Inlägg från: Anonym (Trollet Wachtmeister) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trollet Wachtmeister)

Skall vara både kungligt & bibliskt

Johan (av Johannes) och Jakob är kungliga svenska namn som samtidigt är bibliska. Det finns ju nu också en liten prins som heter Gabriel och dessutom en prins Daniel (ingift då), i båda fallen bibliska namn.

Går man till andra länders kungahus finns t.ex. de bibliska namnen Andreas (prins Andrew av Storbritannien) respektive Peter (den ryske tsaren med epitetet ?den store?; namnet kommer förstås av Petrus).

Själv utgick jag från att ts efterlyste svenska, kungliga tillika bibliska namn och lade även till ett par från övriga Europa, men när jag ser att David gillats, som väl enbart varit kungligt namn i det gamla Israel, blir jag lite fundersam.
    Nåväl, ts får ta en titt på mitt tidigare inlägg (#5) och se om det är något för henne/honom. 

trollhona skrev 2022-02-13 23:38:11 följande:
    Menar du svenska kungahuset eller även regenter från andra länder? Eller kungar i bibeln?

Nicholas
    Oscar
    David
    Joachim
    Gabriel
    Alexander
    William
    Charles
    Louis
    Midas
    Salomon
    Men är verkligen Nicholas, Oscar, William, Charles/Carl och Louis bibliska namn?
    Mrs Moneybags skrev 2022-02-14 16:25:23 följande:

Bland svenska kungar finns det nog bara Johan och Filip som är både bibliskt och har burits av en kung. 

Sverige har haft en kung vid namn Anund Jakob även om det är tusen år sedan. Han hade ett kristet och ett fornnordiskt namn, då svearna accepterade en kristen kung förutsatt att han utöver sitt kristna namn också hade ett fornnordiskt.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anund_Jakob
Svar på tråden Skall vara både kungligt & bibliskt