Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Tom Araya skrev 2024-10-29 12:42:31 följande:

Det ser ut att ljusna för Ukraina.

Ukraina-stöttande länder tycks finna nya lösningar till att få fram materiel att leverera.

Jag hoppas man även kommer att få loss den stora mängd T-72'or som Indien planerar att byta ut i närtid.

Kroatien kommer att överföra 30 M-84-stridsvagnar och 30 M-80-stridsfordon till Ukraina

Australia to provide Abrams tanks to Ukraine | Defence Ministers

Länkarna verkar inte fungera... provar igen...

Australia to provide Abrams tanks to Ukraine | Defence Ministers

Kroatien kommer att överföra 30 M-84-stridsvagnar och 30 M-80-stridsfordon till Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 21:44:08 följande:
    Du vill bara spendera USAs pengar och materiel men inte EUs? Vet du hur mycket materiel du kan köpa med säg alla skattepengar som går till föräldraledigheter (som inte finns på kartan för amerikanska skattebetalare).
    Det stora problemet är att det saknas tillverkningskapacitet både i USA och EU som väger upp mot behovet för ett land i krig.

Samtidigt kan länder som har egen tillverkning av betydande storlek lägga beställningar inom den egna industrin, vilket innebär att stor del av de pengar bistånden är värda stannar i landet.
  • Tom Araya
    Anonym (Heja Finland) skrev 2024-11-25 20:21:24 följande:

I Finland höjs röster för att skrota Ottawafördraget. 

Kanske dags att Sverige gör samma sak.

Jag tycker att överenskommelsen mot truppminor är bra.

Däremot bör vi tillåta oss att ha klusterammunition till artilleriets pjäser och flygvapnets markmålsrobotar.
  • Tom Araya

Det ska bli intressant att se vad som händer när Trump är installerad som ny president i USA...

Man har ju anat att hans plan för att avsluta kriget innefattar en stor uppoffring för Ukrainas del.

Tongångarna nu är lite annorlunda, där Trump säger sig stödja Ukraina och vill ställa krav på båda parter för en fred, krav som backas upp av hur USA agerar i form av stöd till Ukraina.

Jag tolkar detta som att Trump kommer att hota Ryssland med fortsatt eller t.o.m. större stöd till Ukraina, om inte Putin går till förhandlingsbordet och är bered att offra något. Detsamma gentemot Ukraina, att Selenskyj också måste offra/erbjuda något vid förhandling, annars riskerar Ukraina att bli utan amerikanskt stöd.

Frågan är vad/hur Trump gör om ingen av parterna är villiga att offra någonting utefter sina tidigare krav för fred?

• Tom Araya

Det verkar som att Ryssland nu i kriget i Ukraina har passerat hälften av att förlora stridsvagnar från sina enorma förråd. Den kvarvarande hälften är även av äldre modeller och i sämre skick. Exempelvis finns inga T-90 kvar och väldigt få T-80.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2025-02-08 15:38:27 följande:
    Å andra sidan antar jag att Ryssland har rampat upp produktionen av nya och moderna stridsvagnar, eller? De har väl ställt om sin ekonomi till krigsproduktion i långt högre grad än vad de länder som stödjer Ukraina har gjort.
    Rysslands senaste stridsvagnsmodell kallas T-14 Armata. Hittills har 20 st tagits i bruk i Rysslands Armé, varav ingen har setts i strid i Ukraina. Troligen anses den vara för dyr och opålitlig. Senast den sågs på en parad fick en av vagnarna haveri och bogserades från platsen. 

Man producerar nya vagnar av tidigare modeller T-90, T-80 och T-72, men inte i tillräckligt hög takt (totalt 280 vagnar under 2023).
    I huvudsak har man renoverat och reparerat gamla stridsvagnar från förråden, men där har man alltså förbrukat den bättre hälften.
    Även om man skulle komma upp i de 1500 nya vagnar per år som Ryssland har som mål, så förlorade man över 3500 vagnar under 2024 och över 200 vagnar enbart under december 2024.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2025-02-08 16:20:21 följande:

Du säger hälften, jag fått mer känslan av att det är lite som att de är mot slutet av lagerna.

Orkar inte titta på 20min för ta reda på detta, men de jag hört innan berättar att de har gått åt i en rasande hastighet.

Det går i rasande fart och nu när man har passerat hälften så kan man se slutet, i synnerhet då stor del av den hälft som är kvar är av äldre modeller (T-54, T-55, T-62 och T-64) och i dåligt eller väldigt dåligt skick. De har stått utomhus i decennier, vissa utan torn, motorer, kanoner e.t.c.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa