• Litorina

Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?

Att inte kissa på natten är en grej som styrs av hormoner och utvecklingen av nerver (typ), alltså inget som din son kan styra själv. Inga belöningar i världen kan få hans kropp att utvecklas fortfare. Inte att ni väcker honom för att gå på toa heller. Det stör bara nattsömnen. 

Det går att få hjälp för nattenures från ca 6 års ålder. Innan dess räknas det som normalt. I första klass kissar 5-10 % av barnen i sängen regelbundet. Det är alltså ganska vanligt. Hjälpen man kan få är en hormonmedicin och/eller enureslarm. 

Mitt barn hade blöja på natten till ca 8 år och ville sedan prova enureslarm. Det funkade!

Det är viktigt att inte pressa barnen i den här frågan. Man kan berätta vilken hjälp som finns och så får barnet säga till när det vill prova. Att ha föräldrar som tjatar om att man ska sluta nattkissa när det är helt omöjligt att göra det ger barnet en känsla av ständigt misslyckande. 

https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/sangvatning-hos-barn/

• Litorina
    Drottningen1970 skrev 2022-02-27 08:44:41 följande:

Stackars barn. Bli väckt två gånger fast sammanhållen nattsömn är så mycket viktigare än blöjor eller inte.

Drottningen1970 skrev 2022-02-27 08:45:39 följande:

Och att bli belönad eller inte för något man har noll kontroll över och som sker när man sover är ju bara sjukt elakt.

Kan du snälla sluta vara så otrevlig? Du kommer inte med någon ny information utan skriver bara samma sak som vi andra, fast på ett nedlåtande sätt. De här inläggen bidrar enbart med mobbingmentalitet. Hjälp TS eller var tyst. Gäller forumet i stort. Inte bara den här tråden. 

• Litorina
    Hennestankar skrev 2022-02-27 20:56:58 följande:

Tack för alla svar! Fick mycket bekräftat som man egentligen redan läst om, men det är inte lätt i denna djungel av alla olika tips. Finns väl något som funkar för alla :)

Men till dig som var orolig/arg/upprörd/whatever. Min son sover gott med blöja inatt och kommer inte bli väckt för att kissa. Så du kan sova gott inatt! Kan också tillägga att han inte på något sätt skadats av detta utan blivit väckt med kramar, beröm och kärlek! ????

Förmodligen kommer det att lösa sig av sig självt. Om han börjar tycka att blöja är för småbarn finns det snyggare byxliknande skydd, så kallade nattbyxor.

En del regioner har särskilda enuressköterskor som kan ge råd. 

Jag minns det som en befrielse för oss föräldrar när vi insåg att det inte var något fel på vårt barn och att det bara var att fortsätta med blöja så länge det behövdes och barnet var ok med det. Vi slutade oroa oss och löste bara helt enkelt det praktiska vardagsproblemet. Det blev en väldigt odramatisk grej, nattkissandet, vilket var skönt för alla inblandade. 

Svar på tråden Hur får jag min 4,5åring blöjfri nattetid?