Anonym (XXX) skrev 2022-02-22 13:20:36 följande:
Jomen så tror jag också. Få människor är trots allt genomkalla och beräknande (i synnerhet inte i länge kärleksförhållanden, som fortfarande pågår). Jag tror att han älskar båda på något plan, där frun förmodligen står för den trygga långsiktiga gemenskapen och familjekärleken, och älskarinnan för den nya, spännande och pirrande erotiska kärleken. Och just när han är med den ena, eller är i kontakt med henne, så känns hon närmast, och känslorna för just henne känns starkast...
Men nu, i och med att du vet om det här, TS, så måste han ju välja. De flesta män väljer frun i den situationen. Men inte alla. Har inga siffror, men kanske 70/30.
Nja, ganska många människor är precis så genomkalla och beräknande.... de lyckas bara intala sig själva att de inte är det och att de beter sig så av en god anledning, att de bara gör sin partner en tjänst för bara jag får knulla älskarinnan så är ju jag glad och nöjd och då kommer jag vara en bättre partner och förälder... etc. etc, etc, alla de vanliga självlögnerna... men om man utgår från deras handlingar utan att ta hänsyn till deras ursäkter så agerar det ju precis så kallt och beräknande.
För att upprätthålla en längre otrohet så krävs massvist med lögner och iskallt planerande/ljugande och det är precis vad dessa människor ägnar sig åt... att de inte gärna vill se sig själv så förtar inte det.
Det finns säker många som älskar älskarinnan men det är fortfarande ingen de skulle ha ett förhållande med för när allt ställs på sin spets. I slutändan är det ju vad man gör som räknas inte vackra ord, känslor och intentioner. Som någon redan skrivit så är det få som sen blir ihop med sin älskarinna.