Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-03-29 18:19:00 följande:
Har du husdjur som behöver animaliska produkter?
Kontroversiellt utan bra anledning, redo på att höra massa skitsnack.
Nej. Oerhört många hundar kan vara "veganer" genom växter. Andra behöver tillskotta vissa näringsämnen.
Katter kan däremot inte vara veganer genom att käka växter, utan dem behöver kattmat med enstaka tillskottade näringsämnen. Så ja det funkar då.
1. "Du tvingar ditt djur att äta onaturligt" Osv..
Tänk efter noga nu. Vi alla behöver "tvinga" våra djur eller barn att äta på ett visst sätt. Djur är okunniga och vad som är bäst för dem osv.. Dessutom så väljer inte hundar deras kost, människan gör det. Vi ger de tillskottade hundmat/kattmat osv.. Vi ger dem komjölk och annat sjukt onaturligt.
2. "Djuret hade valt kött framför växter/vegansk hundmat".
Och? Jag utgår inte från vad en hund väljer mellan. Hade aldrig tillåtit en hund käka hur mycket hundmat som helst. Hade aldrig låtit en bebis stoppa i sig tvättmedel om han/hon valde det över kött eller växt.
Vi säger att hunden eller katten inte kan leva på det eller leva bra på vegansk mat osv, OM det vore så i den riktiga världen. Vad har vi för rätt då att döda andra oskyldiga och en del smartare djur för att mata hundar eller katter (absolut värdelösa djur för oss människor). En liten jäkla katt. Personligen känner jag en del hundar och katter som är helt veganska och mår SUPER bra, betydligt bättre än de flesta hundar och katter. Inget argument, bara en anekdot. Folk som tror på att slakta oskyldiga djur verkar tycka om dem.
Jag tror inte en sekund på en vegan som påstår att hundar och katter mår lika bra utan kött.
Om det verkligen vore så, så är det smått sensationellt, borde uppmärksammas och spridas, självklart då med kontroller så att det verkligen kan verifieras.
Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-03-29 18:19:00 följande:
Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?
Har ingenting med veganismen att göra. Personligen, nej. Men det är veganskt. Ställ dig frågan: Hade jag gjort samma sak på en naturlig död människa? Antar att svaret är nej. Och det händer faktiskt i vissa länder/sjukhus. Om man har tillstånd. Jag skulle rekommendera att inte äta en död räv som har legat på vägen. Virus...
För mig är det självklart JA till att ta vad som kan göra nytta från/ur min kropp efter min död.