Anonym (högervegan) skrev 2023-11-13 20:55:54 följande:
jag förstår svårigheten, men då jag inte själv har den så har jag inte behövt tänka på den i köket. Sen talar jag ju inte om statlig lagstiftning. Jag tänker inte tvinga dig till något alls. Vad jag vill är väl snarare att vara en dela av är att bidra till diskussion och nya värderingar, hos fler, (precis som jag själv ändrade mig -var ju inbiten animaliekonsument för 30 år sen) ett uppvärderande av djur och en fallande efterfrågan på animalier och en ökad på vegetabilier i det stora perspektivet i samhället
En övergång till ett i stort veganskt samhälle sker inte över en natt. Det kanske kan gå på flera generationer..En person kan ju också öka sin vegetabilieandel även om man inte helt slopar animalieinslaget.
B12 tar jag som tillskott och det finns olika sådana. I skrivande stund kan jag förstås inte komponera ihop en heltäckande meny, men jag vet att det finns många olika vegetabiliebaserade proteinkällor, , och att det är rätt lätt att hitta sådana, speciellt nu i nätets tidevarv.
Jag vill vara med o påverka i samhället i stort. Jag avser inte att detaljgranska enskildas livsmedelskonsumtion, och har såklart inte den makten.
Tyvärr finns det INGET som någonsin kommer att övertyga mig om att vegansk kost är rätt väg att gå.
Jag har en tonåring som elit satsar på en sport och går just nu en idrottsutbildning på gymnasium nivå. De tränar 2 gånger per dag, långa och tuffa träningspass. Ibland mer Kroppen behöver näring!! Skolan är så insnöad på linser och bönor att de på sin höjd serverar kyckling 1 gång i veckan eller fisk. Detta innebär att mitt barn börjar gå ner i vikt och är 1 kg från undervikt.
När man tränar så som dessa ungdomar gör då måste VARJE måltid vara späckad med näring!! VARJE!!
Lunchen, som ska vara en rejält och stadig måltid är 8 av 10 gånger vegansk och aldrig tillräckligt med fett.
Min ungdom kan laga bra mat och är väldigt medveten om vad kroppen behöver. Men om en måltid som ska vara ganska stor vacklar näringsmässigt som den gör då rubbas ganska mycket av näringsintaget. Resultatet blir att ungdomen försöker ta igen näringsintaget på kvällen. Att äta en stor middag vid 20 snåret är så gott som omöjligt.
Så jag önskar att vegansk kost ALDRIG får för stort fotfäste för det är INTE optimal kost för våra kroppar