Inlägg från: Anonym (pppp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pppp)

Nexet förstör min dotters liv

Eftersom ni har gemensam vårdnad ff, och barnet är 14, så bör det inte vara så svårt att ändra hennes boende, om du är frisk nu och anses vara en stabil förälder. 

I princip skulle dottern kunna åka hem till dig på eget bevåg, och vägra åka tillbaka till pappan. Finns inget som säger att hon skulle placeras någon annanstans nu. bara för att hon gjort det en gång.

Om jag var du skulle jag ringa soc och berätta det senaste och fråga hur du ska göra för dotterns bästa. Orosanmäla kan du göra utifrån det dottern berättar och att hon inte ens är där längre eftersom om inte orkar , eller så försöker du uppmana dottern att själv ringa till soc och säga att hon inte vill bo hos pappa längre. 

Det kommer säkerligen bli surt och turbulens, ja, men så stora barn brukar få bestämma mer och mer själv. 

Dessutom: vid gemensam vårdnad placerar inte soc  barn på annat ställe, om det är ok i ett av hemmen. Så om det anses att du är helt ok idag, så kan pappan inte be soc om att barnet ska placeras om inte du motsäger dig att ha dottern boendes. Klar de kommer utreda saken först, om pappan säger så, men om du visar att det är bra idag och att både du och dottern vill att hon bor hos dig så finns stora chanser.

Ingen större ide att ansöka om enskild vårdnad när barnet är så gammalt, enligt min erfarenhet. Men diskutera med en advokat.

Svar på tråden Nexet förstör min dotters liv