att underlätta onanering. Porrstjärnan vet inte ens om att din man existerar. Och du har inget med hans onani att göra och bör ge fan i att lägga dig i såvida han inte kollar på något skadligt. Onani är en privat angelägenhet och det faktum att du tror dig ha någon rättighet att kontrollera det visar på en sjuklig osäkerhet.

Vad löjligt att jämföra med någon han har tagit kontakt med, bjudit hem och kommit överens om att klä av sig nakna och tillfredsställa sig själva. Det är lika dumt som att säga att om du kollar på vanlig film är det samma sak som om det i filmen hände på riktigt framför en. Men jag antar att du kanske förbjuder din man från att kolla på vanliga filmer med tjejer i också? Gud förbjude om något riktigt romantiskt eller nakenscener kommer på TV'n då har han i princip varit otrogen herregud. Bäst att du förbjuder honom från att ens KOLLA på en annan kvinna för då kan han fantisera om henne i huvudet och vips så har han varit otrogen igen. Nä jag tror det bästa vore om du låste in honom så han aldrig lyckas se en annan kvinna än dig resten av sitt liv så du kan känna dig 100% säker på att du är den enda kvinna han känner till och tänder på.

Man blir osäker och svartsjuk om partnern flirtar med andra eller hånglar med någon annan också. Enligt din logik är det också icke-hälsosamt och man borde inte kunna förbjuda sin partner från detta heller. Varför skulle det ena vara okej men inte det andra? För att du har bestämt det? Knappast.

Dina argument håller inte.

• Anonym (Nej)
    Anonym (E.) skrev 2022-03-12 15:12:21 följande:

Jag (kvinna) tittar inte på porr, för det ger mig ingenting. Det lilla jag har sett, har snarare äcklat mig. 

När jag var ung var jag mer moralisk, och då hade jag nog blivit upprörd om jag kommit på min kille. Idag förstår jag att nästan alla män gör det här i smyg, så vill man ha en man (som har normala drifter överhuvudtaget), så får man nog acceptera det. Jag tycker dock att det ska skötas diskret. 

Förbjuda sin partner är nog ingen idé, för han kommer att göra det ändå. 

Det stämmer inte att nästan alla män gör det i smyg. Alla män tittar inte på porr men många gör det. Dock är det nog vanligare bland singelmän att titta på porr men långt ifrån alla män tittar på det. Gör man det i smyg och ljuger om det är man ett svin mot sin partner. Att gå bakom ryggen på sin partner är aldrig okej, oavsett vad det gäller. Kan man inte vara ärliga mot varandra är det bättre att göra slut. Tillit är a och o. Om någon säger att denne inte tittar på porr så ska man också kunna lita på det. Utan tillit kan ett förhållande aldrig hålla i längden. Det ä förstås lätt att smyga med porr men kan man inte lita på sin partner är man nog i fel förhållande. Man kan ju smyga och smussla med allt möjligt egentligen. Man väljer att lita på varandra.

Det man kan göra är att man kan vara ärlig och öppen med att man inte vill att partnern tittar på porr och så för man en dialog om det. Kommer man fram till att man inte ska titta på porr så håller man den överenskommelsen, om man nu respekterar varandra och är en ärlig människa. Andra ljuger och går bakom ryggen men då gör de troligtvis det gällande andra saker också och då är man med helt fel människa. I sunda förhållanden är man ärliga.

• Anonym (Nej)
    Anonym (E.) skrev 2022-03-12 15:45:42 följande:
    Nu är du naiv. Både män och kvinnor smusslar med massa olika saker bakom sin partners rygg. Annars skulle nog folk inte stå ut i långa förhållanden. 

Sedan måste du också förstå, att det är skillnad på män och kvinnor. Detta med sex och porr är ett sådant stort område, som skiljer. ÄVEN om din man har lovat dig att låta bli porr, så är det troligen inget han bryr sig om att hålla, för ett sådant löfte till en kvinna betyder ingenting. "Kärringar har den åsikten, det hör till", typ. På samma sätt som kvinnor ofta är emot att män dricker sprit eller spelar poker. De gör det ändå. Och skojar om hur de lurar Regeringen därhemma, med sina manliga vänner.

Han kommer att smussla med porren inför dig, precis som han tidigare smusslade med den inför sin mor. Han älskar dig ändå (och förhoppningsvis sin mor! )

Jag smusslar inte bakom min partners rygg. Du kanske gör det och din partner kanske också gör det. Jag vet inte vad för sorts moral ni har. Jag själv är ärlig och går inte bakom ryggen på min partner och detta gäller ju inte bara porr utan annat också. Jag litar självklart på att min partner också är ärlig och har ingen anledning att tro något annat. Du vet ju trots allt ingenting om mitt förhållande eller mina överenskommelser eller hur vi är som människor så jag lyssnar inte särskilt mycket på dig. ;)

Givetvis vet jag att det finns de som lovar saker men som ändå inte håller sina löften för att det löftet inte betyder något för dem. Det är människor som är opålitliga som gör så. Om jag och min partner lovar varandra någonting så håller vi det, vad det nu än gäller. Att det sedan finns människor som är tillsammans med opålitliga karlar eller kvinnor som ljuger till höger och vänster och lovar saker de inte kan hålla har ingenting med mig eller mitt förhållande att göra. Jag hade självklart inte varit tillsammans med en man som inte går att lita på. 

Det är väldigt konstigt att du antar att alla män tittar på porr, för där har du faktiskt fel. Inte heller är det så att alla män ljuger för sina partners och går bakom ryggen på dem. De som gör det och tar lätt på löften har troligtvis inga större problem med att ljuga om andra saker också.

• Anonym (Nej)
    Anonym (MM) skrev 2022-03-13 07:22:11 följande:

Porr kan vara skadligt om man konsumerar alltför mycket. Ungefär som alkohol eller mat. Men håller man sig på en rimlig nivå så är det inga problem.

Jag vänder mig mot de kvinnor som är emot att sina män tittar porr. Inte sällan hör man uttrycket att dom inte accepterar att partnern tittar porr. Om det inte beror på självkänsla så låter det kontrollerande. Jag tror att dessa kvinnor är både kontrollerande och en aning naiva. Det är skillnad på män och kvinnor, förstå det. Jag tror tex aldrig jag har hört en man förbjuda sin kvinna att titta porr eller läsa sexnoveller.

Dessutom kommer oftast initiativet till diskussionen om ickeporr från kvinnan, mannen förstår att det är meningslöst att argumentera emot, eftersom han älskar många andra sidor och vill leva med denna kvinna. Jag har varit där själv i ett av mina förhållanden. Men denna kvinna var även kontrollerande i andra aspekter och jag tappade tillslut känslorna för henne rent allmänt.

Jag varken tittar på porr eller läser sexnoveller och jag är kvinna. Jag har dock tittat mycket på porr förut och började titta i ung ålder. Sexnoveller har jag aldrig förstått mig på. 

Det blir ju väldigt konstigt om man ska dra slutsatsen att man är kontrollerande eller har dålig självkänsla bara för att man har krav och åsikter. Är du okej med att din partner gör vad som helst? Jag hoppas det, för annars är du ju kontrollerande och sjukligt svartsjuk. Det kan ju inte bara gälla porren utan måste gå att applicera på allt. Din partner måste få flirta med andra om hen vill det. Om du inte vill det är du sjukligt svartsjuk och kontrollerande. 

?eller hur var det nu?

För många är det en självklarhet att man slutar se porr om man blir tillsammans med någon. Det finns en hel del män som anser att man inte ska titta på porr om man är i ett förhållande. Tro mig, jag har träffat flera män som resonerar så. Sedan finns det många som inte bryr sig överhuvudtaget, som det inte spelar någon roll för och sedan finns det ju de som verkligen vill titta på porr. Man får prata om saken, precis som man gör när det gäller allt annat här i livet. Båda har rätt till sin åsikt och man ska kunna vara ärlig och säga vad man tycker. Hade jag till exempel träffat en man som gärna vill titta på porr så hade jag bara varit glad att han var ärlig om det. Då hade vi båda kunnat leta någon annan som man är mer kompatibel med. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hjärnan) skrev 2022-03-13 14:17:04 följande:
    Det är nog många män som tänker så jag behöver inte kolla på porr och onanera när jag är i ett förhållande.

Det är nog inget konstigt.

Men det är också många kvinnor som tänker att det där med intensivt sex det har bara den första fasen i förhållandet att göra. Sen räcker det med någon gång ibland.
    Ja och då kan jag förstå om man som man känner att det inte räcker.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Man30) skrev 2022-03-13 14:25:05 följande:
    Min tjej vill inte att jag ser på porr men jag kan inte sluta. När hon har mens eller överlag inte är sugen, oftast vardagar,
    så kollar jag i smyg. Det har blivit värre under pandemin. Haft hemmakontor i två år nu! helt galet, och jag runkar till porr en till två gånger om dagen. Nästan alltid samma porrscen. 

Har du lovat henne att inte titta på det? Om ja så är det ju väldigt dumt av dig att göra det ändå. Lova inte saker som du inte kan hålla. Detta gäller ju inte bara porr. Vad det än är så är det alltid fel att gå bakom ryggen på sin partner och ljuga. 

