Gravid med bf november 2022

Så skönt med en livlig krabat, tänker att det skänker lite trygghet även om man ibland då kanske vill ha lite lugn och ro ;)
Haha jo men så är det ju. Ibland kan jag sura lite när jag inte kan sova för att hon lever lajf, men för det mesta är jag tacksam. Igår/imorse så kände jag henne inte på många timmar i sträck och fick lite panik (v 23+1 nu), så nu när hon började sparka igen så blev jag väldigt tacksam.
Du tror inte ditt barns förändrade dygnsrytm kan bero på värmen? Här är det iaf mindre rörelser när det är varmt (precis som nu), och börjar återgå till det normala när jag druckit typ en halvliter med resorb och kylt med mig lite.
Hej. Hoppas ni mår bra i värmen allihopa! Själv har jag varit helt slut senaste 2 veckorna. Är nog en kombo med att jobba heltid också.
Igår fick vi åka in till förlossningen för jag kände på kvällen att jag knappt hade känt bebis alls under dagen. Låg i flera timmar och vilade och väntade på att något skulle hända, men kom inget. Fick sen panik och katastroftankar om att det va helt kört. Hade känt av lite mindre rörelser även i måndags, men ändå nånting. Senaste tiden har han generellt rört sig supermycket under hela dagen, starka rörelser och många efter varann. Sen har jag dagar då jag knappt känner något. Tycker det är så svårt att veta när något är fel. Som tur va såg allting fint ut och kände några små sparkar på sjukhuset under tiden de kollade med ctg. Är det nån annan som också har väldigt olika rörelsemönster beroende på dag, eller tycker det är svårt att avgöra vad "minskade rörelser" ska ses som? Kan tillägga att jag idag är i vecka 27+6.
Jag har haft så mycket sammandragningar senaste dagarna, även en hel del mensvärk. Jag är tyvärr en sån som aldrig ringer in trots att jag kanske borde..
Nu är mannen dessutom iväg på resa med jobbet, så sitter fast med min ettåring till imorgon och här sitter jag och tycker så synd om mig själv!
Gjorde urinodling för några veckor sedan som visade på bakterier i urinen (gbs), men eftersom att jag "inte har några symptom" så behövdes det inte behandlas. Sa ju dock att jag har extremt mycket sammandragningar så förstår inte varför de inte kan ge behandling. Känner mig så uppgiven av att jag knappt kan röra mig och nu smärta till och från på det. Buhu, haha!
Jag har idag lite halvt spontanköpt mig en syskonvagn, dessutom min drömvagn! En bugaboo donkey :D
Det var som att det var menat när jag gick in i butiken och den stod där. En 3a i duouppsättning med två extrasufletter till ett nedsatt pris. Så bra pris att de som säljer begagnade vagnar tar summor inte långt ifrån.
Nu är jag glad och kan bocka av det på listan. Nu är nästan allt redo. Behöver bara ordna sovplats och snuttefilt, sen är jag redo för henne ♡
Elimil: : nej men nu börjar vi närma oss att kunna måla snart hoppas jag :) eller den blivande pappan är den som fixar allt haha. Jag kommer mest med synpunkter. Men är supertaggad på att få organisera med kläder, inreda och sådär.
Ah okej jag förstår, va jobbigt med logistiken. Hoppas ni kan få den snart då :) vi ska också ha spjälsäng bredvid vår säng. Är mitt första barn så tycker det är väldigt svårt med alla olika åsikter om hur man bör göra och inte, hur man ska bädda etc etc, men hoppas det blir bra så som vi har tänkt.
Hur mår ni allihopa?
Här är det helt okej, väldigt trött och börjar få svullna anklar. Gick precis in i vecka 34 och känner att efter vecka 37 får bebis jättegärna titta ut haha
Verkar vara första bebisen här i tråden som har kommit nu. 33+6 föddes sonen igår efter en blödning som visade sig vara att en bit av moderkakan har lossnat, efter ca 6 timmar på förlossningen blev det ett akutsnitt.
Pojken mår tack och lov bra, kan andas själv och har enbart sondmatning. Det känns dock väldigt tufft just nu då jag efter snittet bara har fått vara nere på neonatal ca 2 timmar igår (ligger själv på bb). Även mycket oro för min son på 14 månader hemma som är med anhörig (men aldrig har vart utan oss så länge). Mycket tårar, men försöker se det som att det är en kort period som kommer gå över snart.
Jag håller tummarna för att lilla pojken fortsätter må så bra som han gör. Jag är lite omtumlad av allt, det var inte så här man hade planerat men ibland blir det som det blir. Hoppas era stannar inne lite längre!
Min novemberbebis blev en oktoberbebis.
Lillasyster föddes i måndags, 17/10 i vecka 36+2. Vi mår toppen båda två. Amningen kommer sakta igång, hon har behövt koppmatas som stöd pga tidigt född men annars är allt som en fullgången bebis. Stor tjej på 3.3 kg 47 lång!
Är det någon här som vet hur det blir om man är förkyld och ska föda? Ska in till förlossningen nu på torsdag och har blivit jätte förkyld med små feber, karln min är frisk iallafall. Bör jag ringa dit och säga att jag är sjuk så dom vet om det eller?
Hejsan.
Var (eller är fortfarande ) säker på att vattnet gick inatt. Stor pöl i sängen, sedan flertalet gånger till bara rinner massor. Genom binda och byxa. Ringde förlossningen och har nu varit på kontroll. Bebis mår bra, är 2 cm öppen men inte mogen än. Dock såg de inget vatten så de avskrev vattenavgång. Nu är jag ju nervös för att vattnet har gått och de avskrivit det, kommer jag gå för länge då? Med tanke på att man inte ska gå mer än 2 dygn efter vattenavgång pga infektionsrisken.
Tacksam alla fall att bm gjorde en rejäl hinnsvepning så kanske det kan starta igång. Men ändå fundersam över hur de bara kan avskriva vattenavgång sådär.
Uppdatering.
Åkte ju hennes igår, rann inte mer. Gick upp imorse och skjutsade iväg barnen då rann det massor igen. Jag var då påväg till bm besök, så gick dit blev skickad till förlossningen. Nu såg de ju att det var vattnet utan tvekan. Inga värkar men började känna lite obehag vid sammandragningar. Blev hemskickad men hann inte ens ut ur entrén innan det var rejäla värkar. Så fick vända om och sen kom min dotter väldigt snabbt. Blev hemskickad 9.45, hon är född 10.16.
Hann inte få någon antibiotika så nu ligger vi på BB för observation i 36h.
Tänkte passa på att göra en liten update om vår kille som föddes, han blir 6 veckor på måndag (samt beräknad födsel på måndag haha).
Han fick c-pap efter några dagar då han blev trött och tog för ytliga och för få andetag. Samt högt bilirubinvärde så blev att sola 1,5 dygn. Efter 12 dagar på neonatalen blev vi hemskickade på permission 5 dagar (då han fortfarande hade sond) tills vi blev helt utskrivna. Nu är det att ta tag i tråkigare saker som försäkring, jag ska utredas för koagulationsrubbning eftersom min moderkaka släppte.
Det har vart så jobbigt på neonatalen, men var guld värt att äntligen få komma hem! Riktiga bebisbubblan har äntligen börjat
Han är ett litet matvrak och har blivit riktigt rund nu haha. Han ser ut som ett riktigt spädbarn nu mer än det typiska prematurdragen som de ofta har