Inlägg från: En med många djupa tankar |Visa alla inlägg
  • En med många djupa tankar

Veganism

Agda90 skrev 2024-05-23 14:02:28 följande:
    Tyvärr finns det INGET som någonsin kommer att övertyga mig om att vegansk kost är rätt väg att gå.

Jag har en tonåring som elit satsar på en sport och går just nu en idrottsutbildning på gymnasium nivå. De tränar 2 gånger per dag, långa och tuffa träningspass. Ibland mer Kroppen behöver näring!! Skolan är så insnöad på linser och bönor att de på sin höjd serverar kyckling 1 gång i veckan eller fisk. Detta innebär att mitt barn börjar gå ner i vikt och är 1 kg från undervikt. 
    När man tränar så som dessa ungdomar gör då måste VARJE måltid vara späckad med näring!! VARJE!! 
    Lunchen, som ska vara en rejält och stadig måltid är 8 av 10 gånger vegansk och aldrig tillräckligt med fett. 

Min ungdom kan laga bra mat och är väldigt medveten om vad kroppen behöver. Men om en måltid som ska vara ganska stor vacklar näringsmässigt som den gör då rubbas ganska mycket av näringsintaget. Resultatet blir att ungdomen försöker ta igen näringsintaget på kvällen. Att äta en stor middag vid 20 snåret är så gott som omöjligt. 

Så jag önskar att vegansk kost ALDRIG får för stort fotfäste för det är INTE optimal kost för våra kroppar

Faktum är att jag, numera vegan, tänkte typ exakt det du skriver när jag var yngre. Jag tänkte väl något i stil med att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian-ännu mindre vegan. (Det  fanns inte ens i Sverige då-eller i alla fall inte så mycket att jag kände till begreppet vegan i a f.)

Jag tror att de som lagar den maten du beskriver är för okunniga om vegansk matlagning och näringslära, Jag anser att det går att göra bättre vegansk kost. Det finns idrottare som är veganer. Dessutom fick jag när jag var på en undersökning hos kommunhälsan kommentaren från sköterskan att mina värden för blodfetter, blodtryck, Hb och blodsocker var som en 20-årings, och jag är 60 år.

Dock var  det inte främst av hälsoskäl jag blev vegan, utan främst av djurrättsskäl.

Svar på tråden Veganism