Jag bor i en ganska ovanlig boendeform, nämligen i en "Boförening" som enklast kan förklaras med att säga att det är som att bo i en blandning av hyresrätt och bostadsrätt.
För att försöka förklara det så enkelt som möjligt: Det kommunala bostadsbolaget äger marken och husen. Boföreningen blockhyr husen av det kommunala bostadsbolaget och medlemmarna i boföreningen sköter förvaltningen själva genom föreningen. I praktiken fungerar det likadant som i en bostadsrättsförening med skillnaden att föreningen inte äger husen eller marken.
Jag har betalat en insats för min lägenhet + att jag betalar hyra. Jag står för allt inre underhåll i min lägenhet, samt för visst yttre underhåll.
Skillnaden mot en bostadsrätt är att jag inte kan "sälja" mitt medlemskap i föreningen. Om jag skulle flytta, så ökar inte insatsen i värde. Jag får alltså igen exakt samma belopp som jag en gång satte in i lägenheten.
Rent krasst kan man säga att jag ekonomiskt förlorar på att bo i den här typen av boendeform, gentemot i en bostadsrätt, eftersom jag heller inte får ekonomisk ersättning när jag flyttar för de renoveringar som jag själv har gjort i lägenheten (och som jag är ålagd att göra eftersom jag står för det inre underhållet.)
Varför väljer man då att bo så som jag gör?
Insatsen för min lägenhet var 800 kr/kvadratmeter. På samma gata finns det en bostadsrättsförening med likvärdiga lägenheter. Där ligger kvadratmeterpriset på 20.900 kronor. Bostadsrättsinnehavarna betalar dock ca 3000 kronor mindre i avgift/hyra än vad jag gör.
Om jag inte hade hyrt lägenheten genom boföreningen, utan direkt av allmännyttan, så hade min hyra dock varit 5000-6000 kr mer än vad jag betalar nu.
För mig och min man, som har ganska små inkomster, så är den här boendeformen det enda sätt för oss för att kunna bo en en stor bostad med trädgård.
I Sverige finns det runt 20 stycken boföreningar. Jag har svårt att förstå varför det inte finns fler.