Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-08 17:29:39 följande:

Dina anklagelser faller platt till marken för att:

1) Jag vet att putin använder uttrycker moderlandet som en klyscha för att få folk att göra det han vill, men precis som han väljer det kan jag välja att mena något helt annat med uttrycket. "Moder Svea" för mig betyder inte att jag är 100% lojal med någon politiker av något som helst parti. (Däremot är jag lojal med kungen, men han för ingen politik och är inte med i något parti ö h t.)

Jag vet alltså vad putin menar och vad han vill använda uttrycket "moder Ryssland" till, men jag är lojal med oppositionen mot honom, och även de kan använda uttrycker moder Ryssland. Jag har redan sagt att jag önskar demokrati i Ryssland, inte putin-diktatur, och att jag är för en konstitutionell monarki enligt västeuropeisk förebild med en symbolisk statschef av släkten Romanov (och ja, det finns en hel del ryssar som stöder familjen)

2) Jag har aldrig sagt att "Ukraina ska lägga ned vapnen", (och som du förstås menar Ryssland skall fortsätta använda sina.) Du framställer mina ord felaktigt. Frågan är om det inte kan kallas lögn, för jag har aldrig sagt det

Däremot så sympatiserar jag med individer på båda sidor som inte vill strida och även dö unga, eftersom jag av princip inte anser att en stat i en moralisk mening kan ha äganderätt till individen. Därför är jag för att Sverige ger asyl åt desertörer och de som undvikit mobilisering på sidor. Ryssar och ukarinare är européer och kommer från samma kulturkrets som en svensk dito. (Jag serhellre det än migration från menaländerna i den omfattning som rått under tidigare år. Jag är hoppas för tills vidare stopp på flyktinginvandring från mena.)

Kulturrasism!  SDs och etnonationalsiternas ståndpunkt.

De som flytt från krig och tvångsinkallning till krigen i mellanöstern och norra afrika har du tydligen inga sympatier med?
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-09 12:36:22 följande:

Snarare realism. Det är mycket lättare att integrera européer. Den svenska politiken har havererat både vad gäller migration och integration. Sedan är det en helt annan typ av konflikter där det t.ex i delar av Afrikas horn över huvud taget inte finns någon organiserad stat eller något inkallningssystem/värnplikt, utan organisationer och klaner och följaktligen inga vapenvägrare i klassisk mening.

Det som driver migrationstrycket från mena till Europa är snarare det stora barnafödandet än krig mellan stater i traditionell mening, När resurserna tryter blir det  konflikter. Menaländerna behöver hjälp på annat sätt tror jag, som tex barnbegränsning. Så jag har sympatier för folk där med, men det är helt andra situationer som inte löses bäst emd migration till Sverige utan andra hjälpåtgärder.

Däremot i Ryssland och Ukraina FINNS mobiliseringar och formella stater som har hand om dem.Ca 60 000 ukrainare eller mer har deserterat eller undvikit mobilisering.Ca 650 000 ryska medborgare har lämnat landet för att undgå mobilisering eller har deserterat. Dem vill jag hjälpa.

Jag har sympatier för individen gentemot staten.

Så den stora flyktingströmmen till följd av Syrienkriget ser du som en fråga om barnafödande och ekonomiska umbärnaden? och de som inte har en stat utan istället en klan som tvingar dem att strida är inte flytkingar från att strida utan också de flyr pga all abarn och ekonomsika umbäranden.

Jag tror ta mig tusan att du upprepar rasisterna, SDs och Putinkramarnas arguemnt ordagrant!

Kulturrasism!  SDs och etnonationalsiternas ståndpunkt.  En vatniks ord lägger du fram.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-14 13:56:02 följande:

Underligt, vill inte europa öppna plånboken och stödja mer nu? vilken tajming...

