• nihka

Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 11:45:08 följande:

Och ändå så har han rätt att sätta sina egna gränser, att säga att han vill inte mer än så här. Det spelar liksom ingen roll vad du tycker, det är helt irrelevant. Han bestämmer över sin kropp. 

Hur i all världen tror du att jag skulle kunna bestämma över hans kropp?

Det här är ett diskussionsforum och då talar man om vad man tycker och om TS eller någon annan kan hämta något stöd från något jag eller någon annan skriver spelar det ingen som helst roll att du tycker att jag inte får tycka. Vad du tycker om mitt tyckande är helt irrelevant.

Jag tycker att TS ska fråga sin sambo om vad som är vad i den här frågan. Den här tvåårsgränsen tycks ha kommit till ganska nyligen, i förrgår vad det verkar och i ljuset av ett missfall för tre veckor sedan. Inte stabilaste situationen att ta livsavgörande beslut. Förutom gemensam graviditet finns möjligheter som insemination och adoption. De har nog mycket att prata om än.
  • nihka
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 11:50:12 följande:

Men vad är det du inte förstår? Bara för att man säger att man vill ha barn, så har man all rätt att sätta en gräns eller avbryta det när man känner att det inte längre är värt det. Den gränsen bestämmer varje individ själv. 

Om det var tvärtom, tycker du att TS skulle tvingas bli förälder fast hon ångrat sig?

Vem vill tvinga TS sambo att bli pappa? Han har väl sagt att han vill.
  • nihka
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 12:49:41 följande:

Ett löjligt exempel. Som dessutom genomskådas direkt. TS man kan varken använda skydd eller avstå sex utan att TS märker det. 

Naturligtvis sätter TS sina egna gränser, ingen har skrivit något annat. Men du envisas med att hålla fast vid att han är taskig som sätter sina gränser. Varför får en man inte ha gränser för hur mkt han vill försöka innan han ger upp?

Betyder verkligen ?jag vill gärna ha barn med dig? att man måste försöka med alla medel hur länge som helst? Och måste man bestämma den gränsen redan innan man aldrig varit i den situationen?

Klart en man kan skydda sig mot oönskad graviditet utan att kvinnan märker det liksom kvinnan kan.

Om någon säger att de vill något men sedan inte agerar så betyder det att de antingen inte vill, eller så inser de inte att den inslagna vägen nog inte kommer att ge önskad effekt.

Hur som helst får man prata om det så man skapar en plan som har utsikter att leda dit båda vill hamna.
  • nihka
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 13:11:29 följande:
    Ja, det har han. Han har sagt var hans gräns går. Men tydligen är det inte tillräckligt för vissa. 
    Den går vid 40 och exakt VEM har motsatt sig den förutom TS?

Det jag pratar om är tiden mellan nu och 40.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 13:35:39 följande:

Du vet fortfarande inte något om hans ansträngningar till att försöka då du bara sitter och tar upp olika scenarion och olika spekulationer. 

du har inget kött på benen Gällande ts sambo för att diskutera huruvida han försöker eller inte.

han har lagt korten på bordet oavsett vad du tycker. 

ts har skrivit ett inlägg, mer än så vet vi inte så extremt onödigt att sitta och hitta på en massa saker.

och oavsett igen, vad du tycler spelar ingen roll, han är inte orolig bara för att han inte skulle ha eller gå igenom en utredning 

Du har ingen aning om han har lagt korten på bordet eller inte. Du har ingen aning om vad han har berättat för TS och inte berättat och hur det eventuellt skiljer sig eller inte skiljer sig från vad han tycker, tänker, känner och gör. Du har heller ingen aning om han tänker likadant i dag som i förrgår.

Så extremt onödigt att att sitta där och hitta på att han har lagt korten på bordet. Spekulera. Utan kött på benen...

Ja, jag spekulerar utifrån att en fertilitetsutredning inte är gjord på basis att det vore konstigt att utelämna den typen av information om en utredning hade gjorts.

Det vore ju toppen om jag har fel. Hurra! Då behöver ju TS sambo inte längre känna sig traumatiserad  och "tro att det inte är meningen att han ska ha barn" utan vara utrustad med lite svar från utredningen. Och om jag har fel så kan ju TS bara lämna det som hör dit därhän, men om det inte har gjorts kanske det kunde lyftas.

OM TS hade lämnat lite mer information och varit aktiv med att fylla i luckor och svara på frågor allteftersom de dyker upp hade diskussionen kunnat ta en helt annan vändning. Men nu ser du ut som det gör.

