Inlägg från: Mojsan09 |Visa alla inlägg
  • Mojsan09

40+ Gravid

Här är en till 40-plussare som försöker bli gravid! Jag är 43 och vi har försökt sedan december. Vet att mina chanser pga åldern är minimala, gjorde även ett AMH test som visade 0,4, så läkaren bedömde mina chanser att bli gravid till mindre än 5 % ????. Är normalviktig och äter redan ganska hälsosamt, åt LCHF-håller. Men har sedan december gjort en hel del förändringar som jag hoppas ska öka våra chanser:
    - slutat med kaffe
    - använder CB fertilitetsmonitor och trackar även cykeln med termometer
    - både jag och sambon tar diverse tillskott, detta är vad jag tar:
    Thorne basic prenatal 
    E-vitamin
    D-vitamin
    Fiskolja
    C-vitamin
    CoQ10
    Järn (pga lågt ferritinvärde)
    ALA (Alfa Lipoic Acid)
    NAC (fick dock sluta pga histaminintoletans)
    Väntar även på leverans av DHEA från utlandet, som är det jag tror mest på?
    Har fått de flesta tipsen från boken ?It start with the egg? av Rebecca Fett, så bra bok om man vill optimera sina chanser att ägglossa som man ska och öka kvaliteten på äggen. Tycker även att Vulverine ger många bra råd om hur man kan optimera fertiliteten.
    Allt det här som jag nu gör kanske inte räcker till för mig, men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat känner jag.
  • Mojsan09
    MaddeBreli skrev 2022-03-31 18:47:50 följande:
    Väntar på äl, borde va här runt 7:e. Tar ni något tillskott? Jag tar bidrottninggele, natalben och munkpeppar. Har oddsen mot mig då jag fått bekräftat att jag är i förklimakteriet... men hoppas ju såklart! 
    Jag tar en hel massa tillskott, bla CoQ10, e-vit, d-vit, c-vit, högdoserat multivitamin med mycket folat, fiskolja, ALA och DHEA.

DHEA (som ju är ett hormon och inget "tillskott") har jag beställt från utlandet eftersom det inte får säljas över disk i Sverige, och verkar svårt/omöjligt att få utskrivet här. Men i USA används det av många IVF-kliniker för de med minskad äggreserv och det finns studier där chansen att bli gravid ökat markant vid intag av DHEA.

Ser att du inte nämner att du tar folat/folsyra, stämmer det? Där finns det ju hur mycket vetenskapliga belägg som helst för att det är något som alla som försäker bli gravida bör ta, så det tycker jag verkligen du bör börja med om du inte tar det.
  • Mojsan09
    MaddeBreli skrev 2022-04-05 11:18:53 följande:

Folsyra ska finnas med i Natalben som jag äter, men det där DHEA lät ju intressant! 

Ja, om du vill läsa mer om det (och massor av andra tips hur man kan förbättra äggkvalitet och fertilitet) så rekommenderar jag denna bok starkt: www.amazon.se/Starts-Egg-Pregnant-Naturally-Miscarriage-dp-0999676180/dp/0999676180

Att döma av recensionerna så har den boken hjälpt extremt många att bli gravida! 
  • Mojsan09
    MariaNathalie skrev 2022-04-21 10:51:23 följande:

Hej tjejer 

fick ett tungt besked här i tisdags. Jag är  v 9 men fostret har avstannat i v 5. 
    Det gör så ont i mitt hjärta och själ. 
    Vi ska tillbaka nästa torsdag igen för att kolla en gång till. Men 99% ett MA. Fick missfall i nov också Så nu känns det hopplöst.
    Vill bara börja om snabbt igen och lägga detta bakom mig. 

Ser framemot ett tredje gången gillt nu. 

Har någon något tips på att förbättra kvaliteten på äggen. För jag gissar att det är det som är problemet. 

Jag och min man äter nyttigt och tar kosttillskott 
    Han tar: Zink, magnesium, d3vitamin, omega3 och rosenrot. 

jag tar som Gravid nu: folsyra, d3vitamin, omega3, magnesium. 

innan jag blev gravid åt jag Oxå rosenrot och även bidrottninggele fast inte båda samtidig. 

vad kan man göra mer?

Verkligen tråkigt, MariaNathalie! 

Jag kan verkligen rekommendera att lösa boken It start with the egg: https://www.amazon.se/Starts-Egg-Pregnant-Naturally-Miscarriage/dp/0999676180 Massor av tips på vad man kan göra för att förbättra äggkvaliteten. DHEA kanske vore något för dig att testa? Och CoQ10, som ger energi till mitokondrierna (cellernas kraftverk) och väldigt viktigt för äggens utveckling. Jag tar utöver dem Thornes prenatal (bästa multivitamintabletten!) vit d, vit c, vit e, b-complex, järn, fiskolja, magnesium, ALA. Har också slutat med parfym och plastlådor för mat mm för att undvika hormonstörande ämnen som är visat negativa för fertiliteten.

• Mojsan09
    MariaNathalie skrev 2022-05-05 09:59:36 följande:

Hej tjejer 

Nu har jag fått cytotec och blödit klart. 
    Så nu håller jag tummarna att ägglossningen kommer igång och vi får försöka igen. Tredje gången gillt. 
    Har lagt till Q10 denna gång och hoppas äggkvaliten blir Top notch. 

Hur går det för er andra? 

Lycka till! 

Jag har BIM om en vecka. Hoppas på att DHEA tabletterna jag nu tagit i drygt en månad gjort susen och att det tar sig denna gången.

• Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-19 21:45:09 följande:
    Ska testa DHEA med under sommaren, kan ju inte skada tänker jag. Var beställde du tabletterna från? Har du testat nivån innan du valde hur stor dos du ska ta? Glad
    Jag beställde från dhea.com, de skickar i platt paket utan burken. Ja, jag testade dhea-s innan jag började, jag hade 5 umol/L. Det är inte jättelågt, men utifrån att ha läst här så tänker jag att den optimala nivån att sikta på är drygt 8 (som motsvarar 300 ug/dL):

https://itstartswiththeegg.com/faq/dhea-and-egg-health/

Ångrar dock att jag inte också mätte mitt testosteron!
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-22 14:21:34 följande:
    Tack för info! Funderar även om jag ska ta melatonin tillskott, tar du det?
    Nej, jag tar inte melatonin. Blev inte riktigt klok på om det var vettigt för mig efter att ha läst i "It starts with the egg". Som jag uppfattade det så kunde det vara bra på kort sikt inför ivf tex, men att det kunde ställa till det på lång sikt, så vågar inte riktigt ta det. Tar en hel massa andra tillskott dock, tror tex också mycket på CoQ10 som jag tar 400 mg per dag av. CoQ10 stöder energiproduktionen i cellernas mitokondrier och är därför viktig för att kunna producera bra ägg utan kromosomfel.
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-26 09:56:30 följande:
    Ja det är en djungel och svårt att veta vad man bör ta. Jag är osäker på munkpeppar, hört flera som har tagit det och den blivit gravida. Men jag har regelbunden cykel så är osäker om det kan ställa till det, vad är din inställning till munkpeppar?

Jag har inte varit så påläst om munkpeppar och därför inte tagit det, men nu har jag beslutat mig för att ge det en chans och har precis beställt! Men om jag känner att den ställer till det med cykeln kommer jag sluta, har också viss oro för det.

• Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-27 18:06:23 följande:
    Ja, jag vågar inte chansa så skippar munkpepparn tills vidare. Har nu beställt de vitaminer som rekommenderades i boken  för mig och min sambo så får vi nu se om det blir någon skillnad till hösten. Har också beställt dhea och testosteron test som jag får ta när jag är tillbaka från semesterresan. Ska bli mycket intressant och se resultatet från testerna! 
    Spännande, hoppas alla tillskott ger resultat! Har du testat amh någongång?
  • Mojsan09

Inga goda nyheter från mig tyvärr, är på CD5 idag. Jag har tagit tillskott sedan årsskiftet ungefär, och dhea i ca 3 månader. Har precis testat om amh bland annat, hade hoppats att det skulle ha gått upp sedan december. Det hade det också, men bara till 0,55 från 0,4 så fortfarande väldigt lågt... Testade även testosteron som låg på 1,6 för att ha koll på att det inte hamnar för högt nu är jag tar dhea, men det ligger fortfarande inom normalintervallet så jag kör på ett tag till.

• Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-09 16:27:46 följande:
    Åh vad trist att det inte visar mer förbättring, håller tummarna att det gör det om du fortsätter ett litet tag till! Man vill ju gärna att alla dessa tillskott gör någon nytta med tanke på hur mycket pengar man lägger ner på det Obestämd lycka till!Hjärta
    Ja, man vill ju det. Jag hoppas att äggkvaliteten har förbättrats, det syns ju inte på några prover.
  • Mojsan09
    skaviblifyra skrev 2022-07-03 22:16:44 följande:

Vi gjorde ett halvhjärtat försök den här äl och idag plussade jag. Får se hur det går. Hur går det för er andra??

Va roligt, grattis! Har ni försökt länge?
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-04 16:59:45 följande:
    Jag tar tillskott istället som vissa studier visar kan förbättra äggkvaliten bl a dhea och q10. Har tagit det i ca 6 veckor med massa andra tillskott och vitaminer. Kommer bli intressant att se om jag ser någon skillnad på antal ägg som överlever till dag 5 när vi ska genomgå vårt 5 IVF försök till hösten. Kan återkomma då om min äggkvalitet förbättrades Glad
    Du måste uppdatera här hur det går med femte ivf-försöket, är supernyfiken på om tillskotten kommer göra någon skillnad på antalet ägg som överlever! Håller verkligen tummarna för det! 

Jag tar sedan en dryg månad tillbaka munkpeppar, är lite osäker på om det var en bra eller dålig idé. Jag brukar ha rätt kort cykel, 24-26 dagar, men förra cykeln var ännu kortare, bara 22 dagar, så om det blir samma denna cykel ska jag nog sluta med munkpepparn.
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-07 16:51:19 följande:
    Tack Mojsan! Absolut ska hålla er uppdaterade.
    Ja vet inte vad jag ska tro om munkpeppar, visst stod det inget pm det i IT starts with the egg? 
    Var väl mer om att l arginin, bidrottning gelé och nåt mer inte hade bevisad förbättring på fertiliteten?

Det stämmer att det inte stod något om munkpeppar. Synd, för det hade varit intressant att veta författarens inställning till det. 

Bidrottninggele vet jag att hon nämner och avråder ifrån pga att det visats påverka fertiliteten negativt för vissa (och positivt för vissa), så det låter jag bli av den anledningen.

• Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-10 09:54:36 följande:
    Vilka tillskott tar du Mojsan?
    Jag och min sambo följer hennes råd som är inför IVF till punkt och pricka. Blir en hög med tabletter varje dag men  dethoppas jag är värt det! I veckan ska jag ta nytt test för dhea och testosteron för att se om värdena har ökat eller inte. Tagit dhea 50 mg nu i 30 dagar. 
    Jag tar också de flesta som rekommenderas i boken och någon ytterligare som rekommenderas av Jenny Koos, Blir en rätt stor hög med piller?

Detta är vad jag tar:

thorne prenatal vitamins

E-vitamin 

C-vitamin

B complex

Järn

Fiskolja

CoQ10 (400 mg)

DHEA (50-75 mg)

Alfa Lipoic Acid

Munkpeppar

D-vitamin boost inför äl ibland