klyban skrev 2024-08-05 13:13:54 följande:
1 OM det vore sant, så vet du vad ryssen gör med Ukrainare, då historien berättar de dödar dom utan anledning.
Är svårt tveksam att du förstår vad krig är, då det innebär att folk dör och i mängder.
Dock om de inte försvarar sig, så kommer vi få se utrensning av Ukrainare och än mer död, då det är vad ryssen brukar göra med Ukrainare.
2 Det var nog det mest korkade jag läst i mitt liv, putin kommer hit för ta våra resurser om vi låter putin vara eller inte hjälper Ukraina att försvara sig själva.
Och varför ska vi lämna Ukraina i sticket och inte ge stöd för?
För att inte göra, det betyder bara en sak att putin står på vår tröskel senare.
Och jag börjar inbilla mig att det är ditt mål, för det är sällan man ser någon rycker ut till undsättning och för en som för ett anfallskrig var syfte är storvansinne.
Snälla nån! Jag om någon debatterar MOT "rysstrollen" på t.ex X. Jag försvarar väl inte putte? Jag informerar ofta om falskheten i puttes narrativ om att det är Ryssand som angripits av USA genom ett proxykrig, och att Ukraina massakrerade civila ryssar innan Ryssland singripande. De argumenten ser man ofta från dels "rysstrollen" och dels alla de - numera väldigt många - som har gått på puttes och hans anhängares desinformation.
Så stora är inte Sveriges resurser att putte skulle se det värt priset att försöka erövra och behålla Sverige som helhet. Däremot vill han, om ett större krig faktiskt utbryter, säkert åt vissa områden för att basera flott- och flygenheter.
Jag hindrar inte ukrainare från att försvara sig, men deras militära försvar ser jag inte som min uppgift som svensk skattebetalare. Jag har rätt att tycka det, och jag har rätt att framföra det.
Jo, jag vet vad krig är, och JUST DÄRFÖR förstod jag den unge ukrainske man som inte ville dö ung,(jag tyckte mig se rädslan i hans ögon) som jag mötte och hjälpte. Ja, ryssar har dödat många ukrainare men Ryssland kommer sannolikt inte att ha råd att erövra hela Ukraina och i 4/5 av Ukraina finns ännu en fristad för ukrainare.. Putte vågar inte mobilisera den verkliga ryska armén. Han inkallar inte de faktiska ryssarna, utan etniska minoriteter, t.ex mongoler.
Att delta som skjutande soldat i krig strider mot min tro, och bla därför sökte jag vapenfritt. Jag vill inte heller ge mina pengar till vapen. Men jag hindrar inte Ukraina som stat från att ta emot vapen från alla möjliga länder. Jag säger bara att jag som skattebetalare inte vill finansiera vapen.
Men jag hjälper gärna ukrainska civila, och även offer för ännu större humanitära katastrofer. (Svälten pga bla kriget i Sudan anses nu vara den största humanitära katastrofen i världen.)