BRUSSELS ? Among Ukraine?s European allies, there is a quiet but growing shift toward the notion that the war with Russia will end only through negotiations between Kyiv and Moscow involving concessions of Ukrainian territory.
    www.msn.com/en-us/news/world/ar-AA1u0xNu

De sägs bero på att man från europesikt håll misstror Trumps vilja att stöjda Ukraina.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-14 19:31:22 följande:
    Konstig reaktion. EU borde ju reagera tvärtom då, och frigöra mer europeiskt stöd.  Ett stöd man var så fast besluten att fortsätta med utan tidsgräns för bara någon månad sedan.
    Konstigt för en del - men inte för en del andra. - enligt uppgifter du själv delar.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 20:51:54 följande:
    Trump vill försöka avsluta kriget. Men nu ville tydligen Biden öppna upp för kärnvapen.

Det borde ligga i EUs intresse att skaffa fram mer resurser. Det är bara att omfördela skattepengar och lägga mer på militära materiel.
    Det var Putin som öppnade upp för kärnvapen. Igen.

Kan du inte skilja på Biden och Putin

Dumheter... 
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 00:00:53 följande:
    när Biden godkände raketerna, det var ju det jag menade.  US President Joe Biden finally approved use of the far-reaching rockets by Ukraine

Jaha!

Då var det väl du som bestämde att jag svarade på ditt inlägg.. ingen har tydligen egen agens

Biden är ansvarig för sitt och Putin är ansvarig för sitt. Dvs Putin är själv ansvarig för sitt beslut att öppna för kärnvapen.

Eller det är kanske Putin som är ansvarig för västs stöd till Ukraina...

Vatnikvarning Spöke
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-10 14:18:08 följande:

Jag ser det så här: Förvisso är Putin och hans regim ensamma skyldiga till att det blev krig. Putin är en mördare och en lögnare (som hävdar att det i själva verket är USA som angripit Ryssland). Det förnekar jag absolut inte,

Däremot menar jag att Ukraina inte kan vinna militärt i meningen att allt förlorat territorium kan återvinnas. För att rädda så många ukrainska liv som möjligt menar jag att FRED NU - eller så snart som möjligt -är mycket viktigt.

För min del söder jag BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE (alltså de som VARKEN vill strida och dö för Putin eller för Ukraina), Också ukrainska regeringen tvingar ut människor till fronten där de dödas. Jag anser att staten principiellt aldrig kan äga individen. En sak är väl frivilliga soldater, men jag är emot allmän värnplikt om man inte får välja vapenfri tjänst.

Jag är kristen och emot att tvinga människor till döden i ett krig  Jag anser att en kristen inte kan bära vapen. (Jag sökte själv vapenfritt på min tid och fick det godkänt och är konservativ kristen, aktiv i olika kristna samfund.)

Jag ger gärna skattemedel till att  hjälpa civila, i Ukrainakriget och i tex denännu värre situationerna tex på Afrikas Horn och andra platser, men jag är inte glad i om mina skattepengar går till vapen i en krigsmakt i ett land som just nu är i krig.

Putin kommer inte att gå med på fred, även om Ukraina gör det. I Putins fred är Ukraina upplöst, delat, utdelat, ukrainare mördade, terroriserade och förvisade till gulagläger. Det går inte att rädda ukrainska liv genom den enda fred Putin går med på. 

Putin är mycket tydlig i vad han anser och vad han avser att få gjort med Ukraina och ukrainare. Död
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:26:55 följande:
    Det går att pressa även Putin. Det går att pressa båda sidor. T.ex. USA har möjlighet att förse Ukraina med ännu mer och bättre vapen om Putin inte går med på förhandling, och omvänt om inte Ukraina gör det minska eller slopa leveranserna dit.
    Har du sett någon som pressat Putin utan att Putin reagerar så som Kreml och Putin alltid gjort.

På press kommer de att eskalera, att framställa sig som mer hotfulla och kraftfulla, att trappa upp.  Det här är väl känt. Trump agerar för övrigt på samma sätt.

Aldrig backa, aldrig visa svaga sidor. och om de syns så vänder man det till en styrka. De svagheter som finns hanteras genom att framställa en fasad av styrkor.  

Det är naivt önsketänkande att tro att det går att pressa Kremls hous of mirrors och Potemkinkulliser.

• Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:54:11 följande:

Vi har inte sett facit för 2025 än. Även putte har vissa gränser för vilka risker han är beredd att ta.

I alla fall vill jag ha ett slut på dödandet nu! Dvs så snart möjligt..

För Putin är människoliv inte värt någonting alls. Ukraina har att välja på risken att skjutas i kriget eller på att torteras och mördas som det visat sig vara i Bucha och andra befriade områden om de går med på krig.

För Putin är fred lika med ett utrotandet av ukrainare. mördandet och dödandet tar inte slut förrän Putin förlorat eller besegrats.

Fantasier om att Putin skulle sluta fred med Ukraina är världsfrånvända önskedrömmar.
  • Padirac
    felix le chat skrev 2025-01-14 17:00:08 följande:
    och exakt hur skall du besegra Ryssland ? En sak är säker, Ukraina kommer
    inte klara det hur mycket vapen och utrustning vi än skickar. Inte ens på
    10 år kommer dom lyckas.  Skall ukraina lyckas så måste NATO gå in på
    Ukrainas sida och då är det 3:e världskriget igång,  förmodligen även kärnvapen
    om Ryssland håller på att förlora.

Är det värt detta för ett antal provinser i östra Ukraina ?
    Enligt mej: Nej !

Ukraina får helt enkelt inse att dom aldrig kommer att kunna återta hela landet.

Inte kul för Ukraina så klart men titta på Cypern. Dom förlorade halva landet
    på 1970 talet.  Dom överlevde ändå trots att det var tufft beslut.
    För dom hade inget val.
    Tror du att Putin nöjer sig med några östra provinser?

Putins uttalade mål är att utrota den ukrainska staten och den ukrainska befolkningen. Enligt egen uppgift.

Putins utrotning av Ukraina är hans första steg, efter det vill och kräver Putin Baltikum, Polen, och de andra tidigare Warszawapakts-länderna som en del av Ryssland eller vasallstater.

Vilket värde finns inte i att ukrainare i hela Ukraina slipper torteras, våldtas och mördas så som i Bucha?

Den ryska freden och ruski mir är inte en fråga om några östra provinser, det är en fråga om hela befolkningars rätt att inte torteras, våldtas och mördas.

Om väst håller ut och stödjer Ukraina kommer Ryssland att falla på samma sätt som Sovjetunionen. Inte i år och säkert inte nästa år. 

Om du tror att den ryska freden ska rädda liv så kanske du själv ska dra dit och torteras, våldtas och mördas av hånskrattade soldater medans du skriker av outhärdliga smärtor och skräck och gråtande hulkar om deras nåd. Du kommer i alla fall att slippa PTSD och mardrömmar om det.
    Vatnik!
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-14 11:30:29 följande:

Jo, hans eget - och hans egen ställning

(Självfallet vill jag att Putin skall avsättas. Jag är i princip för ett helt demokratiskt Ryssland med en författning liknande något av de skandinaviska ländernas, med fria rättvisa val och parlamentarism och ett symboliskt statsöverhuvud av familjen Romanov, förslagsvis Maria Vladimirovna Romanov som erkänns av flertalet monarkistiska ryssar-men sannolikheten är nog relativt låg för ett sådant system, men det vore ett bra ideal som jag ser det.)

Bäst är om putte försvinner som jag ser det, men ser han tillräckligt stor risk att förlora makten och ev sitt eget liv kan även han tvingas till förhandling.

Drömmar om en verklighet som inte finns är inte någon tredje sida av kriget.   Det är fantasier utan koppling till verkligheten.
  • Padirac
    felix le chat skrev 2025-01-15 11:59:48 följande:
    Jaha, ok vi börjar om :

" och exakt hur skall du besegra Ryssland ? "

Glöm att dom kollapsar ekonomiskt,  BRICS länderna kommer hålla dom
    under armarna hur länge som helst.
    Exakt hur ska Ryssland besegra Ukraina som har stöd av västvärlden m.fl då?

Världens näst största arme har nu i snart 1100 dagar hållit på med det de trodde skulle vara klart på dagar eller veckor. 

Om väst är beredda att stödja Ukraina kommer en politisk eller ekonomisk kollaps för Ryssland. 

Det går inte att spara liv genom att ge upp, tvärt om.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa