• Grynette

Föräldralön

Hej!
    Jag undrar om ngn vet om hur länge man får föräldralön dvs när de kompletterar upp till 90 % av lönen om man får mer än FK gräns. Är det ngn annan som jobbar inom slso (Stockholms region) eller annan region som känner till om det är 180 eller 270 dagar som man får extra lön om man varit anställd i över 1 år.

Jag fick mitt andra barn mars 2020 och då blev det "strul" med anställningen så jag föll ur systemet och inget betalades ut och när jag mailade den ansvariga så hette det att hon inte visste, ska kolla upp det och återkomma men nu har det gått flera månader och jag orkar inte hålla på med det.

Med mitt 3 :e barn som kom.i oktober 2021 så har jag fått ca 10 lax extra i föräldrlän oxh det är ett bra tillskott i kassan såklart men jag vet inte om.de nästa 2 månaderna är de sista eller om det är 9 månader totalt.

Ska få mitt 4 e barn till sommaren och då borde jag väl få en ny period med föräldralön..eller?

Jag vet att jag måste fråga de ansvariga men det är svårt att få ngt konkret svar eller ett jäkla svar öht..man jag hsr mailat ännu en gå g efter att jag ringt henne men hon skulle återkomma...
    Är det ngn som hsr erfarenhet eller koll.på detta?

• Svar på tråden Föräldralön
  • Anotherone

De svar du söker finns i kollektivavtalet. Föräldrapenningtillägg och föräldralön är olika saker, två olika förmåner. 
    Föräldrapenningtillägg = 10% av lönebortfallet, betalas ut i 180 dagar och kräver att man varit anställd 180 kalenderdagar (ny regel, det var längre kvalificeringstid tidigare).
    Föräldralön = mellanskillnad mellan FK's tak och 90% av lönen (ungefär). Betalas ut i 270 dagar per födsel och kräver att man har varit anställd i 180 kalenderdagar.

Detta är per barn, per ledighet. Utbetalning sker per automatik om man lagt in frånvaron rätt i lönesystemet, men det händer att slarviga administratörer eller chefer lägger in en ny ledighet mot ett äldre barn. Och då sker förstås ingen utbetalning. Ring personalavdelningen igen och säg att du inte accepterar någon mer fördröjning i ärendet så kanske de kan trycka på gentemot lön.

• Zakopane

Bästa är väl att ta kontakt med personalavdelningen plus läsa kollektivavtalet.

I kommun tror jag föräldralönen ofta är 270 dagar, men i staten är den 360 dagar. I kommun krävs ofta att man varit anställd si och så länge, i staten verkar föräldralönen gälla oavsett hur länge du varit anställd. Vad som gäller i region vet jag inte specifikt, men kollektivavtalet är ju en bra början att snegla på.

ps. jävlar vad tätt du får barnen! :)

• Grynette

Tack för era svar!...inväntar fortfarande svar på mitt mail från ansvariga på jobbet så det återstår att se om de svarar..vill kunna planera om.jag ska jobba en eller två dagar i månaden eller inte eftersom vi ska köpa större bostad...

Haha ja den sista är inte planerad eftersom.jag inte ens trodde det var möjligt(är ändå 33 år)så är själv förvånad för att inte säga typ chockad men ändå glad haha 

• Anotherone
    Zakopane skrev 2022-03-10 17:17:41 följande:

Bästa är väl att ta kontakt med personalavdelningen plus läsa kollektivavtalet.

I kommun tror jag föräldralönen ofta är 270 dagar, men i staten är den 360 dagar. I kommun krävs ofta att man varit anställd si och så länge, i staten verkar föräldralönen gälla oavsett hur länge du varit anställd. Vad som gäller i region vet jag inte specifikt, men kollektivavtalet är ju en bra början att snegla på.

ps. jävlar vad tätt du får barnen! :)

Kommun & region jobbar under samma avtal; AB Allmänna bestämmelser. 
Svar på tråden Föräldralön