Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Orolig/Stressad valp?

Zairot skrev 2022-02-06 20:47:13 följande:
    Orolig/Stressad valp?

Vi har en golden retriever valp på 9 veckor som verkar väldigt orolig och stressad, här är grejer som hon gör:

-Äter sitt bajs, grenar,gräs och stenar.
    -Går upp och ner ur sin hund bädd
    -Gräver i hund bädden
    - Rycker till när hon sover
    - Ibland har hon munnen öppen

Hon äter valpfoder med välling (4 gånger per dag) och hon dricker mycket.

Vi är väldigt oroliga att det är något fel på henne :(

Valpen har precis lämnat tryggheten i sitt hem och sin mamma och syskon så ta det bara lugnt och låt valpen bonda med er och bli trygg i sitt nya hem. Ta ut henne till en lugn plats och låt henne utforska närmiljön i sin egen takt. En så ung valp behöver varken motion eller aktivering men ni kan vara ute en bra stund ( om det inte är för kallt )så hon får strosa runt i sin egen takt.
    Tycker inte alls ni ska vara oroligt men stoppa henne när hon äter saker ute så inget fastnar i tarmen.
  • Dexter dot com
    Zairot skrev 2022-02-07 18:37:00 följande:
    Jamen att hon har munnen öppen och andas tex när hon har grävt i bädden och håller på att gå upp och ner i bädden. Bädden vi har är från Biltema svart också har vi lagt filt på den.

Vi har ingen erfarenhet av hundar. Vi har googlat och läst på.

Nu har hon börjat jucka på filten och oss, vi har visat att det inte är ok.
    Juckande är oftast en överslagshandling utlöst av stress,frustration, trötthet så fundera på vad som utlöser det . Hur visar ni att det inte är ok och varför är det inte ok?
  • Dexter dot com
    Zairot skrev 2022-02-07 18:48:30 följande:

Vi säger NEJ! och om hon inte slutar så lyfter vi bort henne från filten/oss.

Valpen är hos tjejen ca 2 timmar bort från där jag bor och jag åker dit på helgerna och ska försöka ta ledigt. Jag var där i helgen och det var då hon började med allt detta, kan det ha med mig att göra att hon blir stressad för att jag var där och att hon fortfarande känner min doft?

En 9veckors valp förstår inte vad nej betyder så ta och fundera på vad det är som utlöser det hela istället. En valp behöver lugn och ro, vara ute och utforska närmiljön, sova ostört, närhet och lite lek. Om du är lugn och trygg så tror jag inte du påverkar valpen , Hur se valpens dagar ut?
Svar på tråden Orolig/Stressad valp?