• EliMil

Gravid med bf november 2022

Thasz skrev 2022-07-19 22:21:16 följande:
    Min verkar inte ha någon dygns öht. Drömmer Har försökt luska ut någon men det enda ?samband? jag hittat är väl att hon rör på sig mer efter att jag druckit kaffe/ngt väldigt kallt, och när jag böjer mig fram (det är som att hon sparkar ilsket tillbaka när det blir trångt, haha). Plus att hon sparkar mindre de dagar då det är väldigt varmt ute. Men å andra sidan så är hon väldigt livlig, så känner henne ofta varje timme, och det kanske gör det svårare att upptäcka mönster. Obestämd
    Hihi vilken liten busunge du har ?
    Så skönt med en livlig krabat, tänker att det skänker lite trygghet även om man ibland då kanske vill ha lite lugn och ro ;)
  • EliMil
    Thasz skrev 2022-07-21 10:33:03 följande:

Haha jo men så är det ju. Ibland kan jag sura lite när jag inte kan sova för att hon lever lajf, men för det mesta är jag tacksam. Igår/imorse så kände jag henne inte på många timmar i sträck och fick lite panik (v 23+1 nu), så nu när hon började sparka igen så blev jag väldigt tacksam. 

Du tror inte ditt barns förändrade dygnsrytm kan bero på värmen? Här är det iaf mindre rörelser när det är varmt (precis som nu), och börjar återgå till det normala när jag druckit typ en halvliter med resorb och kylt med mig lite. 

Ja nu när man är lite längre gången vill man ju gärna känna sin bebis lite lika varje dag. 

Jo så kan det såklart vara att det är på grund av värmen och att hon då kommer igång senare på kvällen när det är svalare. Precis nu här vid 22.40 möblerade hon nog om inne i magen ;)

Bebis2021 - skickar lite styrketankar ? förstår att du blir orolig. Men jag har hört många (precis som du läst) som legat utanför normalkurvan där det gått jättebra :)
  • EliMil
    RH93 skrev 2022-08-17 08:37:25 följande:

Hej. Hoppas ni mår bra i värmen allihopa! Själv har jag varit helt slut senaste 2 veckorna. Är nog en kombo med att jobba heltid också.

Igår fick vi åka in till förlossningen för jag kände på kvällen att jag knappt hade känt bebis alls under dagen. Låg i flera timmar och vilade och väntade på att något skulle hända, men kom inget. Fick sen panik och katastroftankar om att det va helt kört. Hade känt av lite mindre rörelser även i måndags, men ändå nånting. Senaste tiden har han generellt rört sig supermycket under hela dagen, starka rörelser och många efter varann. Sen har jag dagar då jag knappt känner något. Tycker det är så svårt att veta när något är fel. Som tur va såg allting fint ut och kände några små sparkar på sjukhuset under tiden de kollade med ctg. Är det nån annan som också har väldigt olika rörelsemönster beroende på dag, eller tycker det är svårt att avgöra vad "minskade rörelser" ska ses som?  Kan tillägga att jag idag är i vecka 27+6. {#emotions_dlg.flower}

Jag är i princip däckad av värmen som varit, tycker det känns såå skönt nu när de säger att det ska bli svalare. Då kanske jag kan orka andas och röra mig igen ;)

Vad tufft för dig att bli så orolig, man oroar sig ju för allt. Så skönt att det såg bra ut ♡ Det är så svårt det där med vad minskade rörelser är eftersom det är så individuellt. Bra att du sökte, bättre att söka 10ggr för mycket än en för lite!

Är det någon mer än jag som redan tröttnat på att vara gravid. Går in i v30 imorgon och är så redo att inte vara gravid längre. Svårt att röra mig, andfådd av minsta lilla, ständigt svettig, sura uppstötningar, foglossning och kan inte sova pga ont eller märkliga drömmar. Hmm...och i ca 10-12 veckor till ska man stå ut. Bara att kämpa på. 
  • EliMil
    Holy93 skrev 2022-08-26 13:22:58 följande:

Jag har haft så mycket sammandragningar senaste dagarna, även en hel del mensvärk. Jag är tyvärr en sån som aldrig ringer in trots att jag kanske borde..
    Nu är mannen dessutom iväg på resa med jobbet, så sitter fast med min ettåring till imorgon och här sitter jag och tycker så synd om mig själv! Skäms

Gjorde urinodling för några veckor sedan som visade på bakterier i urinen (gbs), men eftersom att jag "inte har några symptom" så behövdes det inte behandlas. Sa ju dock att jag har extremt mycket sammandragningar så förstår inte varför de inte kan ge behandling. Känner mig så uppgiven av att jag knappt kan röra mig och nu smärta till och från på det. Buhu, haha!

Hur går det för dig med sammandragningarna? Har du ringt in och fått några råd? 
  • EliMil

Jag har idag lite halvt spontanköpt mig en syskonvagn, dessutom min drömvagn! En bugaboo donkey :D
    Det var som att det var menat när jag gick in i butiken och den stod där. En 3a i duouppsättning med två extrasufletter till ett nedsatt pris. Så bra pris att de som säljer begagnade vagnar tar summor inte långt ifrån. 
    Nu är jag glad och kan bocka av det på listan. Nu är nästan allt redo. Behöver bara ordna sovplats och snuttefilt, sen är jag redo för henne ♡ 

• EliMil
    RH93 skrev 2022-09-07 14:13:25 följande:
    Va kul :D längtar så mycket tills vi kan hämta ut vår donkey också! Ska bara bli klara med renoveringar i barnrummet först, men förhoppningsvis blir det snart.
    Hur har ni tänkt att göra med sovplats? :) 
    Så härligt när man kommer igång med lite förberedelser, det känns så mycket mer nära då :)
    Har ni mycket kvar av renoveringar? 

Hon ska få sova i spjälsäng bredvid vår säng.  Dock används vår spjälsäng av sonen just nu. Vi har en växasäng som vi ska få av min bror till sonen. Problemet är dock att han bor några mil ifrån mig och sängen går inte in i våra bilar :P 
  • EliMil
    Holy93 skrev 2022-09-07 15:11:28 följande:
    Jag har precis käkat en antibiotikakur på grund av bakterierna i urinen, värkarna försvann men har fortfarande en hel del sammandragningar.

Som jag förstår det så får vissa mer sammandragningar än andra helt enkelt
    Skönt att det ändå är bättre. Då kan du kanske slappna av lite mer också :)

Ja det verkar onekligen vara så. Jag hade i princip inga sammandragningar alls i mina två förra graviditeter och nu denna gång är det flera varje dag. Och det spelar ingen roll om jag anstängt mig eller vilat, de kommer ändå. Hade tänkt ringa och bra prata om det med min bm, men det går inte att komma fram för att så många ringer tydligen.
  • EliMil
    RH93 skrev 2022-09-08 18:47:45 följande:

Elimil: : nej men nu börjar vi närma oss att kunna måla snart hoppas jag :) eller den blivande pappan är den som fixar allt haha. Jag kommer mest med synpunkter. Men är supertaggad på att få organisera med kläder, inreda och sådär.

Ah okej jag förstår, va jobbigt med logistiken. Hoppas ni kan få den snart då :) vi ska också ha spjälsäng bredvid vår säng. Är mitt första barn så tycker det är väldigt svårt med alla olika åsikter om hur man bör göra och inte, hur man ska bädda etc etc, men hoppas det blir bra så som vi har tänkt.

Hehe arbetsledare är en bra position som gravid :)

Man får lita på sig själv och sina modersinstinkter för de kommer ju direkt med plusset på stickan. Vad som passar mig kanske inte passar någon annan. 
    Vi har alltid kört enkel bäddning, spjälsäng med en supertunn kudde och filt/täcke. Har funkat för våra barn och för oss. Jag har även gillat att ha spjälsängen precis invid sängen för då kan jag sticka en hand mellan spjälorna och klappa eller hålla tryggt på den lilla. 
  • EliMil
    Holy93 skrev 2022-09-27 08:52:18 följande:

Hur mår ni allihopa?
    Här är det helt okej, väldigt trött och börjar få svullna anklar. Gick precis in i vecka 34 och känner att efter vecka 37 får bebis jättegärna titta ut haha

Jag har precis samma känsla, så fort vecka 37 kommer får hon gärna komma ut ;) jag gick in i v34 i lördags så nu närmar det sig i alla fall. :)
    Jag känner mig klumpig, har sura uppstötningar och illamående konstant, ont i höfter och rygg, jämt svettig känns det som och konstant trött. Så glamoröst det är att vara gravid haha. 
    Försöker pigga upp mig med att tvätta upp alla bebiskläder och fixa iordning spjälsängen. Har även bäddat i liggdelen till vagnen och tvättat upp babyskyddet ♡
  • EliMil
    Holy93 skrev 2022-10-04 03:15:10 följande:

Verkar vara första bebisen här i tråden som har kommit nu. 33+6 föddes sonen igår efter en blödning som visade sig vara att en bit av moderkakan har lossnat, efter ca 6 timmar på förlossningen blev det ett akutsnitt.

Pojken mår tack och lov bra, kan andas själv och har enbart sondmatning. Det känns dock väldigt tufft just nu då jag efter snittet bara har fått vara nere på neonatal ca 2 timmar igår (ligger själv på bb). Även mycket oro för min son på 14 månader hemma som är med anhörig (men aldrig har vart utan oss så länge). Mycket tårar, men försöker se det som att det är en kort period som kommer gå över snart.

Jag håller tummarna för att lilla pojken fortsätter må så bra som han gör. Jag är lite omtumlad av allt, det var inte så här man hade planerat men ibland blir det som det blir. Hoppas era stannar inne lite längre!

Grattis till er lille kille ♡ 
    Förstår att det är omtumlande och mycket känslor. Försök njuta ändå av bebisbubblan så mycket det går. 
  • EliMil
    emphz skrev 2022-10-19 21:38:00 följande:

Min novemberbebis blev en oktoberbebis.
    Lillasyster föddes i måndags, 17/10 i vecka 36+2. Vi mår toppen båda två. Amningen kommer sakta igång, hon har behövt koppmatas som stöd pga tidigt född men annars är allt som en fullgången bebis. Stor tjej på 3.3 kg 47 lång!

Stort grattis :D 
    Vad härligt att det går bra för er. Njut nu av bebisbubblan. 
  • EliMil
    JessicaJKM skrev 2022-11-08 23:35:21 följande:

Är det någon här som vet hur det blir om man är förkyld och ska föda? Ska in till förlossningen nu på torsdag och har blivit jätte förkyld med små feber, karln min är frisk iallafall. Bör jag ringa dit och säga att jag är sjuk så dom vet om det eller?

Det kan väl vara bra att ringa, de kanske vill vara lite extra förberedda då. Det enda min bm sagt är att om jag eller sambon har symtom när det är dags så kommer vi testas för corona. Tror väl även att personalen då har lite extra hygienåtgärder innan man vet säkert, typ munskydd och kanske förkläde eller liknande. 
  • EliMil

Hejsan. 
    Var (eller är fortfarande ) säker på att vattnet gick inatt. Stor pöl i sängen, sedan flertalet gånger till bara rinner massor. Genom binda och byxa. Ringde förlossningen och har nu varit på kontroll. Bebis mår bra, är 2 cm öppen men inte mogen än. Dock såg de inget vatten så de avskrev vattenavgång. Nu är jag ju nervös för att vattnet har gått och de avskrivit det, kommer jag gå för länge då? Med tanke på att man inte ska gå mer än 2 dygn efter vattenavgång pga infektionsrisken. 
    Tacksam alla fall att bm gjorde en rejäl hinnsvepning så kanske det kan starta igång. Men ändå fundersam över hur de bara kan avskriva vattenavgång sådär. 

• EliMil
    Holy93 skrev 2022-11-10 13:22:04 följande:
    Ta med en binda som det är fostervatten i nästa gång! Ring igen sen när det har runnit ordentligt och berätta att du tar med bindan haha. Ibland får man vara lite ful för att de ska ta en på allvar, man ska ju helst inte vänta för länge som du skriver om vattnet har gått
    Jag tänkte ju att det skulle räcka med att berätta hur mycket det runnit alla gånger. Men tydligen inte. Rinner det igen ska jag nog göra som du skriver, så de verkligen kan se. 
    Dock tror jag att typ allt rann ut, det var sååå mycket. :○
  • EliMil

Uppdatering. 
    Åkte ju hennes igår, rann inte mer. Gick upp imorse och skjutsade iväg barnen då rann det massor igen. Jag var då påväg till bm besök, så gick dit blev skickad till förlossningen. Nu såg de ju att det var vattnet utan tvekan. Inga värkar men började känna lite obehag vid sammandragningar. Blev hemskickad men hann inte ens ut ur entrén innan det var rejäla värkar. Så fick vända om och sen kom min dotter väldigt snabbt. Blev hemskickad 9.45, hon är född 10.16. 
    Hann inte få någon antibiotika så nu ligger vi på BB för observation i 36h. 

• EliMil
    Holy93 skrev 2022-11-11 22:17:09 följande:

Tänkte passa på att göra en liten update om vår kille som föddes, han blir 6 veckor på måndag (samt beräknad födsel på måndag haha).
    Han fick c-pap efter några dagar då han blev trött och tog för ytliga och för få andetag. Samt högt bilirubinvärde så blev att sola 1,5 dygn. Efter 12 dagar på neonatalen blev vi hemskickade på permission 5 dagar (då han fortfarande hade sond) tills vi blev helt utskrivna. Nu är det att ta tag i tråkigare saker som försäkring, jag ska utredas för koagulationsrubbning eftersom min moderkaka släppte.

Det har vart så jobbigt på neonatalen, men var guld värt att äntligen få komma hem! Riktiga bebisbubblan har äntligen börjat Glad 

Han är ett litet matvrak och har blivit riktigt rund nu haha. Han ser ut som ett riktigt spädbarn nu mer än det typiska prematurdragen som de ofta har Drömmer

Vilken tuff start för er, men så skönt att få vara hemma i bebisbubblan nu :) 
    Njut ordentligt ♡
Svar på tråden Gravid med bf november 2022