Inlägg från: Anonym (Barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barn)

Tvååring omikron

malinmyra skrev 2022-03-04 23:54:53 följande:
    Vet inte specifikt att det är omikron egentligen, men vi har konstaterat covid iaf. Då omikron i princip tagit över var vi bor, så antog jag det.

Han föddes samma vecka som pandemin startade i Sverige och det satte väl sina spår hos mig. Var otroligt orolig när han var nyfödd och man inte visste ngt om viruset, därefter har det bara suttit kvar litegrann. Är inte lika orolig som förr, däremot bekymrar jag mig över att de sagt att den nya varianten eventuellt slår lite hårdare mot barn, med feberkramper, sjukhusbesök etc. En väninna till mig fick nyligen ringa ambulansen pga att hennes dotter (i samma ålder) fick det så jobbigt med covid. Däremot vet jag ingen annan i samma ålder, som haft covid, därav ingen annan att fråga heller.

I min yngstas förskola är alla i gruppen födda mellan april 2019 och maj 2020 (14-15 stycken). Alla utom två har haft omikron nu senaste veckorna (alla vuxna som arbeta där också). Ett barn född 2020 behövde läkarvård på sjukhuset. Det barnet har matallergiker (möjligt barnet har andra sjukdomar jag inte känner till). De andra barnen har haft allt från lite diare till full influensa men inte behövs vård som jag vet om. 

Vår yngsta har haft feberkramper och blev väldigt dålig i RS-virus (fick också ringa ambulans och fick hjälp med andningsmediciner och mask) så jag tar inte heller så lätt på covid. Barnet var 3 månader när pandemin bröt ut här uppe i Skandinavien. Försöker undgå att vi ska bli sjuka på grund av det. Vi har inte haft det (eller vi har inte testat positiv på varken snabbtest eller PCR). 

Nu tror jag det är oundvikligt egentligen och bara väntar på att även vi ska få det. Nästan alla på jobbet har också haft det så det känns som att det finns överallt nu. 

Svar på tråden Tvååring omikron