• Anonym (Petra)

Försöka bli boendeförälder

Ni som lyckats med det. Hur gick ni tillväga? Handlar det bara om att bevisa att den andra partnern är "mindre lyckad" som förälder? 

• Svar på tråden Försöka bli boendeförälder
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 08:50:50 följande:
    Försöka bli boendeförälder

Ni som lyckats med det. Hur gick ni tillväga? Handlar det bara om att bevisa att den andra partnern är "mindre lyckad" som förälder? 

Hur är utgångslägget, är ni sammanboende med barn idag?

Några saker som brukar tala för att bli boendeförälder
    EV
    Mest fastställt umgänge
    Barnet kommer bo kvar med skola/dagis, släkt, vänner
    Vettigt boende och hyfsad ekonomi
    Om separerade sen tidigare, haft mest umgänge
    Bra familjesituation och vettig förälder
  • Anonym (Jur)

Tillägg. Är barnet äldre så spelar barnets åsikt roll. Är barnet 15+ spelar barnet åsikt stor roll

• Anonym (Io)

Det krävs ganska mycket för att det skall kunna genomföras. Vanligast är att ena föräldern bor på annan ort, långt bort, vilket inte möjliggör varannan vecka-livet.

Det, eller att den andra föräldern inte har arbete, bostad eller har andra problem. Däremot kan detta ändras. Har en vän som skilt sig och lyckas med att bli boendeförälder, mycket beroende på att hans ex-tant flyttade 20 mil bort till sin hemort, fick en hyresetta i andra hand, inget arbete och nytt barn på g med en annan man.

Mamman i fråga träffade sin dotter mindre och mindre, och nu är det någon vecka under sommaren, kanske påsk/höstlov. Inga helger eller något annat. När min vän kände att hans ex träffade dottern mindre än 1 helg i månaden, så ansökte han om att bli boendeförälder, och därigenom även underhåll (mest för att jävlas med henne, då han inte behöver det alls).

• Anonym (Petra)

Den andre partnern valde att dra,flyttade 1 timma bort. Hen blev även orosanmäld av fsk då då hen "var för trött och även sjukskrev sig eller barnet onormalt mycket". Nu har hen köpt hus med en ny partner ännu längre bort. Hen har även anmält mig så jag har varit hos både socialen och på polisförhör.
    Allt blev nerlagt vilket nog är en fördel för mig. 

Vidare finns sms och lite annat till hens nackdel. 
    Barnet har diagnos där rutiner och träning är oerhört viktigt. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 09:38:13 följande:

Den andre partnern valde att dra,flyttade 1 timma bort. Hen blev även orosanmäld av fsk då då hen "var för trött och även sjukskrev sig eller barnet onormalt mycket". Nu har hen köpt hus med en ny partner ännu längre bort. Hen har även anmält mig så jag har varit hos både socialen och på polisförhör.
    Allt blev nerlagt vilket nog är en fördel för mig. 

Vidare finns sms och lite annat till hens nackdel. 
    Barnet har diagnos där rutiner och träning är oerhört viktigt. 

Ålder på barnet? 
    Vårdnad? 
    Hur ser umgänget ut idag? 
    Har du vettig ekonomi och boende? 
    Är diagnosen fastställd av läkare? 
  • Anonym (Petra)
    Har vv. Samarbetet mellan oss finns inte. 
    Hen presenterade barnet för hens kk och 2 veckor senare för en "seriös" partner. Såklart jag sa ifrån men hen ser inget fel i det,jag skulle ha barnet när hen jobbade helg under sin barmvecka. Har inte haft barnet på snart 2 år. Hen svarar inte när jag frågar...
    Misstänker nya partnern är barnvakt men kan inte bevisa nåt.

Ja diagnos finns på pränt och det står i diagnosen att alla som har med barnet att göra mkt SKA vara trygga OCH träna med barnet,gör nya partner det?! Dessutom står det i diagnosen att fsk är jätteviktigt. Hen sköter inte det bra alls pga avstånd,nya partnern och trötthet. 
    Hens föräldrar krökar varje helg så där ska barnet inte vara(Socialen inblandad där) återstår då att nya partnern är barnvakt på helger då hen jobbar.

Barnet är 3 år.
  • Anonym (Petra)

Barnet är skriven hos mig,har 150meter till fsk. Exet har 4,5 mil och kommer få 6 mil när de flyttar in i huset . Min ekonomi är bra,bor i lght. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 10:32:02 följande:

Barnet är skriven hos mig,har 150meter till fsk. Exet har 4,5 mil och kommer få 6 mil när de flyttar in i huset . Min ekonomi är bra,bor i lght. 

Har svårt att tro att han skulle få boendet, däremot någon form av fastställt umgänge om han vill.
  • Anonym (Petra)

Anmälningen mot mig är nerlagd och det var den som var grunden för hen att få enskild vårdnad.

Jag frågade hen om varför inte lämna 100% på fsk när barnet vill och behöver det(oxå habiliteringen har skrivit i diagnosen att fsk är jätteviktigt) Hen svarade att barnet "Har det bättre hos mig". 
    Ord kan jag inte bevisa men det säger mig mkt om hens inställning...
    Jag och mina nära fattar att hen inte vill/orkar köra 1,5 timma/enkel resa varje dag till fsk och dessutom ska starta upp ett nytt liv med nya partnern och huset. 
    Hens försök att misskreditera mig gick iaf i stöpet!!

Svar på tråden Försöka bli boendeförälder