Att bara tala om för TS att hon ska acceptera och respektera något som hennes partner kläckte ur sig i förrgår, för det är vad de flesta svar går ut på, nej, de har jättemycket att prata om och det hoppas jag att de har gjort under tiden TS inte har medverkat här.
  • nihka
    Anonym (MR klister) skrev 2022-02-20 13:51:44 följande:
    Usch för dina kvinnogris åsikter, ett nej är ett nej. Han måste samtycka, du vet samtycke och egna känslor gäller för båda könen. 
    Leta upp en annan väderkvarn att slåss med.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 14:20:18 följande:
    Du har inte fel eller rätt i något.

sambon har sagt att han försöker i 2 år till. sen kan du sitta och spekulera och tycka bäst du vill. Din åsikt påverkar ändå inte situationen 
    Tack för den åsikten. Och den åsikten framförde du för att den ändå inte påverkar någon?

Så varför är du här? Behöver du träna fingermotoriken?
  • nihka
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-18 14:26:25 följande:
    Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

Hej TS!

Hur går det? Förstår att det är en jobbig tid för er båda och jag hoppas att ni kan så småningom komma fram till en lösning som funkar för er båda. 

Har din sambo eller ni gjort några fertilitetsutredningar och i så fall vad gav de? Du nämner tvillingar. Har ni testat IVF? Har ni diskuterat andra alternativ än egna gemensamma biologiska barn? Hur gammal är du?

Många frågor och sist men inte minst, har du någon nära person du kan prata med förutom din sambo eller någon professionell kontakt?
  • nihka
    Anonym (Missfall) skrev 2022-02-20 15:00:05 följande:
    Jag håller helt med dig. Om han nu vill ha barn tycker jag TS kan kräva att man gör allt man kan fram tills hans gräns går. Vill han inte så vet hon åtminstone det och får förhålla sig till det. Men om hon verkligen vill ha barn kan hon inte bara lägga sig platt och hoppas på det bästa, det hade inte jag gjort iaf.
    För mig låter det mer som att han är osäker, annars gör man vad man kan. Och uttrycker sig inte med - DU har två år på dig att bli gravid. 
    Vill han inte, så ska ingen tvinga honom, men håller med om att det isf är fult att inte vara ärlig om det och ev ta ifrån sin partner den chansen. Händer det så händer det kan man tänka när man är i 20 årsåldern, inte när man närmar sig 40 och att chansen att någonsin få barn hänger på det. Då måste man isf vara väldigt tydlig om det så man är på samma nivå. 
    Ja, precis. Händer det så händer det funkar betydligt bättre vid 20 än 40 och med en tvåårsgräns dessutom.

Egentligen ettårsgräns då han ville bli pappa innan 40, inte att TS skulle bli gravid innan han fyller 40.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 16:37:12 följande:

Vad jag framförde är inte direkt någon åsikt utan ett konstaterande. Oavsett vad du tycker eller har för åsikt så ändrar ju inte det sambons vilja.

så du kan sitta och spekulera och ha åsikter men i slutändan så spelar det ingen roll 

OK. Jag framför åsikter medan du framför konstateranden om att det andra skriver inte påverkar någon. Gott så! Glad
  • nihka
    Anotherone skrev 2022-02-20 19:24:55 följande:
    Personen har inte bestämt sig för att aldrig flytta. Personen har bara satt en gräns för hur pass stor insats hen är beredd att lägga. Om den andra vill lägga mer engagemang så fine men min gräns går vid det mest basala.

Som att bli gravid. Jag är med på att fortsätta försöka bli gravid tillsammans med dig på naturligt sätt i x antal år till för äldre än så vill jag inte bli som förälder.
    Jag är inte intresserad av fertilitetsutredningar för det upplever jag som jobbigt/integritetskränkande/onormalt whatever utan då får det vara.
    Mannen har i det här läget gjort precis det som kan förväntas, han har bara varit ärlig med att vid den här tidpunkten så finns en gräns och därefter kommer jag inte att vilja mer. Kvinnan har  alla kort på bordet, hon vet precis vad som gäller. Hon väljer själv vilken väg hon går nu.
    Kanske ser vi ett nytt inlägg här om ett par år där hon undrar hur hon ska göra nu för nu är killen 40 och vill fortfarande inte.....
    Jag skulle aldrig gå och titta på hus jag inte är direkt intresserad av att köpa. Men det är jag det.

Fast nu vet vi inte om TS sambo har sagt allt han tänker. Han kanske inte ens själv riktigt vet vad han tänker fullt ut eftersom det bara var i förrgår han formulerade sina tankar för TS några veckor efter hennes missfall.

Jag tycker dessutom att det är riktigt grymt av sambon att meddela detta så tätt efter ännu ett missfall, men han mår väl inte så bra själv. En kvinna är hormonellt gravid flera veckor efter ett missfall och sorgen är stor. TS skriver att hon "går sönder i bitar". Han "känner sig traumatiserad" och "klarar inte av att se mig ha missfall". Om han också skulle tänka lite på hur TS klarar av att få missfall.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 20:18:16 följande:
    Varsågod om du så vill 
    -
Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn