klyban skrev 2024-08-04 22:53:36 följande:
Är du så naiv att än mer kroppar hade begravts innan nazisten putin hade gjort i Ukraina om han redan hade vunnit.
Och varför ska vi inte ge Ukrainarna en chans att försvara sig själva för?
För enda jag hör är ett typ av stöd för Ukraina, och genom förneka dom chansen att försvara sig mot en regims hänsynslösa attacker.
Folk dör i krig, men att dö hade bara varit början om nazisten hade redan vunnit, men antar dessa liv är inget du bryr dig om alls.
Det verkar som du inte har lärt dig något om historien och vad ryssarna gör med Ukrainare och hur de flera ggr försöker utrota dom.
Vad inbillar du dig uppnå genom stoppa stödet?
Fred?
SÅ naiv är du väl inte?
Stopp och belägg. 1) EXAKT VAR har jag skrivit något om att hindra ukrainare som vill att strida och EXAKT HUR skulle jag göra det? DÄREMOT så viker jag inte en millimeter från att stödja vapenvägrare i BÅDE Ryssland och Ukraina- inte en millimeter. Och jag ångrar INTE EN SEKUND att jag personligen hjälpte en ung ukrainare lite grann pengamässigt. Jag skulle göra det igen om jag får den möjligheten. Jag kan aldrig se det som rätt att någon stat tvingar människor som inte vill till en krigsfront där de kanske dödas.
2) Självfallet förordar jag inte att de ukrainare som putte ev är ute efter att döda (politiskt aktiva etc) skall låta sig dödas av puttes folk. Jag tar gärna emot ukrainare i Sverige. De är bla européer och lättintegrerade.. Vi har redan ett antal ukrainare aktiva i vår församling.
3) Jag vill inte att mina skattepengar läggs på vapen. Jag vill om det ska hjälpas hjälpa civila. Jag vill inte ha någon del i en väpnad konflikt.
4) Jag tycker Sveriges system på den tiden det var allmän värnplikt på riktigt (nu är det en halv-variant), när man kunde få vapenfri tjänst verkar ha varit bättre än dagens system i Ukraina, där den möjligheten inte verkar finnas på det sättet. Jag fick placering i civilförsvaret. Det kan jag acceptera, .någon form av pliktsystem-men aldrig att sända människor till en för dem dödlig krigsfront emot deras vilja.