• Lodjursungen

Tonårs tjejer. Regler?

Vad har ni för åsikter om era 13-14 åriga döttrar får sova över hos sin kille? Eller hänga med mkt äldre epa killar hela nätterna? Får färga håret själva? Lösögonfransar? Kläder? 

jag känner mig ändå som en mamma som tillåter min dotter göra väldigt mkt. Men INGET av dessa grejer som jag räknat upp o de får hennes kompisar med värsta hönsmammorna göra. Väldigt förvånande faktiskt. 

Nu vill inte min dotter göra de här sakerna ens så det har inte vart nån som diskussion 

• Svar på tråden Tonårs tjejer. Regler?
  • Magical

Med tanke på att det är lag på att inte ha sex innan man är 15 så kan killar som har sex med 13-14-åringar råka riktigt illa ut (trots att tjejen kanske samtyckte).

Epa-kulturen är inget jag precis gillar, så nej, hänga med äldre killar känns inte helt bra när tjejerna är så unga. 

• Erica94

Lösögonfransar och hårfärgning känns inte som hela världen faktiskt, men skulle erbjuda henne att gå till frisör istället om ekonomin tillåter eller färga håret åt henne. kläder inom rimliga gränser, inga jättekorta kjolar eller shorts som visar halva rumpan tex. 

Jag skulle inte tillåta flickan att sova hos pojkvän, möjligtvis om de varit tillsammans ett tag och man träffat pojken många gånger men nej, jag tycker egentligen att det är olämpligt. 
    Flickan skulle ej få hänga med äldre, risken att råka illa ut är så stor. Och hela nätter?! Nej, inte en chans. Skulle inte tillåta att vara ute efter 22-22.30 i den åldern. Finns ingen som helst anledning. 

• elsi
    Lodjursungen skrev 2022-02-16 11:08:25 följande:
    Tonårs tjejer. Regler?

Vad har ni för åsikter om era 13-14 åriga döttrar får sova över hos sin kille? Eller hänga med mkt äldre epa killar hela nätterna? Får färga håret själva? Lösögonfransar? Kläder? 

jag känner mig ändå som en mamma som tillåter min dotter göra väldigt mkt. Men INGET av dessa grejer som jag räknat upp o de får hennes kompisar med värsta hönsmammorna göra. Väldigt förvånande faktiskt. 

Nu vill inte min dotter göra de här sakerna ens så det har inte vart nån som diskussion 

Min 13-åring skulle få färga håret, hon skulle få ha lösögonfransar, hon får ha kläder. 

Men sova över hos sin kille eller åka runt med äldre killar i EPA, nej helst inte. Helst aldrig någonsin åka EPA med äldre killar, men sova med sin kille får vänta tills hon är åtminstone byxmyndig.  Hon är inte alls där än med killar, så inget problem, men det kommer väl. 
  • Mortiscia80

Jag skulle inte släppa lös en så ung tjej att umgås på det sättet med killar. När hon är 15 år kan hon få ett paket kondomer men det kommer fortfarande inte vara ok att vara ute och ränna hela nätterna med killar hur som helst.

• ventilera mera

Jag, som mamma till en kille som strax fyller 15 har iallafall gjort klart för honom att övernattning med ev flickvän inte är aktuell förrän båda är över 15 just för att ingen ska råka illa ut rent juridiskt för det första, sen vet han att när eller om det blir aktuellt så kommer det ett samtal där man verkligen får reflektera över vad det skulle innebära att hoppa över preventivmedel och ta konsekvenserna av det. 
    Jag är säkert en sjukt pinsam morsa, men när han blir vuxen lär han ändra sig om den åsikten. 

• Lodjursungen

Jag tycker de ser väldigt hemskt ut med unga tjejer som är hårt sminkade o lösögonfransar som är så långa så de skuggar hela ansiktet. Så klart inte hela världen men det ser alldeles för hemskt ut. 
    färga håret själv är väl oxå inte farligt i sig men det ser oxå väldigt fult ut o de förstör oxå sitt hår. Jag betala mer än gärna frisörbesök åt min dotter. 

• Kusinen
    Lodjursungen skrev 2022-02-17 11:01:53 följande:

Jag tycker de ser väldigt hemskt ut med unga tjejer som är hårt sminkade o lösögonfransar som är så långa så de skuggar hela ansiktet. Så klart inte hela världen men det ser alldeles för hemskt ut. 
    färga håret själv är väl oxå inte farligt i sig men det ser oxå väldigt fult ut o de förstör oxå sitt hår. Jag betala mer än gärna frisörbesök åt min dotter. 

Fast just med smink och hårfärg kan det ju vara en del av poängen att få göra det på sitt eget sätt och på ett sätt som vuxenvärlden tycker är fult. Så det kanske inte bara handlar om pengar? 
    Jag minns ju själv när man var i den åldern och behovet att bestämma över de få saker som man faktiskt kunde bestämma över, som tex smink. Det är väl på sätt och vis en del av identitetsutvecklingen, som vissa har mer behov av än andra. 
  • Lodjursungen
    Kusinen skrev 2022-02-17 11:17:28 följande:
    Fast just med smink och hårfärg kan det ju vara en del av poängen att få göra det på sitt eget sätt och på ett sätt som vuxenvärlden tycker är fult. Så det kanske inte bara handlar om pengar? 
    Jag minns ju själv när man var i den åldern och behovet att bestämma över de få saker som man faktiskt kunde bestämma över, som tex smink. Det är väl på sätt och vis en del av identitetsutvecklingen, som vissa har mer behov av än andra. 
    Jo det förstår jag. Men jag känner ändå att de finns en gräns. typ med alldeles för stora ögonfransar och lila hår typ 
  • elsi
    Lodjursungen skrev 2022-02-17 16:29:17 följande:
    Jo det förstår jag. Men jag känner ändå att de finns en gräns. typ med alldeles för stora ögonfransar och lila hår typ 
    Men båda de sakerna går ju att ändra igen om man vill? Det är inget permanent. Och när ska man ta ut svängarna om inte när man är ung?

Jag hade lila, och blått, och orange, hår i perioder när jag gick på högstadiet. Inte jättesnyggt såhär i efterhand, men jag gillade det då och det var viktigt för mig att få ha det. Jag har ändå blivit en ansvarstagande vuxen. Och nu har jag en normaltrist tantfrisyr som inte sticker ut på nåt sätt. 
  • Lodjursungen

Hon får färga håret inom rimliga gränser o hos en frisör. Det är vad jag tycker. 

men det jag mest reagerat över är hur flickor får sova över hos sina pojkvänner och vara borta hela helger i den åldern. Och då är ändå mammorna såna som jag uppfattat som ?hönsiga?

Svar på tråden Tonårs tjejer. Regler?