• jsmalmo

Ska vi byta förskola

Hej hej, vi har ett lite lyxdilema som jag behöver hjälp med. 

När vår dotter föddes så fick jag rådet att ställa oss i kö till alla privatförskolor i området. Sagt och gjort så gjorde jag det. 

När vår dotter skulle börja förskolan fick vi plats på en jätte bra förskola. Den är liten med bara 23 st barn och 6 pedagoger. 
    Vi börja inskolningen den 10 jan och allt har gått bra. För några dagar sen så fick vi plats på en förskola brevid. Den är lite lite bättre, de gör lite mer aktivitet så som övernattning på förskolan etc.  Den har två grupper på 30 och 3 pedagoger i varje! Vi har fått en plats i aug. Nu till fråga, tycker ni vi ska byta förskola. Någon som har erfarenhet och om det finns någon forskning kring att byta  förskola?

• Svar på tråden Ska vi byta förskola
  • Spucks

Nej, jag hade inte bytt förskolan om jag var helt nöjd med den mitt barn går till och barnet mår bra där. 
    Vad är det dessutom som är bättre? Personaltätheten är ju sämre i den annnan förskolan. Bara för att de har en övernattning (som ditt barn kanske inte ens är intresserad av) 1-2 g
    ånger om året? Det är ju mycket relevantare vad som händer varenda dag.

• jsmalmo
    Spucks skrev 2022-02-09 08:24:57 följande:

Nej, jag hade inte bytt förskolan om jag var helt nöjd med den mitt barn går till och barnet mår bra där. 
    Vad är det dessutom som är bättre? Personaltätheten är ju sämre i den annnan förskolan. Bara för att de har en övernattning (som ditt barn kanske inte ens är intresserad av) 1-2 gånger om året? Det är ju mycket relevantare vad som händer varenda dag.

Dom har oxå större lokaler. 
  • Anonym (Nja)

Hade inte bytt om jag var tillräckligt nöjd med den förskola vi hade gått på. Behövde byta med sonen p.g.a att vi fick en väldigt långt bort och det var absolut värt att byta, men jag hade faktiskt inte bytt för att få en "bättre" förskola. Bäst är nämligen att inte byta, utan att i lugn och ro gå på den förskola där man börjat.

• Drottningen1970

Absolut inte. Varför skulle man utsätta en liten för detta när hon har det bra. Relationer är viktigare ån större lokaler.

övernattning på förskolan låter knäppt.

• Gameofthrones

Egentligen så vet man inte om fsk är bättre än den andra.

Är det föräldrar/vänner som man känner kan man ta till sig vad informationen sägs om fsk.

Är det en bra fsk ni har redan byt inte. Ditt barn har nog redan bondat med barn och pedagoger.?!? 

• nernu

Den nya låter sämre. ditt barn har inget som helst behov av att sova över. Mindre grupper och mer personal är det absolut viktigaste. 

• Anonym (Mia)

Övernattning i förskolan låter galet för mig och då jobbar jag i förskola. Är förskolan ditt barn går på nu tillräckligt nära för att få kompisar där ni bor? Vart tar barnen vägen när de går till skolan? Jag tycker eg att man ska undvika byta förskola om allt funkar för barnen. Barnen tenderar att inte bry sig om lokalerna eller vem som lagar bäst ekologisk mat så länge de har kompisar och får äta sig mätta. Den förskolan ni går på nu är otroligt liten vilket jag ser som en nackdel för äldre barn men positivt för yngre barn. Men det handlar ju också om ert barn personlighet och om det finns tillräckligt med lekkamrater att variera och utmanas av de sista två åren i förskola. Men vem vet då kan ert liv ha förändrats. Så det som funkar här och nu är en bra tanke.

• Anonym (Mamma)

Absolut inte! Ert barn är nu inskolat och det spelar ingen roll hur många pedagoger de har om barngrupperna är så där enorma. Och varför skulle man då vilja byta till en fsk som har ungefär hälften så många pedagoger per barn? Bara för att få övernatta på förskolan nån gång.....? Tänk långsiktigt, var smart!

• Marie7

Skulle aldrig byta. Är ni nöjda och framförallt dottern är nöjd, trygg och trivs är det bara väldigt onödigt att ens tänka byte. Den andra förskolan ger "övernattning mm". Behöver man ens övernatta på förskolan?? Vad får dig att fundera på byte? Något du inte tycker är bra? Jag är förskolepedagog med lång erfarenhet. 

Svar på tråden Ska vi byta förskola