Buffliga kompisar 7-8 år
Nej, alla är inte så där. Min son är inte så där. Vi försöker hitta kompisar till vår son som är lugna och harmoniska. Vi har pratat mycket med skolan sedan F-klass. Skolsköterskan på vår sons skola var guld värd i den här biten. Hon ryckte verkligen in i F-klass när lärarna inte gjorde något. Jag är nöjd nu.
Jag tycker att du ska försöka hitta andra vänner, utanför skolan till ditt barn. Antingen genom föreningslivet, som sång, musik, schack, eller något annat.
I vårt fall har min man introducerat rollspel för vår son, vilket har gjort att även mer fysiska barn i klassen har börjat bli intresserade.
Vad tycker ni föräldrar om att göra? Bjud hem kompisar som ert barn tycker verkar hyfsat lugnt och introducera sådant som ni gillar: läs, rita, måla, rollspel, brädspel etc.
Om det är så att ni bara har sett barnen på kalas eller dylikt, så kan de ha varit hoppiga och galna för att de är osäkra, men kan vara trevliga och mjuka om ni föräldrar är med. Fråga ditt barn om den som de vill leka med, och gör något av det.
Funkar det inte, så bryt och prova en annan kompis och var hårt mot ert barn kring att "Nu har vi provat två gånger. Det här funkar INTE:"