• Nie

Äggdonation

Jag känner en tjej som har svårt att bli med barn. Hon och hennes sambo har nyligen gjort IVF för tredje eller fjärde gången och det misslyckades.

En tanke som har vuxit under det senaste året är att fråga om de vill ha en äggdonator. Jag erbjuder dem mer än gärna mina ägg, allt för att de äntligen ska kunna få barn. Dock har jag en hel del frågor kring detta som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

Kan en äggdonation påverka mina chanser att bli gravid senare efter äggdonationen?
    Behåller de mitt dna i ägget eller "suger" de ut mitt dna?
    Var genomför man äggdonationer?
    Vad bör man tänka på?
    Vad måste man genomgå för att bli äggdonator?

Jag har säkert fler frågor, men de skriver jag ner senare.

Tack på förhand

• Svar på tråden Äggdonation
  • nellib

Jag och min sambo står i kö för ÄG så det jag vet de går på för att man ska få bli äggdonator är tex följande:
    Du ska helst ha fått de barn du planerat, men inget tvång
    Du ska vara under 36 år
    Du ska inte bära på några ärftliga sjukdomar
    Du får reda på om ditt ägg blivit en graviditet så att du blir mentalt förberedd om barnet väljer att söka upp dig vid vuxen ålder (vet inte om det gäller alla landsting dock).
    Anmäl dig så fort som möjligt för det tar ganska lång tid att bli donator, kolla med din vän vilken klinik de vänt sig till.
    Du får lämna foto samt lämna blodprov för bla Hepatit-C, HIV m.m.
    Vanligtvis använder inte din vän ägget, men får gå före i kön om de har en donator till kliniken.
    Din dna finns kvar.
    Du är anonym för de som tar emot ägget, däremot har barnet rätt att söka upp dig i vuxen ålder.
    Du är inte juridisk förälder.

Hoppas jag har kunnat hjälpa till. Människor som du behövs!!

• Nie

Ok, enligt din info passar jag som äggdonator

En liten fråga bara, varför ska man ha fått de barn man vill ha? Iofs var det tydligen inget tvång, men ändå...

Vad menar du med "Vanligtvis använder inte din vän ägget, men får gå före i kön om de har en donator till kliniken." ? Om jag donerar ägg till en viss tjej, använder hon då inte mitt ägg??

En fråga till: Om jag donerar ägg, måste jag donera till ytterligare ett par? Eller räcker det om jag donerar till det paret som jag känner?

Om de (paret) vill ha mig som äggdonator kommer barnet lära känna mig så jag kommer inte vara anonym. Man kan säga att de finns i min direkta närhet. Jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att de ska få ett barn. Jag önskar dem verkligen det. Jag blev jätteledsen idag när jag fick höra att deras (kanske sista) IVF inte gick vägen Om de tror att det skulle finnas en chans att bli gravid tack vare en äggdonator, skulle jag vara jätteglad om jag fick bli den äggdonatorn.

• Venus
    Det är sällan man direktdonerar, utan sjukhusen brukar föredra att man korsdonerar.
    En korsdonation går ut på att du ger dina ägg till ett annat par medan det par du vill hjälpa får ta emot ägg från en anonym donator.

Att de vill att man själv ska ha fått barn innan är pga att man kanske i framtiden själv kanske inte kan få barn. Och då är risken ganska stor att man klandrar det beslut man en gång i tiden gjort. Ett ingrepp är alltid ett ingrepp, det är mycket mycket ovanligt att något går snett men den lilla mikroskopiska risken finns alltid.

Du väljer själv om du vill donera till ett par eller två. Jag donerade anonymt till 2 par eftersom de fick ut 27 ägg.
    Just nu sitter jag o väntar på att en remiss ska bli klar på SU (Sahlgrenska) för en direktdonation. SU är emot direktdonationer, men de har ingen rätt att hindra oss på något sätt.

Donationer gör man på de större sjukhusen, Universitetssjukhusen. I framtiden kanske det även kommer finnas på mindre sjukhus som har fertilitetsklinik.

Vet att du läst min blogg redan
    Har du fler frågor till mig som är äggdonator så svarar jag gärna
  • Nie

Venus
    Skickar meddelande till dig privat

• Linisen

FÖr övrigt kan jag bara tillägga att jag läst rapporter från USA om att de just suger ut dna och för in mottagarens DNA istället, tydligen är det på forskningsstadiet och det finns alltså mödrar som fött helt "EGNA" (om man nu kan säga så) barn....men det låter bra läskigt.

Svar på tråden Äggdonation