Inlägg från: Anonym (Rutin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rutin)

Hembesök bvc

Det är ju rutin så det är inget att oroa sig för. Tror att det är lite för att skapa förtroende också. Vi fick ett väldigt fint första möte med vår sköterska när hon kom hem. Det blev väldigt avslappnat och trevligt att sitta och småprata lite i soffan. Det enda hon sa något om var väl typ att vi sa att vi bytte blöja på skötbädd i sängen och då sa hon att det är viktigt att tänka på att barnet kan rulla så att man inte lämnar det obevakat där. Hon kommer inte anmärka på att det är normalt stökigt med en tvååring hemma. 

• Anonym (Rutin)
    Anonym (stök) skrev 2022-02-17 08:19:27 följande:
    Sånt är såklart helt okej. 

Fast, det är ju inte gäster som kommer. De kommer i yrket för att utföra vissa arbetsuppgifter, inte för att besöka och bli bemötta som gäster. Sen kollar de hur ni har det för att utröna om ni behöver hjälp eller om någon riskerar att fara illa på något sätt i hemmet. Inte för att anmärka på ert möblemang eller rutiner kring leksaker. 
    Gameofthrones skrev 2022-02-16 15:27:33 följande:

Försök ha städat. Man städar för gäster kommer över?
    I normal städning. Inte över pedantiskt tänker jag? 

Jag förstår dig. 100 %

Hur känner du dig med städning och då, hinner du med nånting? 

Det är inte gäster som kommer över. 

Det där är inte sant. De kommer inte för att säkerställa att barnet inte far illa. Hembesök är ett sätt att skapa en bra relation med föräldrarna och prata mer avslappnat om saker. Det är inte en kontrollfunktion. Skräm inte upp folk. 

Och jo besöket är väldigt likt att ha gäster. Vi bjöd in henne. Bad henne sitta ner i soffan. Satt och pratade om ditten och datten vad vi jobbar med och var vi kommer från och kom fram till att vi har gemensamma bekanta. sen pratade vi om vårt barn och hur det kändes att ha blivit föräldrar och hon sa att vi hade ett fint samspel och kom med lite info om hur barn utvecklas och hur bebisar reagerar i olika situationer och gick igenom lite barnsäkerhet. Det enda som en gäst inte hade gjort var att hon vägde och mätte. 

• Anonym (Rutin)
    Anonym (Nej) skrev 2022-02-17 08:33:07 följande:

Tyvärr efter att ha läst om många andra familjers upplevelser så skulle jag inte släppa in dem! Och det gjorde jag inte heller när vi gick hos BVC, jag sa till dem att det inte alls var något besvär utan att jag tvärtom uppskattade att få komma ut en sväng.

Hembesök, låter väl lagom gulligt med kaffe och bullar eller hur? NEJ. Det de gör är att de kommer hem till er för att inspektera ert HEM. Om det är tillräckligt städat (framför allt är det detta de tittar efter!), om ni har de möbler och leksaker osv som de anser att ett barn behöver, om det finns en massa risker för barnet i hemmet och liknande saker. Och varför är detta viktigt att förstå? Jo, för att om de tycker att man inte lever upp till deras personliga standard så riskerar man en orosanmälan till soc.

Samma sak när BVC frågar hur ni sover, om ni blir uttröttade av barnets skrik osv - ljug om ni måste!! För det hamnar i journalen och kan också leda till en orosanmälan om de tror att det är för mycket för er. Så ljug lagom mycket, ja det blir lite mindre sömn på nätterna men vi turas om eller sover på dagen eller vad som helst.

Jag har som sagt läst tillräckligt om hur andra familjer varit dumma nog att vara ärliga, man har blivit erbjuden "hjälp" och tar tacksamt emot, sen ska man vara under nån slags observation, man får komma till ett särskilt hem för avlastning osv. I slutänden kommer de fram till att föräldrarna är olämpliga och barnen om händertas. Det finns hur många exempel som helst på hur övernitiska BVC och Soc är, och andra instanser som fsk/skola också. Och nu håller man på att lagstifta om att få ta av föräldrarna vårdnaden om barnet bott i familjehem i bara två år. Vansinne. Jag förstår att folk protesterar.

Sånt skitprat. 
Svar på tråden Hembesök bvc