Anonym (MM) skrev 2022-03-13 14:23:52 följande:
Jag tror att det finns sexuellt aktiva män som inte kollar porr. Men jag tror att dom är färre än de som smyger med porren i ett förhållande där partnern inte accepterar det.
Ett problem i denna ekvation är att det är fler kvinnor som är emot porr och det är betydligt fler män som gillar det. Ett annat problem är att det oftast tar ett tag innan man kommer till dessa frågor i dejtandet och då kanske man fattat tycke för varandra och vill inte att det ska skita sig pga porr.
Det hade varit enklare för er som har problem med att partnern kollar porr om det kom fram på direkten så att ni kunde gå vidare.
Sen tycker inte jag att dina jämförelser är rimliga. Om du tittar på hur samhället ser ut så är det ju vanligare att man inte lägger sig i om partnern kollar porr, medan majoriteten inte tycker det är ok att man flörtar med andra(beror även på i vilken grad man flörtar med andra, lite flörtar nog dom flesta).
Men du har rätt i att man behöver kommunicera i förhållandet. Men när det gäller de frågor vi tar upp nu känns det ju inte som att du eller de som tycker som du kommunicerar, ni informerar(att ni inte accepterar porr).
Det finns säkert en hel del män som smyger. Finns väl inga siffror på detta men det är nog en del, det tror jag också. På samma sätt är det många som smyger och smusslar med andra saker och går bakom ryggen på partnern, för de klarar inte av att vara ärliga. Detta är inget förhållande som jag hade velat vara i.
Jag brukar säga detta ganska snart. Brukar inte vänta tills man är tillsammans. Jag säger då att jag inte är ute efter en partner som tittar på porr och så är det upp till dem, helt enkelt. Gällande porr finns det inte så mycket att kommunicera kring. Jag vill inte vara med en person som tittar på porr och så är det med den saken. Jag är ärlig och tar upp saken ganska direkt och då är det ju upp till den personen att välja om den är ok med mitt krav eller ej.
Ja men varför ska det vara ok att lägga sig i om partner. Gör en sak (flirtar med andra) men inte om det gäller en annan sak (porr)? Det är väl upp till var och en att bestämma vad man tycker är okej och inte okej i ett förhållande och att ge någon stämpeln sjukligt svartsjuk bara för att personen inte accepterar porr känns rätt.. sjukt. Varför är den personen sjukligt svartsjuk och kontrollerande men inte den som inte accepterar att partnern flirtar med andra? Att det skulle vara mer okej med porr för att fler accepterar det är inte ett hållbart argument. Bara för att andra är ok med det betyder det inte att jag måste vara ok med det.