Anonym (Ta ansvar, eller skyll er själva) skrev 2022-02-10 16:07:17 följande:
På ett sätt är jag är beredd att ta konsekvenserna av mitt egna agerande. Jag äter en balanserad huvudsakligen hemlagad mat, transporterar mig i bil, tränar hyggligt regelbundet med variationen 3-5 dagar i veckan och har gjort de senaste 10 åren.
Jag säger inte att vi ska neka folk hjälp men skador och sjukdomar man ådrar sig genom att aktiva val som vuxen ska svida mer i ens egen plånbok och mindre i den allmänna. Väljer jag att klättra upp utan skyddsutrustning för ett berg och bryter ryggen i ett fall ska jag inte förvänta mig att samhället ska ta all ekonomisk skada. Är du ute och kör bil och krockar med ett rattfyllo ska du få vård före fyllot. Så, jag friklättrar inte, jag kör inte rattfull, injicerar inte droger med eller utan orena kanyler. Försöker undvika att bete mig som ett svin i trafiken. Utsätter inte mig själv eller min omgivning för korkade risker utifrån mitt egna höga nöje, slarv, likgiltighet eller oaktsamhet.
Inte så svårt. Är du en antivaxxare och får en sjukdom som det erbjuds gratis vaccin mot. Skyll dig själv jävla idiot. Har du en bakomliggande medfödd sjukdomsbild som förhindrar dig att ta vaccinet utan risk för din egen hälsa, då är det klart du ska ha hjälp.
Hur lever du själv? utan hänsyn till din omgivning kanske?
Tackar som frågar. Jag är vaccinerad, tränar regelbundet både kondition och styrka, röker inte, dricker inte, tar inga droger, har cykelhjälm. kör bil men håller alltid hastigheten. Äter hälsosamt men inte lågkalori.
Men... ibland rider jag en häst på turridning. Det är något jag älskar och som gör mig lycklig men det är också en av världens mest riskabla sporter. Borde jag då då skylla mig själv om jag ramlar av? Jag utövar också landsvägscykel ibland. Hälsosamt men samtidigt såklart en risk.
Jag tror ditt tankesätt är omöjligt att göra i verkligheten: om du har en krock mellan ett rattfyllo och en bil med ett par där föraren är nykter men kör hem en överberusad passagerare, men rattfyllot skadas svårast. Ska man då först utreda vem av de två med alkohol i blodet som var föraren? Eller ska man ge vård först och ställa frågorna sen?
Om en erfaren klättrare med full säkerhet ramlar. Ska vi avvakta vården till vi vet om det var otur eller klantighet eller risktagande?
Ska motionslöpning vara okej men ultralöpning räknas som sämre eftersom de tar ut sig mer än vad som alltid är hälsosamt?
Jag tror helt enkelt inte att det är praktiskt möjligt.