Kermit1561 skrev 2023-02-01 09:35:27 följande:
Hela österuopa har förväntat sig en invasion, det är ju just därför de alla vill vara med i NATO.
Stora delar av det i alla fall. Ja, de tog Putins ord på allvar. I väst, inte så många däremot.
Ingen av de konflikterna kommer i närheten av vad ryssland ställt till med i Ukraina,
Vilket inte spelar någon roll för principen. Så länge du har grundproblemet med minoriteter och gamla gränser så finns risken för konflikter.
Frågan är väl vad du egentligen tror är lösningen? Att tvinga ukrainare in i ryssland? Eller tänker du dig att man skulle deportera de ryssarna i donbass till ryssland? Hur ser din lösning ut egentligen?
Omdragna gränser och folkomflyttningar är underskattade verktyg för att långsiktigt lösa kriser kring minoriteter i andra länder. Höga staket ger goda grannar.
1,2 miljoner greker lämnade det Ottomanska riket för Grekland och 400000 muslimer gick den andra vägen på 1920-talet.
Ungefär 18 miljoner hinduer och muslimer bytte land när Indien delades 1947 och Pakistan och Bangladesh bildades.
Tyskarna fördrevs i miljontals från sina fäders hem in i det nya Tyskland efter andra världskriget.
------
Vad det sedan innebär exakt för just denna konflikt har jag ingen synpunkt på, det blir upp till parterna at förhandla, men jag kan gissa att vissa delar av det som Ukraina anser vara sitt land kommer att vara Ryssland framöver. Men det är bara en gissning.
Något vi däremot vet med säkerhet är att mer än en miljon människor redan flytt från Donbass till Ryssland sedan 2014. Frågan då är om de någonsin kommer att tillåtas att återvända.
Kroatiens president gick häromdagen ut och sa att Krim aldrig kommer att bli Ukraina igen. Jag tror det är ett ganska realistiskt uttalande i slutänden
www.reuters.com/world/europe/crimea-will-never-again-be-part-ukraine-croatian-president-2023-01-30/