Anonym (Undrar) skrev 2022-03-02 20:26:04 följande:
Jag vet att vi inte kommer komma överens så på ett sätt känns det löjligt att skicka en replik men jag gör det ändå en sista gång.
Jag tror nämligen att vi kan enas om en sak. En stor skillnad mellan de som är för prostitution och de som inte är det är att den ena sidan ser det som vilket jobb som helst och jämför det gärna med andra branscher (exempelvis restaurang som du nämner). Jag kommer aldrig att se prostitution som ett legitimt jobb. Om samhället på riktigt ska se prostitution som ett "riktigt" jobb då måste alla (även du och jag) vara beredda på att isf sälja sex i ett skarpt läge. Arbetslösa skall kunna hänvisas till att sälja sex för att inte förlora rätten till arbetslöshetsersättning.
Jag (och de flesta vill jag påstå) vill inte leva i ett sådant samhälle.
Ha det så bra.
Trafficking är ju olagligt, även i Tyskland. Sådana bordeller ska naturligtvis polisanmälas. Polisen gör också vad de kan för att hålla efter missbruket av den lagliga prostitutionen. I Tyskland fattar man, att problemen inte skulle försvinna bara för att man gjorde sexköp olagligt. Kolla bara hur det är i Sverige, här ÄR det olagligt, och det är inte precis som att inga traffickingoffer tas hit...
När det gäller kvinnor som inte tvingats till prostitutionen (oavsett var de kommer ifrån, för övrigt) så missar du att de naturligtvis vill detta av EN orsak, nämligen att tjäna stora pengar snabbt. De kan tjäna lika mycket på en kund, som på en hel veckas arbete på fabriksgolvet, som städerska, affärsbiträde, ekonomibiträde i storkök, på lager etc. etc.. De VILL inte arbeta, de undviker det så mycket som möjligt, och de bryr sig bara om hur mycket pengar de får in.
De kan inte heller tänka långsiktigt, att det är bättre att ta några år och plugga och leva på CSN-nivå, för att kunna arbeta med något roligare och tjäna mera pengar SEDAN. De tänker kortsiktigt och lever ur hand i mun. De vill kunna köpa den där märkeshandväskan eller det där tjusiga paret högklackade skor NU, inte om fem år. Därför VÄLJER de att prostituera sig. Men de är inte offer, de har ett val.
Att de inte skulle vilja ligga med kunderna om de inte fick betalt, ändrar inte på det. De som städar skulle inte heller göra det om de inte fick betalt, de som sitter i en kassa i en affär skulle inte göra det om de inte fick betalt, de som sköter disken i ett restaurangkök skulle inte... ja.