Du verkar vara porrberoende också. Om du och din tjej inte kan vara ärliga med varandra så är det bättre att ni gör slut eller att du åtminstone är öppen med att du tittar på porr så får hon välja.

• Anonym (Nej)
    Anonym (MM) skrev 2022-03-13 14:23:52 följande:
    Jag tror att det finns sexuellt aktiva män som inte kollar porr. Men jag tror att dom är färre än de som smyger med porren i ett förhållande där partnern inte accepterar det.

Ett problem i denna ekvation är att det är fler kvinnor som är emot porr och det är betydligt fler män som gillar det. Ett annat problem är att det oftast tar ett tag innan man kommer till dessa frågor i dejtandet och då kanske man fattat tycke för varandra och vill inte att det ska skita sig pga porr.

Det hade varit enklare för er som har problem med att partnern kollar porr om det kom fram på direkten så att ni kunde gå vidare.

Sen tycker inte jag att dina jämförelser är rimliga. Om du tittar på hur samhället ser ut så är det ju vanligare att man inte lägger sig i om partnern kollar porr, medan majoriteten inte tycker det är ok att man flörtar med andra(beror även på i vilken grad man flörtar med andra, lite flörtar nog dom flesta).

Men du har rätt i att man behöver kommunicera i förhållandet. Men när det gäller de frågor vi tar upp nu känns det ju inte som att du eller de som tycker som du kommunicerar, ni informerar(att ni inte accepterar porr).

Det finns säkert en hel del män som smyger. Finns väl inga siffror på detta men det är nog en del, det tror jag också. På samma sätt är det många som smyger och smusslar med andra saker och går bakom ryggen på partnern, för de klarar inte av att vara ärliga. Detta är inget förhållande som jag hade velat vara i.

Jag brukar säga detta ganska snart. Brukar inte vänta tills man är tillsammans. Jag säger då att jag inte är ute efter en partner som tittar på porr och så är det upp till dem, helt enkelt. Gällande porr finns det inte så mycket att kommunicera kring. Jag vill inte vara med en person som tittar på porr och så är det med den saken. Jag är ärlig och tar upp saken ganska direkt och då är det ju upp till den personen att välja om den är ok med mitt krav eller ej. 

Ja men varför ska det vara ok att lägga sig i om partner. Gör en sak (flirtar med andra) men inte om det gäller en annan sak (porr)? Det är väl upp till var och en att bestämma vad man tycker är okej och inte okej i ett förhållande och att ge någon stämpeln sjukligt svartsjuk bara för att personen inte accepterar porr känns rätt.. sjukt. Varför är den personen sjukligt svartsjuk och kontrollerande men inte den som inte accepterar att partnern flirtar med andra? Att det skulle vara mer okej med porr för att fler accepterar det är inte ett hållbart argument. Bara för att andra är ok med det betyder det inte att jag måste vara ok med det. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (MM) skrev 2022-03-13 14:49:18 följande:
    Jag utgår från det, hon lägger sig inte i och jag sköter det snyggt. Vi har kollat på porr ihop någon gång ibland och jag tänker att det skulle kommit fram vid det här laget om det hade varit ett stort problem. Vi har varit tillsammans länge.

En ex till mig var däremot tydlig med att hon inte gillade porr. Hon hade även svårt för filmer med en del naket. Men då smög jag med porren. Tråkigt att det ska behöva vara så.
    Du är alltså en oärlig människa som inte går att lita på. Vill du se porr men din tjej inte är okej med det så kan du vara ärlig istället och berätta att du kommer att titta på det men din konflikträdsla sätter väl stopp för detta.

Blä för folk som går bakom ryggen på sin partner, oavsett om det gäller porr eller något annat. Sådana går icke att lita på. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (MM) skrev 2022-03-13 14:56:48 följande:
    Vi lägger oss inte i varandras onanivanor, så länge det inte går ut över vårat gemensamma sex. Jag lägger mig inte i hennes heller och vi har varit tillsammans länge, så jag skulle nog veta om hon hade problem med porr.

Du anser att jag är oärlig, jag anser att ditt sätt att se det på är kontrollerande. Vi får tycka olika.

Porr och onanivanor är två olika saker. Onanera får han göra hur mycket och hur ofta han vill. 

Nu pratade jag inte om ditt nuvarande förhållande, utan om ditt förhållande med ditt ex där du smög med porren. Det ÄR oärligt. Du skriver ju själv att du smög med det så ja, självklart är det oärligt. Om det är kontrollerande att inte vilja ha en partner som tittar på porr så är det kontrollerande att inte vilja att partnern ska flirta, ligga med andra osvosv. I sådana fall är typ alla kontrollerande, med den logiken. Det kan inte bara gälla porren. 

Svar på tråden Ok med porr eller inte ok?