• Thasz

Gravid med bf november 2022

Värmekudde skrev 2022-03-22 10:12:07 följande:

Mitt inskrivning idag blev avbokad och finns knappt några tider förrän senare i april. Blev så besvikenGråter 

Åh nej vad jobbigt! :( 

• Thasz
    Hanna95u skrev 2022-03-24 10:54:27 följande:

Nu har illamåendet slagit till ordentligt (v6+1). Blir att äta åksjuketabletter varje morgon som vid förra graviditeten, mest för att slippa spy på jobbet. Förra graviditeten åt jag inte middag förrän vecka 16 eftersom det var svårt att få i mig mat ???? levde på kräm och mjölk kan man säga. Hoppas det inte blir lika illa denna gång. 3 dagar utan middag nu ????

Mitt illamående är rätt jobbigt också, men första barnet här så jag är lite lost vad gäller åtgärder. Lever på paprika och mangoyoghurt. Vilka åksjuketabletter äter du?
  • Thasz
    zarizael skrev 2022-03-24 13:20:18 följande:

Jag kommer göra Kub då jag är gammal nu och kommer bli erbjuden ett. Blir första gången jag får göra kub så blir spännande:)
    Tycker det är dumt att det är så olika beroende på vart man bor i landet. 

För er som har jobbigt med illamående, testa ta B6 vitamin. Tydligen mår man extra illa om nivåerna är låga. Knaprar två gånger om dagen och inbillar mig att det känns bättre efter. Annars är gröna äpplen min go to mot illamåendet. 
    Jag är en sån som mår mest illa på kvällen. Igår fick jag dock behålla den middag jag lyckades få ner. Tjoho. 

Intressant! Kan man överdosera B6? Jag käkar multivitamin för gravida (Great Earth) och det ska ändå vara 114% av RDI. Obestämd Fick tipset åksjukearmband idag och ska testa! Lite svårt att dölja under kläder dock eftersom jag är så sjukt varm av mig och sällan har långärmat. 

Jag har egentligen inget mönster, mår konstant illa. Inte kräkts än men känns som att jag varit nära flera gånger, och ibland utlöses det bara av tanken på mat. Haha, mådde så illa igår när sambon började prata om klyftpotatis. 

• Thasz

Tro det eller ej, men åksjukearbandet hr gjort under för mig! Knappt illamående och har lyckats käk två korv med bröd till lunch. Förvånad Var extremt skeptisk först, hoppas att det håller i sig och inte är något skumt sammanträffande!

• Thasz
    Värmekudde skrev 2022-03-24 17:32:17 följande:

Jag ska testa det!Glad I min förra graviditet började jag med postafen när illamåendet eskalerade och det funkade men sen bara någon dag efter fick jag ma så vet inte om det var att ma orsakade att illamåendet förvann eller om det var postafen som funkade på mig. Är dock lite noijg att jag ska bli orolig att illamåendet försvinner helt men man vill ju inte heller gå runt och må skitdåligt. Ska testa och seGlad

Jag skulle köpa Prostafen, men apotekaren övertalade mig att ge seaband ett försök. Han sa att det alltid är en idé att testa sådant som inte ger biverkningar först. Jag är glad att jg lyssnade på honom.
  • Thasz
    Grodan90 skrev 2022-03-24 19:18:04 följande:
    Ja idag har jag knappt mått illa alls och började undra om tabletten verkligen lyckas ta bort allt illamående eller om mina symtom bara försvunnit, men nu sitter jag här och mår illa som fan igen när tabletten slutat verka haha

har använt seaband också men det funkar inte längre på mig, funkade i början när inte illamåendet var så hemskt men nu gör dom ingen nytta :(
    Jag oroar mig för att det ska sluta funka när (och om) illamåendet eskalerar. Rynkar på näsan Ifall jag börjar må så illa så att jag börjar spy så kommer jag antagligen testa Prostafen. Försöker i vilket fall att njuta av att inte ha illamåendet just nu i alla fall! 
  • Thasz
    Värmekudde skrev 2022-03-24 19:51:28 följande:

Det är så jobbigt att illamåendet är under en period också då jag helst vill dölja att jag är gravid, iaf fram till vecka 12 men det är ju oftast vecka 12 då illamåendet försvinner haha. Hade ju verkligen underlättat om omgivningen visste om det så jag slipper smyga med att jag mår illa. 

Är det någon som har upplevt några cravings eller avsmak för något? Ena dagen hade jag ett enormt sug efter ägg med bönor och tomatsås (usch inget jag skulle äta normalt) men sen dagen efter ville jag bara spy av att se på ägg med bönor. Min man fattade ingenting när han stod där och hade gjort i ordning ägg till mig och jag inte ens kunde titta på tallriken Haha

Håller med fullständigt! Hade varit enklare ifall illamåendet hade varit när man ändå kunde berätta.

Jag vet faktiskt inte om jag har cravings eller o-cravings. Går upp och ned och jag funderar på om det snarare är illamåendet än cravings. I vilket fall så har jag varit mer sugen på paprika och vindruvor, och generellt lite mer syrligare saker. Även ofta varit sugen på mangoyoghurt. Mått illa av tanken på flötiga saker som t.ex. klyftpotatis, friterat, pizza, burgare. Samt kolsyrat. Känns bra det här, hade varit jobbigare om det var tvärtom. Tungan ute
  • Thasz

Vilka har ni berättat om graviditeten om?

Jg och sambon har kommit överens om att vänta till vecka 12, men jag kommer kanske behöva berätta för jobbet redan i veckan (trots att jag bara är inne i vecka 7). Mår så otroligt illa, även om sea band hjälper något, och är klubbad om kvällarna pga trötthet. Det ställer till det på jobbet eftersom jag dels jobbar sent på ungdomsgård men också inom lägerverksamhet. Bävar lite inför ett helgläger om knappt två veckor. Tyst

• Thasz
    Loppster skrev 2022-03-28 20:11:35 följande:

Thasz: vi vill som ni vänta med att berätta för familj och nära vänner till efter kub. Iallafall berätta för de närmsta då annars blir det nog efter rutinultraljudet. sålänge illamåendet  är värst på förmiddagen som det är just nu så kommer det nog inte bli så svårt att hålla hemligt.

Jag bor i Uppsala och är lite osäker på hur diagnostiken ser ut, det jag minns från inskrivningssamtalet var att rutinultraljudet skulle göras i vecka 18-20, vilket känns otroligt långt fram. Hon nämnde något om KUB, men jag kan verkligen inte komma ihåg om hon sa att jag skulle erbjudas det eller ej (är 29 år ). Sambon säger att han har för sig att hon sa att man kunde göra det i vecka tio, men ingen av oss är säker.
  • Thasz
    Pico skrev 2022-03-30 16:14:26 följande:

Där fanns ett litet hjärta Hjärta och Natural Cycles hade räknat helt rätt (förutom en dag) så uppdaterat till 6+4 med BF 19/11. Blödningen såg inte ut att komma från livmodern så jag får bara hoppas att det inte blir värre. Enbart lite ljusbrunt idag, så det kanske försvinner inom ett par dagar. Nu håller jag alla tummar och tår för att detta lilla frö stannar kvar där inne! Drömmer

Jippi, vad bra!! Jag har tänkt på dig idag och hållit tummarna. Måste vara superskönt att veta att det fanns ett hjärta och att blödningen inte såg ut att komma från livmodern.
Svar på tråden Gravid med bf november 2022