Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
Joe Biden poängterade i en intervju idag att bara det faktum att NATO-frågan i Sverige och Finland nu har tagit full fart, visar hur kapitalt Putins skrämseltaktik att få länder att hålla sig borta från NATO har misslyckats. Biden försäkrade också att USA sluter upp till 100% bakom sina allierade i NATO (till skillnad från syltryggar och förrädare som Tucker Carlson som på bästa sändningstid på Fox News ansåg att USA borde överväga att inte agera om ett NATO-land i Europa blev indraget i Ukrainakonflikten). USA skickar dessutom över 350 miljoner dollar i stöd till Ukraina. Och Putin som hotade alla länder att om de blandade sig i konflikten så skulle Ryssland svara med militär vedergällning - känns som den bluffen blev synad ganska snabbt! Det är faktiskt befriande att se att i princip alla europeiska länder + USA sluta upp bakom Ukraina. Nu pratas det om att 27 länder ska skicka vapen till Ukraina, vilket definitivt räknas som att blanda sig i. Och vad har den ryska responsen på detta varit hittills? Nada.
Det förefaller också som att den ryska offensiven inte alls går som planerat och att Kiev visat sig vara betydligt mer svårintagligt än de räknat med. Och i takt med att invasionen drar ut på tiden kommer ryssarna att bli allt mer trötta på Putin. Det räcker med att tillräckligt många höjer rösten så kommer till slut även polisväsendet och militären att överge honom.
Så, jag tror Putin tagit en tugga han aldrig någonsin kommer att kunna svälja. Han kanske kan inta Ukraina militärt, men han kommer aldrig någonsin att kunna kuva folket där. Vi pratar om över 40 miljoner människor som just nu hatar Putin mer än något annat. Det här är början på slutet för Putin, tror jag. Det som är mest oroväckande just nu enligt mig är att om han blir helt och hållet inträngd i ett hörn, finns det någon risk för att han använder kärnvapen i ren desperation? Låt oss hoppas att hans militärer i så fall vägrar att utföra ordern. Det har hänt förr, läs om Stanislav Petrov och Vasily Arkhipov, t.ex.