Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Tow2Mater skrev 2022-04-10 14:08:19 följande:
    Trump ville dra USA ur NATO. Sen kan du och Padirac spekulera hejvilt i vilka hans avsikter med det var. Ni kan diskutera nedmontering om ni vill. Trump gjorde det inte.

Kan också upplysa om att Trump inte är president längre, om det kan hjälpa er i era vidare nedmonteringsdiskussioner.
    Vi VET att han inte är president längre.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-11 07:37:09 följande:

Nåja, du skrev: "...liten och obetydlig höger-extrem grupp som har försökt utnyttja såna faktorer" 

Och jag svarade i mina två nästa inlägg:

"Den där 'lilla och obetydliga höger-extrema gruppen' fick 65% av rösterna i Donetsk i valet 2014. Lär om partiet 'party of regions' (partija regionov)" 

"Tja, små är de inte i alla fall. Högerextrema vet jag inte om jag skulle kalla dem men de är de ryss-orienterade som du menar 'försökt utnyttja sådana faktorer'."

.
    Jag tycker det är tydligt nog vad som avses. Att Partija Regionov har "försökt utnyttja såna faktorer" och att de fick 65% av rösterna.

Men då var det klarare nu då, kanske?!

Men snälla.... det är klart för länge sedan, men du insisterar hela tiden att ge mig något slags ansvar för det som gäller "party of regions". Jag har INTE pratat om dem, och om det är för svårt att förstå så tycker jag i alla fall att vi kan lägga ner detta nu. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-11 00:06:45 följande:
    Jag läser inte rysk nyhetsmedia främst av skälet att jag inte läser ryska.

Kan du länka till sådana artiklar eller nyhetsinslagf från tv.
    Precis! Det skulle vara intressant att se. Kanske finns t.o.m. översättning någonstans. Eller man provar google översätt.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-04-16 23:13:40 följande:

Undrar vad Putin ska hitta på till veckan.... Om jag forstått det rätt är hon ganska Putin-vänlig och anti-NATO.

"French President Emmanuel Macron should pray next week is uneventful. If it is, he will be reelected. Marine Le Pen should pray for someone or something to disrupt the political week. If that happens, she probably wins the election."

www.express.co.uk/comment/expresscomment/1596916/Macron-latest-frech-election-polls

Hennes pappa är en solklar nynazist och även om vi nu ska anta att  hon bara är hälften så illa så räcker det. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-17 20:00:52 följande:
    Nej. Vid NATO-medlemskap har vi nog uteslutit alla militära medel.
    Risk för cyberattack kvarstår dock fortfarande och är nog svår att spåra.
    Cyberattacker pågår hela tiden. Ryssarna försöker slå ut grundläggande saker som vår elförsörjning. Det är bara att de inte har lyckats än. 

Eller jag skulle snarare säga: De HAR pågått i flera år, men de har ökat lavinartat sedan Sverige har ställt sig på Ukrainas sida. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-21 04:24:33 följande:
    Jessikka Aro granskade ryska troll ? dödshotades | SVT Nyheter
    Ojojoj.....vilket visar igen att det inte går att vara neutral nuförtiden. Just för att Putin inte lämnar något land med ett demokratiskt, liberalt styre i fred. Nu menar jag inte militärt, utan just lite mera indirekt. 

Jag menar - länder FÅR ha andra system. Vi går inte och "frälser" andra om de inte vill. Vill de ha något konstigt system - och medborgarna är med på det och kan lämna landet om de inte är med på det - låt de göra det! Det påstås då säkert att vi visst tvingar andra länder till demokrati, mänskliga rättigheter osv., men det är ju just om de tvingar folket, och inte släpper ut dem heller. 

När Nordkorea höll sig isolerat, så drabbade det inte oss. Samma sak med Kina tidigare. Men nu blir det mer och mer så att andra försöker tvinga på oss sina gangstermetoder eller sin extrema inblandning av religion i samhället. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-21 04:14:42 följande:

De ryska styrkornas tidigare belägring av området runt Tjernobyl är inte bara oerhört korkat, utan visar även på hur lågt man värderar människoliv i Rysslands militära och politiska ledning, även de egna soldaternas liv.

Ryska soldater vid Tjernobyl: ?Kommer dö långsamt? (msn.com)

Det är så extremt att man nästan tror att Ukrainerna kan ha överdrivit lite. Man tror inte att vuxna människor kan vara så dumma! Visste de inte var de var? Det ska iofs ha förekommit att de inte visste, men över längre tid? De kan ju inte ha missat vad som hänt i Tjernobyl. Iofs så var det unga soldater, men ändå.... Och det står ju varningsskylt!
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-21 09:50:21 följande:
    Ryssarna tömde området efter en månad, folk blev tydligen sjuka.
    Jag tror alla som var där togs hem för sanering och hälsokontroll, men är inte helt säker. Men jävligt illa är det.
    Jo, jag tror säkert att de var där för länge och skadades av det. Jag menar mer att beskrivningarna av att de tog suvenirer kan ha varit överdrivna. Kanske visar det sig att det fanns ett annat syfte med att de tog saker. Och även att de skulle ha grävt skyttegravar låter märkligt. Det fanns väl inga fiender där? 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-21 11:30:19 följande:
    Man har visat bilder på grävda värn i det förbjudna området runt Tjernobyl.

Det är ett standardförfarande att gräva värn om det finns möjlighet och man har tid, eftersom man förväntas kunna försvara sina ställningar och tagen terräng om motståndaren gör ett motanfall.
    Jaa.... i så fall undrar man varför de förväntade sig motanfall just där.  Kanske fick de ju uppdraget att gå just dit för att man ville sabotera Ukrainas elförsörjning? Om man dock skickade dit dem utan att upplysa dem om att det handlar om Tjernobyl och att hela området är radioaktivt, så är det ju illa. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa