Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Vem säger han sanningen till??

Min spontana tanke är att det extremt korkat att tro att en sån snubbe skulle säga sanningen till någon öht.

Han är en egoist och egoister tänker enbart på sig själva och sina egna behov och kommer säga vafan som helst till vem fan som helst för att få som han vill.

• Anonym (jag)
    Kvittning skrev 2022-02-21 10:50:38 följande:
    Ja så är det ju. Jag baserar mitt svar från att vara åskådare i flera fall. Mannen har alltid valt frun om hon har tagit tillbaka honom (vilket hon inte alltid gjort). 

Sedan så har jag också ett fall i närheten där mannen valt den nya kvinnan. Men då har det inte varit den här typen av affär utan att han har träffat någon annan och gått på dejt men sedan gjort slut med frun innan det gick längre. 
    Som han sen bedrar hon med när han tröttnat på henne, så oavsett om han lämnar eller ej så är det rent idiotiskt att öht ge sig in i ett förhållande med en sån människa.

Men älskarinnor intalar ju alltid sig själva att de är så unika, så speciella att han såklart aldrig kommer ljuga för just henne. Älskarinnor är ett skolexempel på hur bra människor kan vara på att ljuga för sig själva. Det VET att snubben är en lögnare och en bedragare för de kan ju själva se hur han behandlar sin familj men ändå lyckas de intala sig att själva att det bara gäller andra, aldrig hon för henne älskar han ju. Drömmer
  • Anonym (jag)
    Fjäril kär skrev 2022-02-21 09:42:28 följande:
    För min del spelar det ingen roll vem av dessa du är. Det ändrar ändå inte svaren. Vi som svarar har ju ingen aning om vem du är så att servera dig hittepåsvar och gissningar gynnar ju varken dig eller oss som svarar. Vi som svarar i dessa typer av frågor har ju varit med om detta i någon form. Antingen som älskarinna, frun, den otrogen eller alltihopa.. Svaren du får utgår från våra erfarenheter och den sanningen som finns presenterad ute i samhället på olika sätt.

Hur du däremot väljer att tolka svaren är ju upp till dig och vad du vill ta emot för typ av sanning utifrån vem du är. 
    I båda fallen är det ju tragisk...

Om det är frun som försöker hävda sitt värde gentemot älskarinnan så är det ju tragiskt.

Om det älskarinnan som försöker hävda sitt värde gentemot frun så är det precis lika tragiskt.

Båda borde snarare fråga sig varför de öht tävlar om en nån liten lorthög? Är det allt man anser att man är värd? 
  • Anonym (jag)
    Tecum skrev 2022-02-21 14:54:33 följande:
    Var hittar du den statistiken? Gäller samma siffror för kvinnor som är otrogna? Menar du 2% eller 2 procentenheter?

Det låter nämligen väldigt lågt, i synnerhet för kvinnor.
    Det är av någon märklig anledning svårt att få fram information om otrohet i Sverige. Men om man ska tro internationella undersökningar som gjorts så är kvinnlig otrohet på väg starkt framåt och gått om männen. Vilket i sig låter troligt eftersom...

1) Kvinnor inte längre är lika beroende av män som tidigare. Är hon otrogen och blir dumpad så klarar hon sig själv ändå. Är konsekvenserna mindre så är det kanske troligare att man vågar ta den risken.

2) Kvinnor blir utsatta för betydligt mer inviter än män eftersom det än så länge fortfarande oftast är män som raggar. Har man en svag karaktär (som ofta är grunden till otrohet) så är nog risken för otrohet större för den som bli utsatt för mer inviter.
  • Anonym (jag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-23 07:18:16 följande:
    Ja, fast till männens försvar (jag är kvinna), så är långt ifrån alla män som du. Det finns män - OCH kvinnor - som är helt säkra på att de aldrig ska vara otrogna. Sedan sugs de ändå in i en tokförälskelse, mot sin vilja.

Det kan vara t.ex. en arbetskamrat eller en föreningskamrat, som man först ser som en vän - man är på samma intellektuella nivå, kan prata om allt, allt klickar - men sedan en dag upptäcker att man har blivit kär i. Och det går inte att låta bli... Samtidigt som man inte vill bryta upp en familj, och först och främst inte skada oskyldiga barn. Det är inte alltid lätt att vara människa. I

nte heller finns det väl något facit - när man är gammal och tänker tillbaka på sitt liv, kanske dom som fick uppleva den där heta otrohetsaffären ändå är mer nöjda, än dom som var moraliska och avstod..?
    Fast bara för att man blir förälskad så behöver man ju inte agera på det... och att påstå "det inte går att låta" bli är ju inte sant... massor med människor lyckas ju låta bli, det skriver ju du själv i ditt sista stycke....

när man är gammal och tänker tillbaka på sitt liv, kanske dom som fick uppleva den där heta otrohetsaffären ändå är mer nöjda, än dom som var moraliska och avstod..?

Så bevisligen går det ju att låta bli om man vill.

Om man ångrar det eller beror väl mycket på om man blev påkommen eller inte. Jag vet inte om man som gammal och tänker tillbaka på hur man fuckade upp livet för sin expartner och sina barn, förlorade halva tiden med sina barn, eller förlorade kontakten med dem helt när de vände en ryggen för vad man gjorde kommer vara så nöjd med vad man gjorde.... visst det var säkert jättepirrigt och spännande... men man fick betala ett ganska högt pris för det.
  • Anonym (jag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-22 13:20:36 följande:
    Jomen så tror jag också. Få människor är trots allt genomkalla och beräknande (i synnerhet inte i länge kärleksförhållanden, som fortfarande pågår). Jag tror att han älskar båda på något plan, där frun förmodligen står för den trygga långsiktiga gemenskapen och familjekärleken, och älskarinnan för den nya, spännande och pirrande erotiska kärleken. Och just när han är med den ena, eller är i kontakt med henne, så känns hon närmast, och känslorna för just henne känns starkast...

Men nu, i och med att du vet om det här, TS, så måste han ju välja. De flesta män väljer frun i den situationen. Men inte alla. Har inga siffror, men kanske 70/30.
    Nja, ganska många människor är precis så genomkalla och beräknande.... de lyckas bara intala sig själva att de inte är det och att de beter sig så av en god anledning, att de bara gör sin partner en tjänst för bara jag får knulla älskarinnan så är ju jag glad och nöjd och då kommer jag vara en bättre partner och förälder... etc. etc, etc, alla de vanliga självlögnerna... men om man utgår från deras handlingar utan att ta hänsyn till deras ursäkter så agerar det ju precis så kallt och beräknande.

För att upprätthålla en längre otrohet så krävs massvist med lögner och iskallt planerande/ljugande och det är precis vad dessa människor ägnar sig åt... att de inte gärna vill se sig själv så förtar inte det.

Det finns säker många som älskar älskarinnan men det är fortfarande ingen de skulle ha ett förhållande med för när allt ställs på sin spets. I slutändan är det ju vad man gör som räknas inte vackra ord, känslor och intentioner. Som någon redan skrivit så är det få som sen blir ihop med sin älskarinna. 
  • Anonym (jag)
    Tecum skrev 2022-02-23 16:54:07 följande:
    Tack! Det har jag skrivit många gånger men aldrig fått något instämmande från någon kvinna. Och precis som du skriver är det en förenkling för att demonisera den otrogne samtidigt som man intalar sig själv att man älskar på riktigt och aaaaldrig skulle kunna vara otrogen.
    Nja, det har nog snarare berrott på att du i så fall gärna dragit paraleller till att otrohet BARA sker om något är allvarligt fel i förhållande och att då är ju båda skyldiga till att det blev som det blev vilket är raka motsatsen till det Fjäril Kär skriver.

Otrohet förekommer i bra och dåliga förhållanden och i motsats till vad vissa verkar tro och speciellt då älskarinnor som får höra snyfthistorier om hur fruktansvärt illa den stackars otrogna mannen har det hemma och hur han bara tvingas ge sig ut på knullturné för att inte hamna i djup depression och hur mycket han älskar just älskarinnan till skillnad från ragatan hemma... så är det snarare så att han ofta inte alls har det dåligt hemma utan hur bra som helst och älskar sin fru och sin familj och den enda anledningen till knlullturnén är för att han vill och kan.

Att påstå att en person som utan problem ljuger för sin partner förmodligen inte har några problem med att ljuga för älskarinnan oxå är inte att demonisera den som är otrogen, det är snarare ganska logiskt.
  • Anonym (jag)
    Tecum skrev 2022-02-23 17:31:21 följande:
    Nej jag håller med Fjäril kär som skrev såhär: "Dom kan ändå lockas av nån annans attraktion och vilja ha ett äventyr. Och också bli kär i nån annan. Fast man älskar sin partner. Helt enkelt för att tillfället ges, möjlighet finns och för att man har lust."

Det behöver alltså inte vara något allvarligt fel i relationen. Hen kan älska sin partner och ändå bära sig illa åt.
    Ja precis, man behöver inte ha problem hemma för att vara otrogen.

Och ja hen kan älska sin partner, men det är ju inte vad han säger till älskarinnan, eller hur?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Hjälptack) skrev 2022-02-24 08:08:18 följande:

Jag tackar för alla svar! Det verkar som att dom flesta tror att hans fru är viktigast. Jag ville ju inte skriva vem av dom jag var eftersom jag inte ville att det skulle färga av sig på svaren men det verkar som det gjort det ändå... Är väldigt tacksam mot dom som verkag svara rakt och sakligt.
    Men jag är alltså hans fru i det här skitdramat. Det nån skrev att jag inte borde veta alla intima detaljer isåfall kan jag påminna om att jag kom över båda mess och mail med rätt intima detaljer, plus att den andra kvinnan skrivit ett eget mail där hon med glädje gett mig fakta.
    Jag vill nånstans ha kvar min m man och om det är så att han ljög för henne och ändå älskat mig så kan det väl kanske vara värt en chans...? 

Men varför vill du ha kvar en man som beter sig på det sättet?
  • Anonym (jag)
    Fjäril kär skrev 2022-02-24 09:10:07 följande:
    Men varför?
    Att stanna kvar blir ju en form av belöning liksom om du förstår vad jag menar... Han kommer ju definitivt inte sluta vara otrogen. Snarare tvärtom. Han kommer ju fortsätta ljuga för er båda. Vad är hans kärlek värd om han ändå väljer att vara otrogen? 
    Vem tror du kommer ses som mest förd bakom ljuset här? 
    Håller med... känns som att TS fastnat i nån slags dragkamp med älskarinnan  om vem han älskar mest att hon missar den större bilden.... vad finns det att fajtas om? Är en ynklig person som kallt och metodiskt missbrukat hennes förtroende under en längre tid ens värd att slåss om?
  • Anonym (jag)
    Anonym (På vilken grund?) skrev 2022-02-24 10:35:04 följande:
    Var skulle jag ha sagt att alla normala människor är otrogna?
    Visa det med citat så lovar jag att genast korrigera mitt fel!

Jag har aldrig sagt att otrohet är något man bara får acceptera.

Jag har absolut inte, inte någonstans, inte en enda gång, tagit ställning för otrohet.

Bemöt gärna mina inlägg på saklig grund så kan vi försöka resonera om det. Jag respekterar om du har en annan åsikt än jag. Men respekterar du om jag har en annan åsikt än du?
    Ah, jag ser att "man med egen erfarenhet" är här igen med sina vanliga mindgames och bisarra argumentationsteknik där han kläcker ur sig allt möjligt omoraliskt BS och försvarar, förminskar och normaliserar otrohet på alla sätt, givetvis inlindat i floskler och finare ord för att sen genast hävda att det där har han minsann aldrig sagt Drömmer

*gäsp*
  • Anonym (jag)
    Anonym (På vilken grund?) skrev 2022-02-24 10:55:12 följande:
    Det är min åsikt, jag tror att det förekommer någon gång under de flesta längre förhållanden.
    Min åsikt är väl grundad bl a på många års studier i ämnet och att det finns flera publicerade internationella undersökningar som tyder på det.

Men det är självfallet omöjligt att på vetenskaplig grund bevisa bl a eftersom med allra största sannolikhet förblir de flesta otroheter okända, ett faktum som i sin tur grundar sig på många publicerade undersökningar.
    Och dessutom är det omöjligt att fastställa en exakt gräns för vad olika individer anser om vilka handlingar som ska bedömas som vara otrohet eller inte otrohet. Många verkar ha en förmåga att bedöma sin egen otrohet som egentligen vara inte otrohet, vilket har visats i undersökningar vara mera vanligt bland kvinnor där de ofta försöker bortförklara otroheten inför sig själva.

Jag tror att du åtminstone delvis förstår och håller med om att det ligger något i detta?
    Men är det i sak det allra viktigaste för dig om otrohet i verkligheten förekommer någon gång i de flesta eller i nästan de flesta långa förhållanden?

Var och en måste alltså göra sin egen sannolikhetsbedömning och bilda sig en egen uppfattning. Jag har bildat min och jag anser den vara välgrundad.
    Men jag accepterar självfallet om du känner att du har ett behov att blunda för detta om hur vanligt förekommande otrohet i verkligheten är. Det är nog ganska vanligt och också förståeligt att många har ett behov av att blunda och förneka detta inför sig själva.

Men alla, även du, måste klara av att inse att väldigt många otroheter, sannolikt de flesta, förblir okända.
    Din åsikt är grundat i en väldigt trasig moralkompass... punkt slut 
  • Anonym (jag)
    Anonym (På vilken grund?) skrev 2022-03-01 14:42:22 följande:

OBS:
    Jag har aldrig någon enda gång tagit ställning eller propagerat för otrohet
    och då menar du att jag har en mycket trasig moralkompass.

Förklara gärna vad du menar med det, tack.

Nä, du gör bara allt för att ta det i försvar, förminska och normalisera det så mycket du kan och tror att alla andra är för korkade för att fatta vad du menar Drömmer
Svar på tråden Vem säger han sanningen till??