Inlägg från: Anonym (Den 3.e sidan i kriget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

klyban skrev 2024-09-25 16:20:37 följande:

Jo, putin skulle älska dina idéer, du vet dom som du inte har en susning om vad de är, men ändå upprepar dom med jämna mellan rum du vet.

Och dessa idéer ger en motorväg för putin rätt mot Sverige, för de ska hellre vapenvägra och inte försvara sitt eget land längre.

Jag vet precis  vad krig är. Det dödas och lemlästas människor och djur, och att jag har den insikten och vill att man inte ska lyda putin är väl inget han skulle gilla.

Nej-för vapenvägran ska ju gälla också ryska krigsmakten-

klyban skrev 2024-09-26 15:36:46 följande:
    Dina idéer om vapenvägra är det mest naiva jag sett i mitt liv, undrar vad som får dig att skriva nonsens, vad är argumentet med nonsens för det enda man ser är vatnik.

vatnik är en sådan som stöder putins våld. Jag är emot putins våld. Jag är emot allt våld. Mycket enkelt.

Skulle du lyda om du blev inkallad av putins regim. Skulle du inte göra just detta att vapenväägra?

klyban skrev 2024-09-27 12:30:42 följande:
    Indirekt gör du detta, och det är vad vatnik betyder och hur man stöder putin på något sätt och i detta fallet dina extremt svårt naiva idéer.
    Inte på något sätt.. Jag är pacifist och kristen och jag anser helt enkelt inte att en kristen kan bära vapen. Jag kan inte se hur det skulle gå ihop med undervisningen från Jesus och apostlarna. Kristna unga män brukade på min tid söka vapenfritt, Jag var en av dem och fick det godkänt utan problem. Dessutom svarade du inte på frågan. Skulle DU lyda om du blev mobiliserad till Rysslands krigsmakt?
    nattuw skrev 2024-09-28 22:37:02 följande:
    Ryssland inkallar inte svenskar. Så med undantag för eventuella medlemmar av ryska trollfabriker kommer ingen på forumet att mobiliseras till den ryska krigsmakten.
    Frågan förutsatte det hypotetiska fallet att klyban skulle vara rysk medborgare.
    klyban skrev 2024-09-27 14:17:47 följande:
    Jo, du påstår det, och sen kommer dina konstiga idéer som berättar annat....
    Ingalunda. Jag är helt konsekvent. En kristen kan inte stödja putin heller."Patriark" Kiril i Moskva är putins "knähund", Hans herre är vladimir putin snarare än Kristus,.
    Tow2Mater skrev 2024-09-27 21:22:14 följande:
    Apostlagärningarna 10 talar om officeren (centurion) Cornelius och hans soldater (Som centurion hade Cornelius befäl över hundra av dessa läser jag):

I Caesarea bodde en man som hette Cornelius, en officer vid den italiska vaktavdelningen[a]. 2 Han var from och fruktade Gud[b] liksom alla i hans familj, och han gav generöst med gåvor till folket och bad alltid till Gud.

7 När ängeln som talat med honom var borta, kallade Cornelius till sig två av sina tjänare och en from soldat från sitt närmaste följe

Var de alla vapenfria?

Naturligtvis inte. Å andra sidan deltog de inte heller i något pågående krig. De var romerska soldater som hade sin stationering i Israel vilket vid den tiden var ganska lugn vakttjänstgöring. (Ett väpnat israeliskt uppror mot romarnas ockupationstrupper kom 40 år senare.)

I den tidiga församlingen, enligt prästen i kyrkan jag oftast går till, var praxisen att inte vara soldater. Ändringar kom senare lite närmare den tid då kristendom blev statsreligion i romarriket.

Så när unga kristna män på den verkliga allmänna värnpliktens tid (nu är är det en halvvariant) -däribland jag - sökte vapenfri placering var det i enllighet emd en tidig tradition.

Reasonandsense skrev 2024-10-01 07:35:01 följande:

Inte ens Nazityskland anvönda sig av kemiska vapen till stor del av rädsla för vedergällning. Skulle dagens Ryssland vara galnare? Tanken är absurd.

Bara en liten historisk kommentar utanför själva debatten .Ytterligare en anledning till att kemiska vapen inte användes nämnvärt under 2:a världskriget var att kriget var rörligt och inte ett skyttegravskrig som på västfronten under 1:a världskriget. (1914-18 körde det snabbt fast och anledningen till det var till stor del helt enkelt utvecklingen av kulsprutan.) Men det kan säkert också, som du nämnde, ha funnits fruktan för vedergällning.

Jag läser nu i tidningen att Ukraina utreder 60 000 fall av desertering. En soldat som är  kvar vid fronten berättar att han sover i en skyttegrav, äter slaktavfall och "ständigt får granater i huvudet" (som han bildligt uttrycker det). Han får bara träffa sin familj en gång om året i en vecka,

En annan tillkännagav på facebook att han deserterar. Alla deserteringarna ser jag som ett friskhetstecken, och uppskattar såklart MINST LIKA MYCKET när soldater i ryska armén gör det samma och inte vill lyda putte i Moskva.

60 000 visar att det fungerar. Alla dessa individer har i verkligheten lyckats med att undgå fasor vid fronten och undgått att dödas eller lemlästas där.

Skall vi snart komma in i en tid då individen och samvetet hålls högre och då staters och organisationers grepp om individer släpper till slut och en ny frihet skall få upplevas?

klyban skrev 2024-10-02 16:07:56 följande:
    Vi vet, for motherelnad russia, vatnik.

Om man VERKLIGEN vill moder Ryssland väl LYDER MAN INTE PUTIN och då är man EMOT KRIGET som hans regim startade..

Om jag fick forma mitt önske-Ryssland så skulle det vara  en demokrati ( ingen Putin-diktatur)med ett folkvalt lagstiftande parlament och parlamentarism (dvs regeringen ansvarig inför parlamentet), en regering som inte startar4 några krig alls, och med ett ceremoniellt statsöverhuvud av huset Romanov. (Överhuvudet för huset Romanov idag heter Maria och hennes son, sonhustru och sonson tror jag bor i Ryssland idag, och jobbar med välgörenhet, om de inte lämnat pga kriget.

En författning ungefär som i t.ex. något av de skandinaviska länderna eller Storbritannien,, eller annan västeuropeisk och konstitutionell monarki.

De tankarna HAR INGEN PUTIN-VATNIK, så den titeln faller platt till marken Glad

klyban skrev 2024-10-04 15:49:26 följande:
    "moder ryssland" är putin :whoco5:
    Nej. Putins Ryssland är inte det sanna moder Ryssland (deras motsvarighet till moder Svea)som jag ser det. Det sanna Ryssland, den sanna ryska identiteten, har inget med krigsherren Putin att göra. Som jag ser det är det sanna Ryssland snarare tsar-Ryssland. En moderniserad variant av det är jag för, med parlamentarism och en ceremoniell statschef av familjen Romanov, självfallet inget envälde, utan demokrati efter mönster av väst-Europa. Min idealförfattning är ungefär som Danmarks-demokrati förenat med att kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige, bla med vissa av de formella uppgifter talmannen har här.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa