Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:38:52 följande:

Jag tackar i alla fall för att du har en i mitt perspektiv bättre ton i debatten med fokus på sakfrågor än k. Min familj skulle jag om möjligt försöka hjälpa att komma långt från stridsområdet om krig här vore fallet.

Du bortser helt ifrån att jag stöder de 650 000 ryska medborgare som lämnat Ryssland för att undgå mobilisering. Jag stöder alltså de som inte vill ställa upp som angripare.

Fåtal av dom är pacifister :whoco5:

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:50:42 följande:

Och förresten: Hur ser din egen krigsplacering ut? Vad är din befattning?

Och vore du beredd att anmäla dig som krigsfrivillig till Ukraina?

Du frågar den ofta när det går trögt för dig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-21 11:50:10 följande:

Jag var intresserad för att jag ville veta mer bakgrund till dina argument, varför du skrev som du gjorde,

Själv gör jag ingen hemlighet av att jag krigsplacerats i civilförsvaret och skulle kunna arbeta med t,ex. brandbekämpning, livräddning och andra praktiska saker. En liten enskild kugge i det systemet, som t.ex jag, är inte främmande makt intresserad av. Däremot kan främmande makt vara intresserad av vissa nyckelpersoner med centrala uppgifter.

Sedan kan jag tillägga att eftersom långt fler ryska medborgare än ukrainska undvikit mobilisering så medför detta att individer hoppar av dödandet inte "obalans" till förmån för rysk militär, utan snarare mindre omfattning på kriget och därmed färre dödade i detta,

Vad i sekretessbelagt är det du inte förstår?
    Och när du är såpass aggressiv och vilja veta krigsplaceringar, för detta är ju inte första gången heller, så är det för främmande makt ditt intresse är så stort?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-21 13:33:40 följande:
    Just med dig så har jag åtminstone tills vidare avslutat denna diskussion. 

Dock har frågan återkommit många ggr från dig och när du känner det är jobbigt i diskussionen och i hur folk ska avslöja krigsplacering och att de ska åka till Ukraina och försvara där och annars så verkar vi vara fulla av nonsens.(Ja, det är faktiskt så det känns om när du levererar denna.)

Dock ställer vi så gärna upp med skattepengar, och detta för ett krig här kostar så extremt mycket mer att även om vi skulle x10 det vi lagt redan, skulle se ut som kaffepengar i jämförelsen.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-07 15:21:59 följande:

Goda råd nu i Trump tider:

...försvarsexperter är budskapet att Europa måste dubbla, eller trippla, det stöd man hittills har gett. Göra som Danmark, och skicka även det som gör ont att skiljas ifrån.....
    På samma sätt som USA har placerat ut materiel i Europa, kan europeiska länder fylla förråden hos sina allierade i gränsstaterna. Det skulle visa på både politisk beslutsamhet och att man snabbt kan komma till hjälp...

I den bästa av världar förmår hela Europa, EU och de europeiska Nato-medlemmarna visa enighet och beslutsamhet. Det skulle vara en viktig signal både till Washington och till Moskva: Europa ger inte upp Ukraina. Vi axlar vår del av kostnaderna för att säkra fred och frihet på vår kontinent.

Det budskapet skulle göra oss mer intressanta som allierade i Trumps ögon, och mindre till aptitliga byten i Putins.

www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/europa-kan-inte-snooza-med-trump-i-vita-huset/

Det är dock först utgången av detta året det ska vara 2% av BNP i militärutgifter.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-07 19:35:27 följande:
    Ska och ska, sverige har som måga andra länder struntat i det sedan 2002 !

Sverige var inte med i NATO och det avtalet 2014, och inget som de ÖVERHUVUDTAGET hade obligationer för.
    Och inte heller säger avtalet med NATO inträdet att Sverige ska ha 2% av BNP slutet på 2024.

Hur kan du inte veta såna här simpla saker????????????
    För finner detta makalöst att du inbillar dig detta.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-08 01:35:04 följande:

Det krävdes en Trumpseger för att kunna få ur timmen och bilja öppna egna plånboken:

Europa måste vara beredda att ta en större del av ansvaret för att hjälpa Ukraina, sa statsministern.(omni idag)

Ja, vi vet att donalds vill försvaga NATO.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-08 13:08:46 följande:
    Det är bara du som pratar om nato.
    trump har talat om NATO och det var det som är aktuellt här, och sen lite mer också.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-08 15:38:29 följande:
    Inte i det jag diskuterar. Ta det med de det beror då, citera inte mig.

Europa måste vara beredda att ta en större del av ansvaret för att hjälpa Ukraina, sa statsministern. Under torsdagen samlas EU-ledarna för ett informellt toppmöte i Budapest (ref. omni igår)

Det är vad trump vill göra och försvara NATO pga hen sagt det.

Och Europeiska länder har ökat sina anslag, och dessa ska först vara uppfyllda till 2% i slutet på året.
    Och antar att Finland och Sverige ges mer tid för detta.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-14 23:38:22 följande:
    Nej inte konstigt för dem som inte vill öppna plånboken, utan vill bara andra ska spendera mer.
    Sure, Vatnik Solig
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 20:51:54 följande:
    Trump vill försöka avsluta kriget. Men nu ville tydligen Biden öppna upp för kärnvapen.

Det borde ligga i EUs intresse att skaffa fram mer resurser. Det är bara att omfördela skattepengar och lägga mer på militära materiel.

Förbluffad och när nassen putin körde en doktrin för kärnvapen om Ukraina fick skicka missiler mot baser nära Ukraina.

Är du en vatnik, för det ser ut som du nu försvarar ryssarnas krig nu och även om du påstår annat i slutet på ditt inlägg.

Tow2Mater skrev 2024-11-19 21:44:08 följande:
    Du vill bara spendera USAs pengar och materiel men inte EUs? Vet du hur mycket materiel du kan köpa med säg alla skattepengar som går till föräldraledigheter (som inte finns på kartan för amerikanska skattebetalare).

Det ligger i USA intresse att inte ett krig går in i Europa.
    Och de har redan allt för detta utan mer budget, och vi är nu i nivån inte alls.

pga usa har en budget för militären som överstiger alla andra top 5läner, kanske tom än mer än så.

Och vad är det för fel att USA spenderar pengar för skydda sig själva?

Svårt perplexad nu.

• klyban
    Padirac skrev 2024-11-20 20:50:04 följande:
    Jaha!

Då var det väl du som bestämde att jag svarade på ditt inlägg.. ingen har tydligen egen agens

Biden är ansvarig för sitt och Putin är ansvarig för sitt. Dvs Putin är själv ansvarig för sitt beslut att öppna för kärnvapen.

Eller det är kanske Putin som är ansvarig för västs stöd till Ukraina...

Vatnikvarning Spöke

Noterat detta också det senaste.

Och trumpen förhandla, sist det skedde så var det ett katastrofalt dåligt avtal som förhandlades fram.
    Jag ser framför mig i hur Ukraina kommer hackas upp rejält.

• klyban
    Anonym (Heja Finland) skrev 2024-11-25 20:21:24 följande:

I Finland höjs röster för att skrota Ottawafördraget. 

Kanske dags att Sverige gör samma sak.

Låter lite korkat faktiskt och om man förstår anledningen man initiera förbudet.
    Du bör läsa om länder som lagt ut en massa minor och vad som följer i dess spår, det är extremt dystert med minor.

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 13:55:36 följande:
    Finland kan jag förstå med deras väldigt långa gräns mot Ryssland. För oss är det ju inte aktuellt,

Dock om minor  kommer på tal, så är ju nazisten putin utanför dörren och vi är då i den situation som Finland.
    Oerhört oklokt att lägga ut minor, och om man har lite insikt varför förbudet kom, för de som drabbats värst och mest är ju lokalbefolkningen.

Och i Finland med deras långa gräns och så få vägar, så är det inte trupper som kommer, för dessa är ju enkla att meja ned med annat och de kommer inte heller få med sig utrustning som kommer utgöra en större fara heller.

Utan det är fordonsminor som är akutellt där, och det är inte vad Ottawaföredraget handlar om, utan det är just truppminor.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa