Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

AndreaBD skrev 2022-02-27 14:46:49 följande:
    Visst, men det vore ju dubbelt illa om ryssarna fick tag på vapnen. 
    Att ta fiendens vapen kan hända i alla krig. De är ingen ursäkt att inte beväpna en vänligt sinnad armé. Alternativet är ju att den armén inte skulle ha några vapen alls till att börja med.

Och ryssarna är inte i närheten av västra Ukraina. De har fullt sjå att ta sig in från öster, söder och norr. De har ägnat fyra dygn åt att försöka ta sig 20 kilometer från gränsen till Khariv.

Många av de foton på ryska militärfordon som står övergivna på vägarna är foton på fordon som fått motorstopp, slut på bensin, har en trasig del som det inte finns reservdelar till.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-02-27 15:31:54 följande:
    Visst. Men vi vet ju att Ryssland är mycket starkare militärt, och att Ukraina därför inte kommer att kunna hålla ut särskilt länge. Och då vill man ju inte ta in vapnen just när ryssarna håller på att ta över, för då tar de över vapnen också, innan man har kunnat använda dem. Men jag antar att de håller koll på läget där. 
    Det du skriver garanterar en enklare seger för ryssarna. Finns ingen anledning, rent objektivt, att ge upp innan sista kulan är avfyrad. Ju hårdare motstånd - desto bättre fred efteråt.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-02-27 15:34:19 följande:
    Tror du någon börjar fundera på att gå händelserna i förväg? Det vore ju trotts allt inte första gången något sådant sker.
    Hur många attentatsförsök utsattes Hitler för? Minst ett dussin va?

Klart det finns folk runt Putin som tänker i de banorna.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-02-27 19:16:46 följande:
    Tyvärr är pansarskotten av en enklare typ än Ukraina ville ha, frågan är hur effektiva de är mot moderna ryska pansarvagnar. 
    Men det är ju alltid nånting och en markering åt Putin antar jag. 
    Inte alls. Effektiva alltså. Pansarskott klarar inte en modern MBT - main battle tank - även kallat pansarvagn/stridsvagn.

Däremot kan den slå ut i stort sett allt annat som ryssarna har rullandes på vägarna.

Ett oerhört enkelt vapen att hantera och jag tror att varenda svensk rekryt de senaste fyra decennierna har tränats på vapnet.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-02-27 22:05:09 följande:
    Fast det de ville ha är Robot 57/NLAW just för stridsvagnar. Men visst , de kommer säkert också till användning. 
    Ja, Sverige borde ha skickat sådan också. Men AT4 som man skickar slår ut allt annat: bepansrade persontransporter, lastbilar, mobila robotsystem, tankbilar, militära SUV:ar osv.

Om bara var femte pansarskott träffar så är det 1000 färre ryska fordon på Ukrainas vägar.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-02-27 23:01:42 följande:

" target="_blank">

Ja, NU gör alltså Tyskland det Trump sa åt dem redan för fem år sedan att de måste göra. Öka sina militära investeringar.

Sent ska syndaren vakna.

Det krävdes alltså att Ryssland fysiskt skulle gå till anfall mot en närliggande stat innan de agerade.

Nu gäller det att övriga europeiska Natoländer höjer sina anslag för USA kommer snart att ha fullt upp med att hantera Kina i västra Stilla Havet.

Försvaret av Europa kommer att ligga på européerna själva.
  • Flash Gordon
    kulturenskaleva skrev 2022-02-28 16:45:20 följande:

"Jag är ingen politiker, jag är ingen rysk troll eller köpt av Putin som jag blir kallad varje gång när jag inte har samma åsikt som USA. 

Jag är från Ukraina och jag har sett och hört för mycket själv för att bli hjärntvättat av västpropaganda mot Ryssland. Jag skriver med ord från mitt hjärta. Detta gör fysiskt ont i mig att Ukraina har blivit som Tyskland i andra världskriget.

Min åsikt är att detta borde inte ha tagit 8 år. Att människor i Ukraina har lidit i 8 år på grund av deras falska regering. 

När den valde Presidenten i Ukraina bad Ryssland om hjälp 8 år sen när Kiev brann då fick inte Ryssland hjälpa. 

USA och EU var ju till och med där i Kiev och sa att om Ryssland hjälper då startar de krig. Ok så vad hände med att varje land får välja sin egen säkerhetspolitik???

Efter det gjorde Ryssland ett val i Krim där människor själva fick bestämma om de ville fortsätta vara Ukraina eller bli Ryssland igen (De var ju bara Ukraina i 30 år) och majoriteten valde Ryssland. 

Ni fick aldrig se hur lyckliga människor där blev, vilken glädje och firande som var där då och fortfarande är. 

Hela öst och syd Ukraina andades äntligen ut och trodde att de också skulle ha val. 

Men då började höger sektors soldater med sin flagga åka runt där lagligt och flera hot kom från väst att människor där får inte ha val." 

Du är från "Ukraina" och av en ren slump börjar du på dåligt översatt svenska sprida ditt budskap om hur fin och bra Putin är och vilka "nazister" ukrainarna är.

Precis exakt när Ryssland börjat ett anfallskrig mot Ukraina.
  • Flash Gordon

Ukrainska myndigheten mot korruption förklarar att ett stulet ryskt stridsfordon är att betrakta som skattebefriad "inkomst" och att man inte behöver deklarera det mot skatteverket 

en.interfax.com.ua/news/general/804441.html

Ukraine's National Agency for the Protection against Corruption (NAPC) has declared that captured Russian tanks and other equipment are not subject to declaration. 

"Have you captured a Russian tank or armored personnel carrier and are worried about how to declare it? Keep calm and continue to defend the Motherland! There is no need to declare the captured Russian tanks and other equipment, because the cost of this ... does not exceed 100 living wages (UAH 248,100)" NAPC's press service said.

Skrattande
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-03-02 15:10:54 följande:
    Det är inga problem att motivera flyktingmottagande från Ukraina av andra skäl än flyktingmottagande från andra delar av världen.

Förhoppningsvis och troligtvis blir kriget så kort att det är aktuellt för de flesta flyende att återvända.
    Detta innebär att vi inte behöver skrapa fram en massa bostäder, utbilda dem i svenska och få ut dem på svensk arbetsmarknad. Några månader i flyktingläger fungerar.

Sannolikt smälter en ukrainare kulturellt och språkligt lättare in i det svenska samhället än en muslim från Afrika.
    Högst tveksamt om vi kommer att få några större mängder ukrainare hit överhuvudtaget.

Hjälpviljan i främst Polen, men även i övriga fd öststater, är GIGANTISK.

Ett moraliskt föredöme rakt genom.

Polens regering måste gå ut med att frivilliga ska hålla sig borta från privata initiativ utan istället bidra via det organiserade stödet. Det blir kaos annars vid gränsen.

Snart har en miljon lämnat Ukraina och så gott som alla dessa absorberas av Polen, Slovakien, Tjeckien, Ungern, Rumänien och Bulgarien.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-03-02 16:24:37 följande:
    Men det nuvarande kriget i Ukraina, som föranleder extraordinära insatser har varat i 6 dagar och det finns inget som pekar på att det kommer att pågå i åratal.
    Ukraina kommer inte ens att bli taget, militärt, hela landet. Skulle vi av någon anledning vilja skicka iväg ukrainarna efter freden så kommer det att finnas fria och fredliga delar av landet.

Men det är i praktiken ointressant. Ukrainare har rätt att röra sig fritt i hela EU i 90 dagar. Ukrainare är i praktiken redan en del av vårt samhälle. Mer i vissa länder än i andra. De hittar alltid något sätt att var i EU om de vill.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa