• Shofalerittan

Hembesök bvc

Ska få hembesök av bvc nästa vecka. De sa att det är samma sak som ett besök på vc men att dom underlättar för oss genom att komma hit bara. 

Är det så eller lägger dom någon tanke till ens hem? Typ om det är tillräckligt barnvänligt eller stökigt osv? Bör man bjuda på fika eller kommer de bara komma och gå?

Det är lite nyföddhetskaos här hemma med en 2 åring o bebis. Disk, odammat, leksaker överallt osv. Undrar mest om det är värt att göra en grundlig storstädning eller om de ändå inte bryr sig? 

• Svar på tråden Hembesök bvc
  • Anonym (stök)
    Anonym (Rutin) skrev 2022-02-17 08:29:35 följande:

Det där är inte sant. De kommer inte för att säkerställa att barnet inte far illa. Hembesök är ett sätt att skapa en bra relation med föräldrarna och prata mer avslappnat om saker. Det är inte en kontrollfunktion. Skräm inte upp folk. 

Och jo besöket är väldigt likt att ha gäster. Vi bjöd in henne. Bad henne sitta ner i soffan. Satt och pratade om ditten och datten vad vi jobbar med och var vi kommer från och kom fram till att vi har gemensamma bekanta. sen pratade vi om vårt barn och hur det kändes att ha blivit föräldrar och hon sa att vi hade ett fint samspel och kom med lite info om hur barn utvecklas och hur bebisar reagerar i olika situationer och gick igenom lite barnsäkerhet. Det enda som en gäst inte hade gjort var att hon vägde och mätte. 

Naturligtvis tar det med sånt i vad de observerar under besöket. Man kan både skapa relation och hålla gonen öppna för sånt som kan vara en skadlig miljö för barn. BVC-sköterskor har anmälningsplikt precis som alla andra som arbetar med barn. Det är inte att skrämma upp folk, det är så som det är.

Men, att ha det lite stökigt, inte hinna med disken eller ha en massa leksaker på golvet är inte något som de skulle reagera på. men nog fasen skulle de reagera och agera om de såg något verklig skadligt under ett hembesök. Allt annat vore direkt tjänstefel. 

Att de sen är professionella nog att vara vänskapliga och trevliga medan de utför sitt arbete är ju rätt vanligt hos kompetent yrkesfolk. 
  • Anonym (På plats)

Du kan ju alltid tacka nej till hembesök och ta besöket på plats istället. Så gjorde vi med båda barnen. 

• Friger
    Anonym (stök) skrev 2022-02-16 15:28:01 följande:
    Jag tror att de tittar lite allmänt också, men att de absolut har förståelse för normalt barnkaos i ett hem. Men kanske skulle de reagera om det låg fimpar på golvet, en kniv på skötbordet, att ni inte har tömt sopkorgen på flera månader och hårdporr går i ett på storskärm i vardagsrummet eller liknande.

Bry dig inte om att storstäda, och du behöver inte bjuda på fika. 
    Ja, stäng av porren och ta bort stiletter, knark och annat under besöket så går det bra!

Tror det ska rätt mycket till för att dom ska göra något mer än att komma med goda råd.

Har en massa ungar och djur hemma, dessutom ute på landet i gamla hus. Det är ju långt ifrån en modern lägenhet inne i stan där allt renoveras med fem års mellanrum. Visst kaos råder mer eller mindre konstant oavsett vad man gör med den mängden levande varelser.

Ingen som sagt något. Dom kommer, tittar, suckar och åker. Enkelt! :D
  • Anonym (haha)

Drar mig till minnes hembesöket av bvc när jag fick barn. Jag tänkte att hon var intresserad av bebisen så jag bar honom trots att han sov. Jag hade liksom fått för mig att han måste vara med eftersom det var ett möte som rörde honom. Efter ett tag sa hon att man inte måste bära bebisar exakt hela tiden utan att de kan ligga i sin säng när de sover...hahaha kan skratta åt det nu i efterhand men då kändes det så pinsamt. 

• Anonym (Nja)

Självklart noterar de hur boendendet är men det är tämligen normalt att det är lite stökigt med en ny bäbis.
    Själv hade jag inte brytt mig om en madrass i sovrummet, utan faktiskt diskat, städat toan och sett över typiskt sådant som jag är "hemma-blind" över.

Vill du inte, så avböj, men personligen så var min egen bedömning att det liksom inte finns någon som helst att oroa mig för för den typen av besök.

Slapp gå till BVC och fick fixa lite.... Som jag alltid gör om nån ska komma. Men det var ju inte svärmor.....

• Gameofthrones
    Anonym (stök) skrev 2022-02-17 08:19:27 följande:
    Sånt är såklart helt okej. 

Fast, det är ju inte gäster som kommer. De kommer i yrket för att utföra vissa arbetsuppgifter, inte för att besöka och bli bemötta som gäster. Sen kollar de hur ni har det för att utröna om ni behöver hjälp eller om någon riskerar att fara illa på något sätt i hemmet. Inte för att anmärka på ert möblemang eller rutiner kring leksaker. 
    Gameofthrones skrev 2022-02-16 15:27:33 följande:

Försök ha städat. Man städar för gäster kommer över?
    I normal städning. Inte över pedantiskt tänker jag? 

Jag förstår dig. 100 %

Hur känner du dig med städning och då, hinner du med nånting? 

Det är inte gäster som kommer över. 
    Och om det gäster, myndighetspersoner, vårdpersonal?

Nu trut jag TS förstår att ordet gäst va ett generellt ord och om man tänker mer öppensinnat. 

Att man orkar lägga sig i.. När det är inget och påpeka, egentligen. 
  • Anonym (.)

De tittar självklart efter att ni inte lever i misär. Men de tittar också efter ett perfekt städat hem utan ett dammkorn. Det är också oftast misär men på ett annat sätt. Det är nämligen inte normalt att ha kliniskt städat när man har spädbarn och småbarn hemma utan det normala är mer lite allmän röra utan att vara skitigt och att man snubblar på soppåsen vid dörren.

• Anonym (stök)
    Gameofthrones skrev 2022-02-17 09:44:47 följande:
    Och om det gäster, myndighetspersoner, vårdpersonal?

Nu trut jag TS förstår att ordet gäst va ett generellt ord och om man tänker mer öppensinnat. 

Att man orkar lägga sig i.. När det är inget och påpeka, egentligen. 
    För mig är det en ganska viktig distinktion om det är gäster eller i yrket som någon kommer hem till mig. Om det inte är viktigt för dig får ju stå för dig. Det är kanske för att jag arbetat med hembesök som skillnaden är så tydlig för mig. Både som yrkesperson som gör hembesök och som privatperson som får hembesök från en myndighetsperson. 

Att jag orkar skriva på ett öppet diskussionsforum? Ja, det är liksom syftet. 
  • Gameofthrones

Självklart kan man diskutera. Det är ett sådant forum. Men jag kommer aldrig förstå på mig människor som orkar lägga, sig i näsan för ett ord som betyder mkt om man tänker efter. 

Jag undrar då hur man egentligen mår då som person. 

• Gameofthrones

Kunde tyvärr inte citera #18

• Anonym (stök)
    Gameofthrones skrev 2022-02-17 10:04:05 följande:

Självklart kan man diskutera. Det är ett sådant forum. Men jag kommer aldrig förstå på mig människor som orkar lägga, sig i näsan för ett ord som betyder mkt om man tänker efter. 

Jag undrar då hur man egentligen mår då som person. 

Du kan undra på hur jag mår som person, det är ju helt upp till dig vad du ägnar din tid åt. Och vad du förstår eller inte är ju också helt upp till dig och dina förmågor.

Jag diskuterar på ett forum, främst för att jag tycker att det är kul och givande. Och, jo, ord kan vara nog så viktiga. 
  • Shofalerittan

Känns som att de kommer lägga mer märke till om man tackar nej, som att man har nånting att dölja haha. Jag är ung mamma och det känns ofta som att det inte finns utrymme för mig att göra ?fel? utan att det ska förklaras med att jag är för omogen eller liknande. Trots att jag vet att mina barn har det jättebra, så blir jag så nervös över sånt här. Det är som att de alltid letar fel för att ha nånting att anmärka på. 

Men jag tar åt mig av vad ni skriver och så får vi hoppas på att hon är trevlig haha. 

• Hercai
    Shofalerittan skrev 2022-02-17 15:22:14 följande:

Känns som att de kommer lägga mer märke till om man tackar nej, som att man har nånting att dölja haha. Jag är ung mamma och det känns ofta som att det inte finns utrymme för mig att göra ?fel? utan att det ska förklaras med att jag är för omogen eller liknande. Trots att jag vet att mina barn har det jättebra, så blir jag så nervös över sånt här. Det är som att de alltid letar fel för att ha nånting att anmärka på. 

Men jag tar åt mig av vad ni skriver och så får vi hoppas på att hon är trevlig haha. 

I din sits hade jag varit mer orolig över att släppa in en barnsköterska i ett hem fullt med smutsig disk, leksaker överallt och damm/smuts än att tacka nej till hembesök helt ärligt. Storstädning är det förståeligt att man inte orkar med en nyfödd som är fastklistrad på en men lite lätt städning tycker jag att man kan fixa.
  • Anonym (stök)
    Shofalerittan skrev 2022-02-17 15:22:14 följande:

Det kommer att gå fint, även om du inte hinner städa så himla mycket. Vem hinner det med flera barn och en nyföding. 
  • twinboymom

Jag gör mycket hembesök i mitt yrke, jobbar med barn. Ger ofta tips om hur de kan ordna saker om de har frågor kring möblemang utifrån barnsäkerhet osv. För min del är det väldigt bra att se barnet i sin naturliga miljö, då de agerar mest som vanligt så. Att åka iväg kan göra barnen väldigt stressade. Sen finns det fall där barnen levt i misär, vilket måste uppmärksammas. Det handlar inte om lite stökighet eller att man inte städat på en vecka, utan ex totalt brist på städutrustning (kan ha varit år sedan städning), extrem brist på möbler (inga sängar eller sittplatser finns), hemska stanker (totalt inrökta lägenheter, både vanliga cigaretter eller droger). Vissa familjer klarar att verka ?hyfsat normala? när de åker iväg, men i hemmet är det svårare. Vissa föräldrar har rejäla funktionshinder som inte kommit fram innan, som upptäcks först vid hembesök, där uppenbara omsorgsfel utförs (blandat ersättning från kranvarmt vatten, tvättar barnet med hårda disksvampar, ger lugnande vuxenmedicin till barnet vid läggdags mm.) De har helt enkelt inte förstått att det varit fel. Missbruksfamiljer upptäcks ibland också vid hembesök, även om det inte är lika vanligt. 

• Anonym (Emma)
    Shofalerittan skrev 2022-02-16 15:22:13 följande:
    Hembesök bvc

Ska få hembesök av bvc nästa vecka. De sa att det är samma sak som ett besök på vc men att dom underlättar för oss genom att komma hit bara. 

Är det så eller lägger dom någon tanke till ens hem? Typ om det är tillräckligt barnvänligt eller stökigt osv? Bör man bjuda på fika eller kommer de bara komma och gå?

Det är lite nyföddhetskaos här hemma med en 2 åring o bebis. Disk, odammat, leksaker överallt osv. Undrar mest om det är värt att göra en grundlig storstädning eller om de ändå inte bryr sig? 

Vi hade 8-mån hembesök alldeles nyligen. Totalt kaos med en 2-åring som rev ut leksaker i hela vardagsrummet precis innan hon kom och som lyckades tajma in lunch exakt när hon var där. (Och som kastade tallrik med mat över hela köket..) Vi hade dessutom precis blivit friska så vi låg lite efter med städning, även om det inte var total misär.  
    Jag försökte jonglera en 8-månaders, prata med bvc-sköterskan och avleda en svartsjuk 2-åring. Verkligen totalt kaos hehe..

Vi har vanliga ingången på baksidan av huset och altaningången på framsidan så vi går ofta in via altanen. Vi släppte in henne där och hon verkade totalt ointresserad av att kolla resten av huset. Nu har visserligen restriktionerna släppt men hon hade visir så bjuda på kaffe och så kändes inte riktigt aktuellt. 

Jag kollade journalanteckningarna efter det mötet och hon hade avslutat med "Allt väl hemma". 

• Norrut
    Shofalerittan skrev 2022-02-16 15:46:56 följande:

vårat hem är inte direkt vidrigt eller stökigt, mer rörigt. Vi har en extramadrass i vardagsrummet för mig och bebis. Det ligger leksaker framme över hela golvet under dagarna för den större pojken. området för blöjbyten ser lite rörigt ut osv. 

Dammsugning och sånt löser man ju när gäster kommer, just nu är det inte prioritet haha. Tänker mer på om man bör ställa bort extramadrass och plocka undan på skötbordet exempelvis eller om sånt är okej? 

Ah, det låter ju liknande som vårt hem såg ut vid hembesöket (fast vårt var nog värre!)

Vi bodde tillfälligt i lite för smått boende som vi inte lagt någon direkt kraft på att inreda - inget matchade, vettiga förvaringsmöjligheter saknades så det låg pryttlar överallt jämt, varmvattenberedaren var för liten så det var antingen diskberg eller otvättat hår som gällde... Komplett med madrass mitt på vardagsrumsgolvet, haha. Vi var inte en syn för gudarna om man säger så.

Men det krävdes inte heller. BVC-sköterskan kom och vägde och mätte som vanligt, snackade lite om hur det kändes och drack en kopp te, det var hur trevligt och avslappnat som helst. Trodde hon skulle kolla mer på hur barnsäkert hemmet var och så (för det var inte barnsäkert för fem sekunder) men det var inget vår brydde sig om i alla fall, antar att det varierar.
  • Anonym (Nina)

När vår äldsta var nyfödd kom min barnmorska på hembesök.  Det var 20 år sedan.  Minns att hon hade med sig en våg och vägde bebisen  
    Med de andra barnen har BVC sköterskor erbjudit hembesök, men vi har tackat nej.
    Tycker det är stressigt och obekvämt att ha folk hemma som man inte känner så bra, och känner mig stressad och pressad att ha städat.  
    Har precis fött vårt femte barn, och denna gången kom inte hembesök på tal, utan vi ska till BVC på kontroll.
    Jag vet att de tar upp barnsäkrande i hemmet på hembesöken,  de bryr sig säkert inte om i fall det är rörigt hemma, utan det vore väl om det var en sanitär olägenhet och/eller rent av olämplig och farlig miljö för ett barn att vistas i, som de reagerar. 

Svar på tråden Hembesök bvc